Gå til innhold
Arkivverket

[#81975] Axel Arnesen Anker 1848 - ?


Gjest Ingri Ahlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingri Ahlsen

Søker opplysninger om Axel Arnesen Anker f 22.11.1848 i Grue (tok etternavnet Anker ca 1870). Reg i Kr.ia: Folket. 1865 og 1875. Siste reg. ved sønnen Fridthjof Colbjørn Anker's død 18.aug 1879 (Tref., Kr.ia). Gift med Olufine, hun er reg. som enke i Adr.bok/Oslo byarkiv 1881-82 (hun bor i Strandgt. 3b). Når og hvor døde Axel? Jeg har søkt Kirkebøker og Dødsfallssprotokoll for de fleste distr i Kristiania, uten hell. Søker også opplysninger om sønnen Gustav Adolf, f 9.sept 1877 (Trefold.) og Augustinus Engelhart f 28.febr 1876, bor i Fet kommune 1900 (Folketelling. Sønnen Axel Oscar (f 23.nov 1874 - Trefoldigh), ble konf i Jevnaker mai 1890 og reiste til Amerika 23.okt 1891. Hvor blir han av seinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Fann denne på Dis Norge - gravminnerId Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår Kj F R Gnr Mtekst B Gravsted Kommune Kirkesogn Korr 881615 Gustav Adolf Bye 0909 1877 0801 1939 1401 1939 04 B 12 Lade Trondheim LadeKan dette være 'din' Gustav Adolf?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingri Ahlsen

Beklager - har sjekket Bakklandet/Tr.heim fødte/døpte: fant Gustav Adolf By, også født 9.sept -77, far Nils Nilsen By. Altså feil Gustav Adolf. 'Min' G.A. var født i Tref./Kr.ia. Har også lett etter konfirmasjon - uten hell. Jeg antar begge foreldrene døde mens de tre guttene var små, og at de ble 'satt bort' (Axel Oscar til Jevnaker). Vielse for Axel og Olufine stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingri Ahlsen

Underlig at jeg ikke finner dødsmelding til Axel Arnesen Anker - hverken i kirkebøkene eller i dødsfallspsrotokollen i Kristiania. Jeg kan kanskje ha oversett han men : noen som vet om enkelte dødsfall ikke ble meldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke se at faren var registrert 18/8 1879. Det står kun at Frithjof var - skredder.. barn. Det sier ikke noe om faren levde eller var død. Kanskje Axel døde sommer/høst 1878. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingri Ahlsen

Takk for tipset! Ja, det kan jo være en forklaring. Skal sjekke månedene før aug -79. Da Frithjof Colbjørn ble døpt (4.mai-79/Tref) var begge foreldrene oppført, men Axel kan jo kanskje være død før det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.