Gå til innhold
Arkivverket

[#82006] En nyttig kilde til identifisering av svensker i Norge


Gjest Jan Ivar Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ivar Kristiansen

Erfaringsmessig vet jeg at svensker i Norge ofte innebærer store genealogiske utfordringer. I Kirke- og Undervisningsdep.s 'Kontoret for fattige''s arkiv finnes imidlertid en serie som heter 'Svenske bevilgninger' og som kan være nyttig i så henseende. Denne dekker perioden 1867-1906 (med en lakune 1870-75) og omhandler svenske statsborgere (til sammen en del tusen) som har fått dekket utgifter til sykehusinnleggelser, begravelser, hjelp til 'uekte' barn m.m. Man får vite personenes navn, fødesteder og -år, samt når de kom til Norge, hvor de har bodd og arbeidet her i landet osv. Jeg er i gang med å lage en database over disse personene. Så dersom du har en 'gjenstridig' svenske blant dine aner, kan jeg kanskje være til hjelp. Kontakt meg gjerne på e-post: jikrist@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore S. Falch

Dette er interessant! Har du planer om å publisere denne databasen - enten her på Digitalpensjonatet eller andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ivar Kristiansen

Svaret tror jeg bør være ja, 'med tid og stunder' - og med forbehold. Jeg har hatt dataproblemer - og må først 'restaurere' det jeg allerede har registrert. Jeg må nå derfor be evt. forespørrere om tålmodighet, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.