Gå til innhold
Arkivverket

[#81989] Peder Nilsen Negaard, fra Stor-Elvdal til USA.


Gjest Bente Nyheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Nyheim

Min oldemors bror Peder Nilsen Negaard fra Stor-Elvdal f. 1883 (sønn av Nils Pedersen Stensengeiet fra Ringsaker og Mari Jonsdatter Borgemoen fra Ringebu ) emigrerte til USA og ankom Ellis Island 29.april 1899, 16 aar gammel. i USA kalte han seg ved Nelson som etternavn, og jeg vet han fikk en sønn ved navn Frank. Han bodde en stund i California, men har muligens flyttet videre.Ser at han da han bodde i Norgeogsaa kalles ve andre etternavn, bl.a Messelt og Stai. Bl.a staa dette i kirkeboken ved hans daap, men er da navn tatt etter det stedet faamilien bodde da han ble født/døpt.Er det noen der ute som vet noe mer om de som utvandret fra Stor-Elvdal?Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Peter Negaard Arrival Date: 29 Apr 1899 Birth Year: abt 1883 Age: 16 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Port of Departure: Liverpool, England Port of Arrival: New York, New York Ship Name: LucaniaBrukte Negaard ved ankomst USA. Skal til Benson, Minn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Kan dette være Peder Nilsen i 1900? Alder og innreise stemmer, men her bruker han navnet Nelson.Name: Peder Nelson Home in 1900: Swenoda, Swift, Minnesota Age: 17 Birth Date: Sep 1882 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1899 Relationship to Head of House: Hired Help Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: SingleMvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Nyheim

Hei Hanne Line og Else,Jeg var litt rask i det første innlegget; Jeg har ogsaa funnet innreisedokumentet fra Ellis island, men naa vet jeg litt mer. Ney York Passengers List faar man vel bare tilgang til om man betaler, er det ikke saa? Opplysningene du gir Anne Line er i overensstemmelse med det som er registrert p Ellis Island. Som du ser av mitt første innlegg kaller han seg Nelson i USA, men daapsdato stemmer ikke. Jfr kirkeboken er han født 27.januar 1883. Hvor fant du opplysningene om bosted for Peder Else?MvhBentebente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Hvilken dåpsdato stemmer ikke?Og hvorfra har du at han brukte Nelson, bodde i California (en stund) og har en sønn Frank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Nyheim

Hei,Opplysningene om at han brukte Nelson og at han adde en sønn ved navn Frank har jeg bl.a fra min naa avdøde mormor. Jeg mener ogsaa at hun sa at han bodde i California.Jeg vet ikke hvem han reiste til, og ja, han var svært ung. Jeg vet at noen av søknene av Mari, hans mor, tidligere hadde emigrert, saa jeg skal sjekke litt rundt det selv om jeg tviler paa at det har vært saa mye kontakt mellom slektningene hhv her og i USA. Men, jeg kan jo selvfølgelig ta feil.Else har lagt inn en daapsdato september 1882 som jo er forskjellig fra 27.januar 1883.Takk Else,er ikke saa godt kjent med aa lete etter folk i USA, saa her maa jeg lagre alle tips.MvhBente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei,Jeg legger ved originalen av registreringen ved ankomst til New York. Han står på linje 19 og skriver seg for Peder Negaard. Håper det blir lesbart.

bilete10310.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

I innlegg 4 står det 'Birth Date: Sep 1882', ikke dåpsdag.Fødselsdato sep 1882 stemmer ikke med det du oppgir (27. jan 1883). Fødselsår hender er oppgitt feil ( /- 1 år), men som regel er fødselsmnd riktig. Så det kan tyde på at det ikke er rett person.Har ikke funnet personen i 1900 eller i WWI registration cards.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Nyheim

