Gå til innhold
Arkivverket

[#81994] Voss. Lagnaden til Martha Ammundsdtr. f 1849 Helgeland/Myrkdalen


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Martha Amundsdtr f 1849 Helgeland/Myrkdalen. Foreldre Ammund Knutsson og Guri Andersdtr. Jeg finner henne i Ættebok for Vossestrand side 264 nr 66. Der står farens navn Oddmund, det er feil. Jeg har skjekket det opp mot FT 1865 Voss og Ekteskap. Kirkebok Voss 1836-1851 side 207 nr 20. Fam utvandret til AM i 1868. Martha har jeg ikke klart å spore etter fødselen. mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Ho reiste ikkje samstundes med resten av familien. Foreldra og alle søskena innført som utflytta 17. april. Sjå høgre side under 1868. LenkeMarianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Eg har leita i 1875 og 1900 teljingane utan å finna nokon opplagt kandidat. Sjekka døde på Vossestrand mellom 1865-1875. Ingen ting. Ikkje godt å seie kva som har skjedd.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Gitt at det er rett Martha eg har funne i innlegg 3 (FT 1865), så utvandra i følge ætteboka den familien ho var i teneste hos, i 1867, og busette seg i Perry ts. Kan det være at ho blei med dei?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Marianne. Tusen takk. Se Ættebok for Vossestrand, Helgeland side 262 nr 46b,f. Bror og søster - Anders og Sigrid - til Martha`s far reiste til Lofoten m fam i 1844. I Ætteboken står det Oddmund 46e. Det skal være Ammund. Skjekket mot FT og kirkebok. Kansje Martha da hun ble voksen ble fristet til å reise til Lofoten. Jeg skal søke rundt det. Men hun kan ha reist til AM? (Jeg er etterkommer etter Anders 46b) Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Til (9): Knut Larsson Fliseram og familien reiste uten Marta: LenkeDet blir borte en del personer på Voss på denne tiden, og jeg har et bestemt inntrykk av at utflyttingslistene er mangelfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Oddmund og Ammund er ofte blanda.... På sida før di lenke, Norodd, er det ei Marta Ammundsdtr Sivle som reiser til Amerika, sjå nr 19. Men denne jenta er 23 år, så det er vel kanskje ho som er tenestejente på Løen i 1865? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8324&idx_id=8324&uid=ny&idx_side=-129>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det er laga ei utvandringsliste for Vossestrand. Problemet er berre at personane er sortert på gard og ikkje på føre- eller farsnavn.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Finner familien i Primrose, Dane, Wisconsin i FT 1870, Martha er ikke med der:Amund 48 år, Guri 42 år, Knut 16 år, Ingebor 12 år, Anders 9 år, Randvey 5 år og Ole 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Norodd, Marianne og Lars. Jeg må si tusen takk for hjelp så langt. Martha blir vel ikke lett å finne. Jeg skal prøve å lete gjennom Kirkebøker for Flakstad og Moskenes. Hansje hun har dratt til sine slekninger i Lofoten?? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.