Gå til innhold
Arkivverket

[#81983] Nesodden, Fylke Akerhus, Norge,Olaus Strøm 24.11.1816.


Gjest johanne geertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest johanne geertsen

Hej Forum!Jeg prøver at finde lidt mere på Olaus Strøm født på Nesodden 1816 uægte barn af Skipper Ole Strøm og Melina/Malene Gundersdatter Ildjernet. De står begge faddere til Olaus dåb der er Ole Strøm også hjemhørende Ildjernet. De får også en datter i 1813 Inger Dorthea Olsen, født den 16-12-1813 Nesodden,Fylke Akerhus, hun er også født uægte. Ved Faderne står en Ever Strøm også Ildjernet, og en Ole Olsen jeg kan ikke lige se hvad der står efter ham. Olaus Strøm udvander til København Danmark omkring 1839/40. Han er da skomagersvend. Jeg har set efter olaus konfirmation, hvornår han evt, kunne være udvanteret af Norge, heller ikke om forælderne bleb gift. jeg søger om det er muligt om hvem der kunne være forælder til Ole Strøm og Malina/Malene Gundersdatter.På forhånd tak. Med Venlig Hilsen Johanne Esther Geertsen Danmark

bilete10306.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Johanne.Jeg legger ut lenke til datteren, Inger Dorthea sin dåp 5/2 1814.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=537&idx_id=537&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere som er nevnt er bl.a., Even Strøm Ildtjernet, Ole Olsen Skoklefald. Even Strøm kan være bror til Ole Strøm.Jeg har ikke funnet noen av barna til Ole Strøm og Malene Gundersdatter konfirmert i Nesodden, så de kan ha flyttet ut av sognet.Det ser heller ikke ut som hverken Ole Strøm eller Malene (Maline) Gundersdatter kommer fra distriktet, da jeg ikke kan finne de i FT for 1801.En passende kandidat for Malene kan være denne oppfostringspiken fra nabosognet Froen (Frogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johanne geertsen

Hej Cathrin! Tak. Malene du har fundet jeg hade tænkt at hun kunne habe være født mellem 1789 - 03. Familen her fortæller om sørøveri, mon det kan have noget på sig, at de har haft sejlet rundt og røvet fra hinanden. Olaus var her i danmark i 1845, der bor han i Hillerød Nord Sjælland der er han skomagersvend. Mon han har været Skomager før han forlod Norge, han giftede sig med Petrine i 1846.Jeg må se hvad det kan bringe, jeg er taknemlig for hjælp jeg kan få. Det kunne være fint om man kunne finde ud af hvornår han kom til Danmark. Jeg har dette fra da han skulle komme ind i Danmark, de skriver 1862 der hade olaus gift i 16 år, og fået di børn han skulle have. Kan børnens navne hjælpe til sammenligning!?Efternavn: Strøm Fornavn: Olaus Erhverv: Skomagersvend Fødelokalitet: Næsodden Fødeland: Norge Fødselsår: 1816 I DK fra: 1862 Bopæl, lokalitet: København Amt, region: København og Frederiksberg Lov af: 14 04 1893 Tillæg: A Løbenr: 312På forhånd Tak Med Venlig Hilsen Johanne Esther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johanne geertsen

Hej Cathrin! Tak. Malene du har fundet jeg hade tænkt at hun kunne habe være født mellem 1789 - 03. Familen her fortæller om sørøveri, mon det kan have noget på sig, at de har haft sejlet rundt og røvet fra hinanden. Olaus var her i danmark i 1845, der bor han i Hillerød Nord Sjælland der er han skomagersvend. Mon han har været Skomager før han forlod Norge, han giftede sig med Petrine i 1846.Jeg må se hvad det kan bringe, jeg er taknemlig for hjælp jeg kan få. Det kunne være fint om man kunne finde ud af hvornår han kom til Danmark. Jeg har dette fra da han skulle komme ind i Danmark, de skriver 1862 der hade olaus gift i 16 år, og fået di børn han skulle have. Kan børnens navne hjælpe til sammenligning!?Efternavn: Strøm Fornavn: Olaus Erhverv: Skomagersvend Fødelokalitet: Næsodden Fødeland: Norge Fødselsår: 1816 I DK fra: 1862 Bopæl, lokalitet: København Amt, region: København og Frederiksberg Lov af: 14 04 1893 Tillæg: A Løbenr: 312På forhånd Tak Med Venlig Hilsen Johanne Esther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei!En kandidat, 'Ole Ström' 21 år i FT 1801 'Aker/ Akershus' : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=f1801&gardpostnr=4541&personpostnr=54214&merk=54214#ovre>LenkeKan det väre denne ??, 'Ole' döpt 16/10-1782 i 'Aremark' nr. 17 v. side, foreldre 'Amund Amundsen' og 'Dorthe Iversdtr. STRÖM' : :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Som 'Cathrin' i nr.2 synes jeg 'Malene' 9 år er en bra kandidat, men vi kan vel ikke heldt se bort fra denne 'Malene' 14 år i FT 1801 'Akershus'?? : LenkeMvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johanne geertsen