Hei Tordis,Takk skal du ha. Vi hadde kontakt for noen aar siden og da lurte jeg fælt paa hvor Ahne/Ane/Anne og Fredrik Borgemoen var blitt av, dette var søsknene til Peders mor. Joda, jeg kan lese at det her staar Peder Negaard, takk skal du ha.Beste hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei igjen Bente,Kanskje jeg kan hjelpe deg igjen ? Innlegg 4 har nok funnet rett person selv om født måned og årstall er feil. Det er ikke sikkert at Peder var inne når disse dataene ble innhentet og da ble det satt det man trodde. Han har iallefall kommet til John Stay som sikkert er J. Stai som det står han skal til.Familien ovenfor John Stay er Ole O. Negaard, så det er nok et område med kjentfolk for Peder her.

bilete10318.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei igjen !Nå har jeg en veldig god kandidat til deg i Carbon county, Wyoming. Jeg er 99 % sikker på at dette er rett person - se vedlegg militærreg. som jeg legger inn etter dette innlegget.

bilete10319.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Men denne Peter Nelson som du viser til her skal jo være født i Wisconsin ifølge 1930-census?Hans far skal også ha hatt amerikansk statsborgerskap, ifølge registreringskortet. Fødselsdatoen er vel også noe utydelig, - det kan vel like godt tydes som den 29?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg er fullt klar over at han er registrert som født i WI. Men det er ikke alltid det er sannheten som står i en folketelling. Den som har skrevet av registreringskort har iallefall tydet fødselsdatoen til 27. Som jeg tidligere har skrevet er jeg 99 % sikker på at dette er rett person. Det må nok til noe mer dokumentasjon for å være helt sikker. Jeg har funnet at Lillie Nelson døde i mars 1994 - 102 år gammel. Siste bopel var Powell, Park co, WY. Dette ligger helt opp mot grensa mot Montana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Jeg så også på det reigstreringskortet som Tordis viser i innlegg 15. Men forkastet det det står at han fikk statsborgerskap gjennom sin far før han var myndig. Og det var ikke opplyst noe om at hans far var emigrert.Kanskje jeg forkastet denne litt for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Nyheim

Hei,Dette er nok utvilsom han. Her dukker jo sønnen Frank opp ogsaa, saa jeg er faktisk 100% sikker paa at dette er rett person. Jeg skal finne ut mer om disse Stai ogsaa. Dessuten er det en annen Negaardfamilie der som jeg skal sjekke ut. Her er nok ogsaa Negaard tatt etter stedet de bodde paa. Om jeg husker korrekt er det tre ulike Negaard i Stor-Elvdal. Navnene Oline og Otto kommer igjen stadig vekk i mine linjer. Har en teori om at opprinnelig navn her var Trønnes eller Mellemmoen.I mellomtiden har jeg funnet ut litt mer. Elmer døde 15.may 1999 i Colorado. Alle tre brødrene levde da og broren George bodde i San Jose, California. Hvor fant du opplysningene om Lillie?Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1920 er han også ført som født i WI. Rart om det skulle være feil i begge tellingene.Name: Pete Nelson [Pate Nelson] Home in 1920: Rawlins, Carbon, Wyoming Age: 36 Estimated birth year: abt 1884 Birthplace: Wisconsin Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Spouse's name: Lillie Nelson Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: OwnHousehold Members: Name Age Pete Nelson 36 Lillie Nelson 28 [29] Elmer Nelson 5 Frank Nelson 4 Kermit Nelson 2 Og hva med far til P. N. Negaard? Reiste også han over og fikk amerikansk statsborgerskap slik det fremgår av registreringskortet? Eller mener du at også dette er feile opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hentet fra SSDILillie M. Nelson SSN: 520-07-8790 Last Residence: 82435 Powell, Park, Wyoming, United States of America Born: 12 Oct 1891 Died: Mar 1994 State (Year) SSN issued: Wyoming (Before 1951)Men jeg er fremdeles kun 99% sikker på at dette er rett familie. Bente - har du hørt nevnt andre barn enn Frank ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Nyheim

Det nederste skjemaet fra folketellingen som Tordis har lagt inn sier at han er født i Norge. Den Peder paa det øverste er enten feilregistrert eller en annen Peder...kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.