Gå til innhold
Arkivverket

[#82005] Hvilke kilder kan gi svar mht. en persons skjebne og endelikt?


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

Jeg trenger råd om hvilke kilder som kan føre til at jeg finner ut skjebnen til en person som ble født i 1890 og ikke har vært observert av sine slektninger siden ca. 1940. Jeg har fått følgende opplysninger: Sigurd Ragnvald ()Evensen) Braathen -. Sigurd Ragnvald, født 22. august 1890 i Christiania, døpt 26. desember s.å. og konfirmert 30. april 1905 (Kampen menighet). Familien hadde da adresse Platousgt 4 i Oslo. Faren het Even Evensen, men det ser ut til at de tok Braathen til etternavn sist på 1800-tallet. Sigurd Ragnvald giftet seg 26. desember 1913 med Ingeborg, født Pladsen, 14. juni 1892 i den gang Hitterdals sogn. Sigurd Ragnvald og Ingeborg fikk 3 døtre, hvorav den mellomste var Ragnars mor. Ingeborg døde 16. april 1920 og er begravet på Notodden kirkegård 22. april s.å. Sigurd Ragnvald forlot sine døtre i 1920 etter at at hans kone døde, knapt 28 år gammel, og siden er det ingen i familien som har prøvd å finne ut hva som hendte Sigurd Ragnvald resten av hans liv. Han levde i 1940. Det finnes noen arbeidsattester som viser at Sigurd Ragnvald Braathen stort sett bodde i Oslo-området fram til 1940, bortsett fra perioden 1913-1919 da han arbeidet som jernarbeider på Rjukan (Han finnes i Valgmanntallet 1915 for Tinn kommune).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det virker jo som om du har jobbet systematisk med dette, så jeg vet ikke om jeg kan tilføre mye. Jeg har hatt stor glede av DIS-Norges Gravminner (men kanskje er hans grav ikke registrert ennå eller den kan ogå være slettet på kirkegården?) OG fritekstsøk i Aftenpostens arkiv. Eller kanskje er det noen som ser ditt innlegg her og har kjennskap til ham? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med de kommunale tellingene fra Oslo. Prøv en tur til Oslo Byarkiv.Kan nevne at en Sigurd Braathen hadde telefon, og bodde i Schøningsgt. 7 i Oslo i 1942. Men det kan jo være en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Dersom du veit når og kvar foreldra hans døydde, kan det vere at skifteretten veit noko. (Kanskje meir enn familien veit?). Det same gjeld om han hadde sysken som gjekk bort utan etterkomarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk til dere som har brukt tid på saken min. Oslo er ikke det letteste området å lete i og jeg sliter med svakt syn så dette hjelper godt. Det kan godt være at Sigurd Ragnvald har brukt bare Ragnvald videre i livet. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.