Hej Svehn Ruskelöv!Det ser lovende ud det kunne måske godt passe på ham. I, FT-1801 er han godt nok Møllerdreng ved datterens fødsel er han fragtmand, ved sønens dåb er han skipper. Der er en Ever Strøm som står fader ved daterens dåb i 1814. Malene på 14 år evt vøre moderen lige som Malene på 9 år.Hilsen Johanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei igjen Johanne!I fölge 'Familysearch' finnes det en 'Even Amundsen Ström' som gifter sig med 'Mari Jensdtr.' 6/10-1803 i 'Oslo', blir ikke lett og finne med alle kirkesogn??, kan denne 'Even' väre en mulig bror til 'Ole Ström' ??.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johanne geertsen

Hej igen Svend!Det kunne tyde på det er dem, det mener Chathrin også det kunne være Evar broder til ole., jeg har lidt vrølv med tataturet, håber der kan læses alligevel ! Hilsen Johanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg tillater meg å blande meg inn igjen.Sven, jeg fant Even Amundsen viet i Aker med enken Mari Jensdtr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7712&idx_id=7712&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke: LenkeIkke noen opplysninger om hvor han kommer fra, men det dukker opp en Lars Amundsen.Her er forlovelsen og navnet Strøm er nevnt. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

I følge FS så er Even Amundsen Strøm fra Hakadal i Akershus [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=700049118375&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeJeg finner Lars Amundsen og Even Amundsen i FT. 1801 LenkeDatteren Berthe, til Lars Amundsen Strøm døpt i Nittedal 5 juli 1795 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaddere er Amund Andersen Strøm, Ingeborg Andersdtr. Strøm, Ole Olsen Strøm og Even Amundsen Strøm.Amund Andersen Strøm er ikke far til Lars og Even, da han er bare 30 år i 1801 LenkeOle Olsen Strøm, får sønnen Gulbrand i 1795. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johanne geertsen

Hej Cathrin! Du har haft tralvt jeg ligger lidt i sengen i dag, så jeg er ikke så aktiv. Det er meget fin hjælp jeg får. Jeg kikker på det i morgen, jeg skal have samlet det rigtig, med hvem der er hvem og de hører til. Mange Hilsner Johanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Johanne.Jeg har nå fått sjekket bygdebøkene for Nittedal/Hakadal og alle kandidatene jeg fant fra det distriktet er utelukket. Viser til mitt innlegg nr.13Jeg har heller ikke funnet konfirmasjon til den Ole Amundsen Strøm fra Aremark som Svehn har nevnt i sitt innlegg nr. 5.Det er synd at vi ikke vet patronymet til Ole Strøm, da det kunne gjordt saken noe enklere.Kanskje noen med kjennskap til Nesodden har hørt om skipper Ole Strøm.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Det jeg skriver her nå er bare antagelser basert på magefølelse, men det kan være et mulig spor.På Ildjernet i 1801 er det en Ole Larsen sammen med en søster Berthe og deres mor enken Anne Sørensdatter.Berthe Larsdatter Ildjernet ble konfirmert på Nesodden 1795, en Ole Lauritsen Strøm fra Ildjernet ble konfirmert på Nesodden 1792.Det er en kobling mellom Hoff og Strøm på Ildjernet uten at jeg helt har taket på disse familiene. Jeg vil tippe veien vil gå innom Chrisiania og Drøbak og ende opp i området Røyken/Hurum.ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg legger bare ut lenke til Ole Lauritsen Ildjernets konfirmasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 4 (1780-1792), Konfirmerte 1786-1792, side 45. Permanent sidelenke: Lenke (h. side øverst)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

I Nes er det også en smed Henric Tostensen Hof fra Drøbak som gifter seg med Inger Sørensdatter Sør Røtnes 20. nov. 1767, trolovet 10. juni 1767 (nr. 13)(Kommer tilbake med kilde, siden jeg ikke greier å lage lenke til historielagets avskrifter.)De er omtalt i bygdebok for Nes på Romerike bind II, s. 339 Brukere av Østre Røtnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er vielsen: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 3 (1734-1781), Trolovede 1765-1767, Ekteviede 1765-1767, side 192. Permanent sidelenke: Lenke (h. side nr. 13)Inger Sørensdatter (f. 1733) er halvsøsteren til Anne Sørensdatter (f. 1754)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.