Gå til innhold
Arkivverket

[#81986] Ancestry US 1900 ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Ei dame i USA har lett etter en person uten resultat. Christen Johannesen f 15. jan 1876 i Ringebu utvandret 18. november 1880 fra Kristiania med Independence WI som mål. Haken ved det hele kan være at han ved emigrasjon ble registrert som Kristiansen. Kanskje fortsatte han å bruke det navnet ? Med mitt enkle søkesystem finner jeg Christian O Christianson i Trempealeau i 1900 (Dit han reiste). Kristiansen var patronymet til moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei,Jeg har funnet Christen Lien i Preston, Trempealeau, Wisconsin, 1900. Han er født Jan 1876 i Norway. Det eneste som ikke stemmer er at han emigrerte i 1882. Men det er alltid ca. ved slike årstall.Jeg skal se om jeg finner denne Christen igjen senere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, det må da være treff, for moren var fra Kolstadlien i Ringebu ! Etter min ringe hukommelse av det jeg har fått opplyst, så brukte en del av dem Lien ! Kjempefint !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Fant han på samme sted i 1910 også. Da skrives etter navnet som Lein. Han er da blitt gift og har en stesønn og 3 barn.Dette er interessent for meg så da min bestemor var fra Kolstadlien nordre, så det er nok en viss mulighet for at dette også er mine slektninger langt uti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hai, min bokkilde forteller ikke hvilken Kolstadli. Forfatteren nedstamme fra Marthe Christensdatter f 13. september 1858. Hun var gift med Iver Olsen (Kaggerudeie/Rønningen) fra Heidal, som hadde reist noen måneder tidligere. De kom til Eleva, Albinon Township, Trempealeau County. I 1887 flyttet de til Sheyenne, ND Marthe var tante til Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har lagt inn en del etterkommere. Marthe og Iver har jeg 9 barn, men det er bare barna til Ingvald jeg har lagt inn. Her er linken til bl.a. deres bror Knudts nekrolog hvis det er av interesse - håper den fungerer Lenke KnudtOe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Tordis: Ja, vi er enige. Knudt O Lien var onkel til den søkte Christian. Da har du sikkert boken 'From Ringebu to the Prairie of Dakota', som Ingvald's datter Peggy Olson Gudmunson har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Tordis, hjertelig takk for all hjelp her! Tråden blir til en ring som sluttes, for det er nettopp Peggy som i går fortalde at hun ikke hadde funnet Christian - så verden er ikke helt stor noen ganger. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.