Gå til innhold
Arkivverket

[#82002] Iver Olsen Moen/Formovold fra Tolga/Vingelen reiste til Sverige


Gjest Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørg Brænd

Min oldefar Iver Olsen Moen/Formovold var født i Vingelen i Tolga 26. mai 1842. Hans foreldre var Kirsten Knudsdatter Moen fra Vingelen og Ole Iversen Formovold fra Sel i Gudbrandsdalen. I ministerialboka for Tolga står det under 1873 at han utflytter til Sverige. I margen står det at han flyttet for fire år siden. Hvilke muligheter finnes for å spore opp han i Sverige? Vet ikke om han kom tilbake til Norge og eventuelt Tolga. Noen som vet hvor i Sverige de fleste nordøsterdølene reiste på denne tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det var han jeg fant, f. 26. mai 1842. Jeg legger inn bildet fra husforhøret i årene 1881- 1892 (Fjellsjö AI:9 s. 372)

bilete10312.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Hva skulle jeg gjort uten den gode hjelpa jeg har fått her. Dette hadde ikke jeg greid å finne ut sjøl. Hjertelig tusen takk for god hjelp. Nå spørs det om disse to sønnene har noen etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det er morsomt å finne det en leter etter, så det er bare hyggelig, Oddbjørg.Jeg ser videre at familien flytter fra Prestbolet i Fjellsjø 25. juli 1893, men jeg kan ikke se hvorhen de flytter. (Legger ved bildet) Det eneste er at det er ut av soknet Fjellsjø, for ellers ville det ha stått et folikkelnummer til det neste området. Jeg kan lete litt til.

bilete10315.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nei, det gjorde det ikke..Jeg søkte på Iver Olsson f. 1842 og spouse Brita Erika Bertilsdtr f. 1845 og fikk fram dette treffet.https://beta.familysearch.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fant Iver og Brita i Leon, Clearwater, Minnesota i United States Census, 1910. Ole S. Iverson 33 år og et barn, Edith M. Iverson bor sammen med dem.I folketellingen i 1920 er det bare Iver og Brita uten barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Tusen takk for all hjelp. Underlig at jeg også denne gangen skulle ende i Minnesota og Amerika. Iver Olsen var min oldefar. Han og min oldemor var ikke gift. Hennes foreldre og fem søsken reiste også til Minnesota og Amerika. Det var bare min oldemor og min bestefar som ble igjen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen, Oddbjørg.Jeg syntes ikke jeg kunne gi meg før jeg hadde funnet ut hvor den andre sønnen ble av og jeg har sannsynligvis også funnet 'Bileam Angel' i Amerika. Jeg søkte på William Iverson f. 1881 i Familysearch Pilot og fant ham på samme sted som broren Olaf Sigfred dør i 1918 - Beltrami, Minnesota.I 1920-tellingen bor William her med konen Beda Iverson og tre døtre: Edith, Bertha og Anne. 10 år før, i 1910-tellingen er det bare Bertha og Anne som er telt sammen med foreldrene i Maple Ridge, Beltrami, og da forstår en at det er Williams datter Edith (f. ca. 1905) som er hos besteforeldrene dette tellingsåret. :-)Ja, det var rart at begge familiene skulle reise fra hvert sitt land og begge havne i Minnesota. Jeg kan ikke la være å tenke på om de kan ha møtt hverandre der borte.. Spennende. :-)Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Om du søker på etternavn 'Iverson' og bosted Beltrami, Minnesota, United States, kommer alle opp:Kona er født i Sverige og heter Beda G. Iverson, døtrene Edith, f. 1905, Bertha C. f. 1906 og Anna E. Iverson f. 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Er det noen som har noe tips om hvordan man skal lete etter damer, som høyst sannsynlig gifter seg og får et annet etternavn, i Amerika? Disse levde på 1900-tallet, og har sikkert en dødsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Chris Bingefors

1930 bor Bertha C Iverson med rätt födelseår i Bemidji, Beltrami tillsammans med ett antal sjuksköterskor, även hon är sjuksköterska.Hon dör i Washington State, ogift: Name: Bertha C. Iverson SSN: 470-03-8410 Last Residence: 98178 Seattle, King, Washington, United States of America Born: 15 Oct 1905 Died: 2 Mar 1988 State (Year) SSN issued: Minnesota (Be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Berman Smith är född i Canada men bor i Beltrami 1920, han gifter sig alltså med Edith. Han dör i Seattle, Washington. Detta kan vara Edith (födelseåren oven är från census och är då ofta ett år senare än de ska vara): Name: Edith M. Smith SSN: 468-16-1861 Last Residence: 98148 Seattle, King, Washington, United States of America Born: 21 Sep 1904 Died: Jan 1991 State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.