Gå til innhold
Arkivverket

[#82016] Niels Olsen Kverndal, Holt (A-A), til Amerika i 1898?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har lett - foreløpig uten resultat - etter Niels Olsen Kverndals emigrasjon til Amerika, som jf. bygdeboka for Holt skal ha foregått i 1898. Han var født i Kverndalen (Joranstad) 7/1 1865 (døpt i Holt kirke 5/3 s.å.). Foreldre: Skipsfører Ellef Olsen Kverndal og Maren Berntsdtr. (Holm). Han kan ha 'gjemt' seg i emigrasjonsprotokollene under andre navn (Niels Ellefsen, Niels Olsen, Niels Kverndal/Kværndal).Av yrke var han skipsfører, og i Norsk Kunngjørelsestidende 3/1 1902 forkynnes en stevning mot ham av overrettssakfører Gotfred Milberg i Tvedestrand på vegne av skipsreder C. Wroldsen. Der kalles den 'etterlyste' N. O. Kverndal, og det blir samtidig opplyst at 'Debitor (Kverndal) er for flere aar tilbage reist til de forenede stater i Nordamerika'. Årsaken til stevningen er en uoppgjort 'mellemregning' til skipsreder Wroldsen (som for øvrig var fetter til Nils O. Kverndals mor) i forbindelse med barken 'Codan's forlis i 1891. Kverndal hadde vært både skipsfører for og medeier i skuta - og pr. 1/1 1899 var det skyldige beløp 'ved fragttab, for assurance, reparationer, renter m.v.' kommet opp i kr. 2045,91.Bistand til å finne Niels Kverndal i emigrantlister og amerikanske folketellinger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Broder til Nils fra Norges skibsførere 1933-35:Ole Kverndal, London, f.12-11-1858 i Holt pr.Tvedestrand. Til sjøs 1875 med s. 'Herlof Herlofsen' (797 brt.) av Arendal, tilh. Ole J. Herlofsen. Styrm.eks. 1874 i Arendal.Styrm. med bk. 'Adjutor' og bk. 'Marie'. Blev i 1883 fører av br. 'Concordia' (250 brt.) av Arendal, tilh. Brønlund & Herlofson. Har senere ført bk. 'Emanuel' (300 brt.), bk. 'Christian Wilhelm' (380), sk.s. 'W.H.Green' (320 brt.), bk. 'Codan' (400 brt.), bk. 'Bessie Jose' (600 brt.), samtl. av Tvedestrand, og bk. 'Belfast' (800 brt.) av Grimstad. Sluttet sjøen i 1900. - Senere besigtigelsesmann og havariagent i London. - Ridder av St.Olavsordenen. - Gift. 6 barn.Jeg fikk styr.m.eks. et år før jeg kom til sjøs. Jeg hadde i 10 og 11 års alderen vært en tur med min far i London og en tur med min fetter i Antwerpen, og det ansås for tilstrekkelig fartstid til å kunne få navigasjonseksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen! Jo, han 'kjenner' jeg. Han etablerte seg som havariagent i London (bl.a. representerte han norske Veritas) - og startet i 1913 det London-baserte firmaet O. Kverndal & Co. Tre av sønnene ble kjente shippingaktører i den britiske hovedstaden, og etterkommere er fremdeles aktive der innen området shipping-jus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Argentina må ha vært et midlertidig oppholdssted for Nils Kverndal - i hvert fall om denne formuleringen fra bygdeboka for Holt er korrekt: '...f. 1865, bor i New York siden 1898'. Bygdeboka kom ut i 1940, og formuleringen er i presens - noe som jo da kan tyde på at Nils Kverndal da fremdeles var i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nedenstående opplysninger fra Malmstein-registeret tyder på at Nils O. Kverndal fremdeles seilte som skipsfører på et norsk skip i årene 1898-1900: Kilde Malmstein-registeret Nasjonalitet Norsk Byggedata Skip BELFAST ex britisk EDWARD D. JEWETTFarter Trelastfart på Canadas østkystSkipsfører J. H. T. Edvardsen -1898 N. O. KVERNDAL 1898-1900 Moe -1903 Type Bark Materiale Tre Byggeår 1871 Byggested Portland, New Brunswick, Canada Verft Scammell Byggenr.Tonnasje 848 brt, 796 netto Mål 175,2 - 34,3 - 20 Maskineri RiggOmbygginger Eier(e) A. Boe-Amundsen 1895-98 (J. L. Johannesen) A. Boe-Amundsen 1898-1903 Hjemsted Fredrikstad 1895-98 Grimstad 1898-1903 Endelig skjebne Belfast - Miramichi, New Brunswick, ballast. Kollisjon med isfjell N 57g 20m, W47g 50m. Forlatt 1903 9/6 og satt i brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulig forklaring (jf. innlegg 4) er at brødrene Ole og Nils Kverndal er blandet sammen i enkelte registringer. De var begge skipsførere fram til forrige århundreskifte, og treffes som regel i div. skipsregistre under initialene O. O. Kverndal og N. O. Kverndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Carsten -Står Nils Kverndal nevnt i 'Norges skibsførere'?Og et litt mer omfattende spørsmål:Har du mulighet for å sjekke om følgende skipsførere er omtalt?