Gå til innhold
Arkivverket

[#82001] Kjøpmann Hans Thrane - gift med Margaretha Schultz


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg fant tilfeldig en begravelse i kb for Oslo Domkirke for Margaretha Schultz 3.apr.1812. Der står det at hun var enke etter kjøpmann Hans Trane. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7235&idx_id=7235&uid=ny&idx_side=-280>LenkeHan var ukjent for meg, til tross for ganske iherdig kartlegging av Trane/Thrane-slekt i området. Jeg ser at han finnes i Borgere i Christiania fra 1784 Lenke, men Margaretha er enke for 2.gang i ft1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. Gløersens dødsfall i Norge, så døde Hans Trane i Berlin (på reise i Statens tjeneste) 7-2-1793, avt. fra F.stad av enke Margarethe f. Schultz, 6 ufors.barnMargarethe Trane f.Schultz døde i Kr.ania 27-3-1812, 77 år, 1 sønn (frav.) og 3 døtre, Margarethe, Marthe og Mathea Rathke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg lette etter skifte i 1793, men det ser ut som om det mangler skifter for Oslo fra 1767 til 1795, eller er de bare ikke skannet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(2): Jeg leser nevnte info fra Gløersen slik at det i 1793 var 6 uforsørgede barn, dvs. mindreårige som den gang vel var under 15 (18) år. Da kan en vel ikke ha tatt med de nevnte Ratke-barna, idet disse er født omkring 1770.Da Margarethe Schultz (var hun gift Schultz ?) var ca 58 år i 1793, virker dette med 6 uforsørgede barn litt rart. Ingen slike barn er forøvrig nevnt sammen med henne i ft1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.