Gå til innhold
Arkivverket

[#82003] Bjørn Jonsen og Turid Kristensdatter, Gjerde (SF)


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Hei. Svaret på dette spørsmålet står kanskje i bygdebøker eller liknende, så jeg spør her før jeg begynner å lete.Hvem var foreldrene o.s.v. til Bjørn Jonsen og Turid Kristensdatter, som var gårdbrukere på Gjerde i Leikanger?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f18011419&gardpostnr=79#nedre>LenkeBjørn Jonsen var ifølge 1801-tellingen f. om. 1751, og det stemmer godt med Bjørn Jonsen som ble f. 1751 med Jon på Bale som far.Turid Kristensdatter synes å ha vært datteren til Kristen Persen på Sværen, sønn av Per Johannesen fra Vangsnes og Brita Annfinnsdatter på Sværen, og Randi Andersdatter fra Tjugum.'Joen Baars.' giftet seg i 1740. Han angies da å være f. om. 1710 på Sande i Balestrand. Den eneste som jeg finner, er Jon Bjørnson f. 1711 med faren Bjørn på Sande.Guri Olsdatter finner jeg som 'Gyri' Olsdatter, f. 1716 med faren Ole på Bale.Jeg har et tillegg: Bjørn Jonsens sønn Jon Bjørnsen overtok handelsstedet Balholmen etter sin svigerfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Andre!Jeg fikk ett forhinder i går kveld, så jeg kunne ikke avslutte det jeg hadde lovet.Beskriv for mig litt närmere hva du ville att jeg skulle se etter i bygdeboken for Leikanger.Jeg ser att noen av de nämnde personer ovenfor står det etter/stedsnavn 'Bale' og 'Sande', jeg har bygdeböker for Balestrand også.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hei. Jeg er igrunn mest opptatt av foreldrene, besteforeldrene o.s.v. til nevnte Bjørn Jonsen og Turid Kristensdatter.Du får bare gjengi det som du finner og gidder. Har bøkene så mye innhold at det blir vanskelig å formidle alt her, så skal jeg heller gå på et bibliotek når jeg får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Jon Labergs bygdebok for Balestrand (1934) har følgende opplysninger om denne familien:1. Bjørn Jonsen Gjerde (1751-1828)Foreldre:2. Jon Bjørnsen Bale (1711-1770), gift 1740 med3. Guri Olsdtr. Bale, død 1773Besteforeldre:4. Bjørn Jonsen Sande (1672-1729), død på Skåsheim, gift 1706 med5. Brita Andersdtr. Frekeland fra Leikanger6. Ole Andersen Bale (1690-1760), gift 1715 med7. Anna Hansdtr. LundePå Turids side:1. Turid Kristensdtr. SværenForeldre:2. Kristen Pedersen Sværen (1718-1785), gift 1752 med3. Randi Andersdtr. Tjugum, død 1810Besteforeldre:4. Peder Johannesen Sværen fra Vangsnes (1669-1759), gift 1692 med5. Brita Arnfinnsdtr. Sværen, død 17426. Anders Andersen Tjugum (1688-1749)7. Brita Knutsdtr. fra KvamsøySlektene kan føres lenger bakover i bygdeboka. Sønnen Jon Bjørnsen var ei tid handelsmann i Holmen og kom seinere til Kvalheim, ifølge Laberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest André Martinsen

Jeg har dessverre ikke sett ditt svar før nu. Siden tilfanget er så omfattende som du sier, skal jeg heller ta å titte i disse bøkene på egenhånd. Takk for opplysningene ovenfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.