Gå til innhold
Arkivverket

[#81990] Anders Hansson fra Kopparberg Sverige


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Hans Alfred giftet seg med Maren Oline Edvardsen i Skjeberg 1912 vielse no. 16 Lenke Det står at Alfred er født i Kopparberg i Sverige og jeg skulle gjerne vist mer om ham og hans aner. Kan noe bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Mette, dette var kjempebra. Mange takk skal du ha. Smir mens jernet er varmt og spør om det er mulig om du kan se noe bakover m.h.t. hvem som er Anders sine besteforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Det siste paret Nilsson og Jonsdtr. er Ins Hans sine foreldre. Har funnet fam. i husforh. 1880-1889 og 1889-1899. Anders er f.11.8.1886, døpt.12.9.1886.Fam. bodde i Stackmora nr.50 i 1880-1889.I 1889-1899 finner jeg de sammested, men i nr.58. Moren Karin dør i 1896.Desverre er det ikke flere husforhør etter 1899.Anders er innf. i Husf. tilogmed 1897. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Bjørn. Som Mette sier så går ikke husforhør lenger enn til 1899. Jeg har funnet han i Emibas, og der fremkommer det at han emigrerte i 1909:Post 946356 Hansson 'Ins', Anders Ogift man f. 11/8 1886 i Orsa, Kopparbergs län (Dalarna) Utvandrad 22/5 1909 från Stackmora 50, Orsa, Kopparbergs län (Dalarna) till Canada Källa: Husförhörslängd, s. 949 Emibas emigrationsakt: Orsa W 1909 020Her er familien i 1900 tellingen:Om personen Namn: Anders Hemförsamling: Orsa Kopparbergs län Hemort: Stackmora Kontrakt: Rättvik Län: Falu Födelseår: 1886 Födelseförsamling: Orsa Kopparbergs län Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjeställning: s. Famstkod: Barn (B) Familj nr: 1 Sida: 66 Rad: 50 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Ins Hans Larsson, f. 1850 i Orsa Kopparbergs län Karin, f. 1879 i Orsa Kopparbergs län Hans, f. 1882 i Orsa Kopparbergs län Anders, f. 1886 i Orsa Kopparbergs län Kerstin, f. 1889 i Orsa Kopparbergs länNår det gjelder datteren Anna som var født i 1877, så bodde hun ikke hjemme i 1900. I 1900 tellingen bor det 3 stk Anna Hansdotter, født i 1877 i Orsa og som bor i Orsda. Jeg har notert meg en av dem og skal jeg gjette så er det henne, men jeg vet altså ikke. Det er nemlig en Anna Hansdotter f 1877 i Orsa. Hun bor på Stackmora og er gift med en Hans Bolin, arbetare f 1865. De har barna: Erik Viktor f 1897 og Anders Fridolf 1899. Både mann og barn var også født i Orsa. Det at de har samme adresse som hun kom fra gjør at jeg lurer på om det er rett Anna ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Anne Lene og mange takk til deg også. Jeg antar at Anders ikke kom lenger enn til Skjeberg på sin vei til Canada. Har du mulighet for å se hvem Karin Ersdatters foreldre var? Jeg finner henne ikke i FS. Hva betyr tittelen Ins. (Husmann?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Karin Ersdotters foreldre var Måg Erik Ersson f 18/12-1/18 og hustru Anna Andersdotter f 5/5-1824. De to ble viet i 1841 og bodde på Slättberg Nr 13 i Orsa. Familien var baptister. Jeg har sett i husforhørene1850-1859 og 1860-1869 og der fremkommer flg barn:Anna 19/12-1844, Eric 26/9-1847, Kerstin 24/5-1849 og da Carin 25/6-1852. Sønnen Eric f 1847 hadde 'svårt att tala'.Carins far Erik Ersson dør den 11/12-1852 på Lasarettet i ___?. Tyder ikke hvilket lasarett det er. Noe dødsårsak står ikke notert. Jeg har ikke funnet han innført i dødboken for Orsa, mulig han er innført det sted som lasarettet lå ?Du spør hva ins betyr. Det er jeg ikke helt sikker på, men det er kanskje noen andre her som vet det? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tusen takk for det Bjørn. Kjenner noen til noen Lasaretter rundt Orsa tro ? Husker ikke helt i farten om jeg har mailadressen din fra tidligere, men send meg gjerne en mail. Så kan jeg sende deg siden, i tilfelle du vil forsøke å finne navnet på lasarettet f.eks. Hilsen Anne Lene Hagen alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Anne Lene. Ser du ikke fant Erik E. i død boken. Jeg fant han i Orsa F1:6(1835-1868) bild 128 nr.60. Er der oppgitt å være død den 3 des.Klarer ikke helt å tyde stedet, men kanskje du kan.Der er også hans foreldre oppgitt,Erik Ersson og Anna Pehrsdtr. Ps. håper alt er bra med deg og barnebarnet. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Och i Falu Kristine FI:4 1842-1861 står att Bonden Dahl Er. Ersson från Orsa och Slettberg dog 1852 av wattsot den 3/12 å Laz. och begravdes den 8/12 i Christine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Fant Erik E. død i Falu Kristine/Falun.Begr. der den 8.12. Døsårsak: Vattusot. Vattusot hydrops generellt utbredda vattensvullnader på grund av njur- eller hjärtsvikt. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

(8): Det er sannsynligvis ikke en tittel. På en del steder i Dalarna blev gårdsnavnet satt som første navn.(Og, på samme måte som i Norge, kom det til å kunne bli forandret ved flytting, eller bli brukt som slektsnavn.)Litt utenfor, men for sirka 100 år siden malte Anders Zorn portrettet til en kjent fiolspiller busatt i Östnor, Mora, som het Hins Anders Ersson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så fint at mere har kommet frem her. Jeg har nettopp sendt deg mail Bjørn, men da trengte du vel kanskje ikke den.Mette. Så fint at du fant i dødboken, da hadde jeg nok oversett. Beklager det. Og her er det bra, barnebarnet har blitt 3 år. Tenkt at det er 3 år siden, tiden går så alt for fort.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.