Gå til innhold
Arkivverket

[#82012] Birgit Magda Andersen (1892-1962) Bergen. Hvem var hun?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg finner Berge Andersen Moldeklev og hustru Magda Moldeklev i Bergen i FT 1900 sammen med datteren Bergit Moldeklev. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f01301&gardpostnr=857&personpostnr=4392&merk=4392#ovre>Lenke Problemet er at jeg finner ikke at Berge og Magda hadde noen datter. De hadde en sønn, Oskar Arnoldus, som døde som spebarn. Så spørsmålet er: Hvem er Bergit? På gravsteinen til Magda (Magdele Moldeklev) står en Birgit Magda Andersen (1892-1962). Jeg går ut fra at det er samme Bergit, og har da funnet en kandidat til å være henne: Magda Bergit f 4.jan 1892 og døpt i Johanneskirken i Bergen 7. feb 1892. Foreldre: Gift mann Ludvig Martinus Kristiansen og ugift Marie Dreyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Når var sønnen Oskar født? Siden moren til Magda Bergit står oppført som ugift og faren gift mann, kan det jo være snakk om adopsjon eller en annen form for oppfostring. Det var kanskje ikke så enkelt å få barn utenfor ekteskap og attpå til med en gift mann, når man het Dreyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er konfirmasjonen - se nr. 25 - til Magda Bergit Moldeklev, født 4.1.1892, døpt i Johanneskirken - Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. C 7 (1887-1913), Konfirmerte 1907, side 132. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2018&idx_id=2018&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-134>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Sønnen Oskar Arnoldus var født og døde i 1883. I 1891 hadde de en pleiedatter, Lina Sofie Johannes. Sævareide. Lenke I 1900 bor Berge og Magdalene i ytre Markevei, så det stemmer ikke med adressen ved konfirmasjonen, men de kunne jo ha flyttet.. Det er noe med navnet til datteren som passer så bra :) med adoptiv(?)foreldrene. Og helt andre navn enn bio foreldre. Men det er jo bare synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ja, Grethe, det er sikkert riktig? I så fall var han gift med en annen dame i 1900, og hadde ikke noen datter der. (Men hun ville vel mest sannsynlig vært hos moren uansett). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg fant ut at adressen Markevei ytre lå i Nykirken sogn, jf. Lenke, og søkte derfor etter konfirmasjonen i Nykirken. I så fall har familien flyttet innenfor samme kirkesognet. Jeg vil tro at Berge og Magda har tatt til seg Magda Bergit, og kanskje de bruket Bergit-navnet siden Magda Moldeklev het det samme som jenta født i 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis du går inn i databasen Gravminner i Norge, og søker på id = 2691290, finner du gravstedsregistrering m/bildet av gravsteinen til Ludvig M. Christiansen. Her står det at han var født i 1850, men på bildet av gravsteinen synes jeg så tydelig står 1859...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ikkje at det hjelp så mykje i forhold til det du spør om, men kan mor til Magda Bergit ha vore Ingeborg Marie. I følge dåpsregistreringa skal mor hennar være fødd i 1856 og være Akerø (Aukra) prestegjeld.Her finn eg ei Ingeborg Marie f. 14. okt. 1856. Ho er 'uktefødd'. Far er Rasmus Andreas Dreyer og mor er Ane Rasmusdotter. (nr. 22) Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Aukra i Aukra, Ministerialbok nr. 560A03 (1845-1872), Fødte og døpte 1857, side 35. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6371&idx_id=6371&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet ser ut som om Ingeborg Marie også blei pleiebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Om vi korrigerer for fødselsåret, så bør dette være ein god kandidat til dødsregistreringa av (Ingeborg) Marie Dreyer (nr. 34). Kildeinformasjon: Bergen fylke, Stiftelsespresten, Kommunepresten, Ministerialbok nr. A 5 (1887-1908), Døde og begravede 1897, side 85. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2026&idx_id=2026&uid=ny&idx_side=-85>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Her er det som står om Ludvig Martinus i BB Naustdal om Øydbost:'Ludvik Martin f. 1859, d. 1931. Gift med Anna Østensen frå Vik i Sogn. Ludvik fekk i 1884 eit barn, Andreas Elias, med Anna Tomasdotter Kleiva.'mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det spørs om det kan være to Marie Dreyer i Bergen på 1890-talet.I følge kirkeboka for dåpsregistreringa, skal mor til magda Bergit være fødd i Akerø (Aukra) i 1856, medan ho som dør i 1897 i flg. 1891-tellinga skal være frå Molde. (Det kan jo være at dei har rekna Molde og Akerø under eit, men eg ser at det er fleire i FT 1891 som har Akerø som fødestad)Dersom Magda Bergit sitt opphav er av intresse, så burde vi avklare dei to kandidatane nærmare, og evt. om det er snakk om to ulike personar.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk for interessa de viser! Magda Bergit sitt opphav er av interesse - dvs den Magda Bergit/Bergit Magda som er oppført som datter til Berge og Magda Moldeklev i FT 1900. Eg skal prøve med eit spørsmål på arkivforum om skifte etter Marie Dreyer, evt begge Marie Dreyer. Så får vi kan hende nokre svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Litt på siden av spørsmålet. Etter bygdebok for Aukra, er Ingeborg Marie Drejer født i Aukra, datter av prestesønnen Rasmus Andreas født i Hammerfest i 1818. Presten Nils Jul Drejer var dansk, og prest i Aukra 1823-1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.