- Christen Wroldsen, Dypvåg/Tvedestrand (1833-1918). - Wrold Emil Wroldsen, Tvedestrand (f. 1859). - Peder Martin Wroldsen, Tvedestrand (f. 1866). - Johan M. Wroldsen, Tvedestrand (f. 1870).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nils Kverndal var fadder for tre av broren Oles barn som ble døpt i Holt (1884, 1888 og 1894). Han kalles da Niels O. Kværndalen og Niels O. Qverndal (bare for å antyde en viss usikkerhet mht. stavemåten av gårdsnavnet som etter hvert ble brukt som slektsnavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Argentina-linken i innlegg 2, som i utgangspunktet kunne virke litt 'mystisk', lar seg etter nærmere øyesyn forklare slik: Det er her snakk om mannskapet på den norske barken 'Bessie José', som befinner seg i Rosario. Den skannede versjonen av dokumentet viser at Nils Kverndal var førstemaskinist ombord, mens broren Ole Kverndal var kaptein.En sentral peronalopplysning er at den 30 år gamle Nils Kverndal på dette tidspunktet (1895) fremdeles var ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er stadlig vekk et lite mysterium hvor det ble av Niels Olsen Kverndal. Jeg har nå søkt i amerikanske kilder via FamilyLink - og får ingen relevante treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, han er ikke nevnt i utflyttingslistene, så langt jeg kan se. Jeg antar han har gått i land i New York mens han har vært til sjøs. I flere tilsvarende tilfeller har jeg ikke funnet noen innførsel i utflyttingslistene. Likevel - dersom det da stemmer at han var bosatt i New York fra 1898 - burde han i det minste være registrert i amerikanske folketellinger (f. eks i 1900).Jeg går ut fra at forfatteren av bygdeboka for Holt (1940), Sv. Svensen, har opplysningen om at Nils Kverndal hadde bosatt seg i New York fra familien, som han kjente godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei!I thought I would give this a try...I think I found 'your man'!1920 census, Bergen county, Lyndhurst New Jersey. Nelson Kverndal age 54, single, immigrated 1898, naturalized 1903. He is living as a boarder in the house Peter Everson, who is from Holland.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Gratulerer !Her er dataene fra Ancestry. Han var blitt til Kremdal :)1920 United States Federal CensusName: Nelson Kremdal [Nelson Kremday]Home in 1920: Lyndhurst, Bergen, New JerseyAge: 54Estimated birth year: abt 1866Birthplace: NorwayPosition: Rigger, SteamshipRelation to Head of House: BoarderFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayMarital Status: SingleRace: White Sex: MaleYear of immigration: 1898Naturalization: 1903Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name AgePeter Everson 36 Theodora Everson 34 Theodora Everson 12 Peter Everson 11 John Everson 8 [8 3/12] Bernard Everson 5 [5 5/12] John Smith 32 Nelson Kremdal 54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kjempeflott! Takk skal du ha. Da får jeg starte jakten på flere opplysninger om ham - og også se om det går an å finne ut av hvordan det gikk med hans mellomværende med Christen Wroldsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen! Oddbjørn I am not sure what else you are looking for... But sometimes the local libraries in an area can help. There is a Lyndhurst Public library...and maybe you want to go to their website and send an email to the person listed under 'contacts'....?www.lyndhurstlibrary.orgJust an idea...but not sure if it is helpful.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Thank you again, Patty.Pershaps I will contact them. First of all I would have liked to know if Nils Kverndal was still alive in 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Familien Peter Everson (fra Holland) som han bodde hos i 1920, er i 1930 flyttet til Hoboken, Hudson, New Jersey. Men Nils bor ikke lenger hos dem.John Smith (svoger av Peter) som også bodde hos fam. Everson i 1920, er i 1930 gift og bor fremdeles i Lyndhurst, Bergen, New Jersey. Men Nils bor ikke sammen med dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.