Gå til innhold
Arkivverket

[#82022] Tore H. Vigerust (1955-2010) til minne


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har i dag fått den triste beskjeden at Tore H. Vigerust døde i går, 31. oktober. Helt siden oppstarten av Brukerforumet var han en utrolig engasjert og svært kunnskapsrik deltaker. Gjennom flere tiår har han vært en av de mest markante genealogene i Norge.Jeg legger ut denne meldingen for å informere de mange som ble kjent med ham gjennom dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Det var da utrolig triste nyheter. Han har virkelig vært en av de mest fremtredende personene på dette forumet og han vil bli savnet. Mine tanker går til familien hans og de her som kjente han personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ja, dette var trist. Det aller største og mest høgreiste tréet i notidas genelogiske skog har falle. Tore H. Vigerust var ein formidabel fagleg kapasitet, og han etterlét seg eit digert tomrom. Det er eit tomrom som det blir vanskeleg å fylla - ja, kan hende er det umogeleg.Vigerust sine mange engasjerte bidrag i tallause diskusjonar og ordskifte vart gjerne rett fram, men alltid presist framførte og med stor fagleg tyngde, og vil utan tvil bli sårt sakna av både lekmann og lærd. Ikkje minst då her på DA.Fred over hans minne -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Neimen i allverden!! Han død?!Skikkelig trist. Vi har mistet en stor kapasitet inne genealogi. Dette var kjempeleit.Fred over han minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Det var en trist melding.Helt siden newsgroup-tiden har jeg registrert Tore H. Vigerust som en av de mest respekterte fagpersonene i norsk slektsforskning, og han var aldri redd for å skape konstruktiv kontrovers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Tore har vore av dei som alltid har dokumentert kunnskapane og påstandane sine, og derfor har etterlete seg eit stort og verdifullt arbeid som vil leve att etter han.'Merkjet det stend om mannen han stuper'.Signe minnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Helt utrolig at Tore er borte. Jeg har truffet han noen ganger og for en uke siden spurte han meg når vi skulle reise opp på hytta for å planlegge et Bratt-prosjekt. Vi ble enige om å vente til våren.Tore var en kjernekar og jeg kommer til å savne han mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nå ble jeg forferdelig lei meg. Det var som å få en knyttneve rett i hjertet. Det vil bli et enormt tomrom etter han og hans ekspertise vil bli dypt savnet.Ut fra den kontakten jeg hadde med han, lærte jeg å kjenne et flott menneske.Dtte er bare leit, leit, leit...Mine tanker går til hans nærmeste. Fred være med Tore.Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Har ikke vært så veldig lenge her selv, men har sett nok til at jeg er helt enig med dere, flink mann som hadde greie på mange ting. Fred over hans minne ! men kunnskapene hans som han har skrevet innpå her og andre plasser kan få lov å leve videre ! V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette var leit å høre! Har hatt mye hjelp av Tore, og det blir et stort tomrom og savn når han blir borte i debattene med sin kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Norsk slektsforskning led et stort tap ved Tore Vigerusts brå død igår.Han var en av landets ledende kapasiteter innen middelalder- og adelsgenealogi, og det finnes få nordmenn, hvis overhodet noen, med like store kunnskaper om arkiver i inn- og utland og om hvilke skatter som finnes der - i en annen tråd her på brukerforumet fortalte han i 2007 at han hadde erfaring som bruker i det norske, danske, svenske, finske og estiske riksarkivet, fem norske statsarkiver, fire svenske landsarkiver, tre norske universitetsbibliotekers håndskriftsamlinger, fem tilsvarende svenske håndskriftsamlinger, tre tilsvarende danske håndskriftsamlinger og tre tilsvarende tyske, ca tolv tyske byarkiver, herunder to som er like store som det norske riksarkivet (Lübeck og Hamburg) hva angår eldre kildestoff, dessuten et par svenske og et par danske byarkiver.Tore Vigerust delte gjerne med seg av sine kunnskaper, noe hans aktive deltagelse her i Brukarforum vitner om - han hadde et innlegg her så sent som natt til sist lørdag. Dessuten holdt han ofte foredrag mange steder i inn- og utland, og han var engasjert i flere slektshistoriske foreninger og prosjekter.Så skal det ikke stikkes under stol, heller ikke på en dag som denne, at han med sin korthugne og ofte utfordrende stil til tider provoserte sine tilhørere og lesere - og jeg tror han hadde stor glede av det! Han var ikke opptatt av å innynde seg hos autoriteter og andre kapasiteter, og han vek ikke fra å sparke både oppover og nedover, noe også mange her i brukerforumet - meg selv inkludert - kunne bli utsatt for. Men med sin integritet og sine store kunnskaper var han alltid opptatt av å holde seg til sakens kjerne, gå til kildene, skrelle bort mytene og utenomsnakket og å søke sannheten så langt det lot seg gjøre. På tomannshånd og i sosiale sammenhenger var han alltid en blid, vennlig, engasjert og hjelpsom person.Tore Vigerusts hadde fremdeles mye ugjort og uskrevet, og hans altfor tidlige bortgang minner oss om livets skjørhet, om viktigheten av å sette pris på dagen idag og å ikke utsette til imorgen det man burde, skulle og gjerne ville ha gjort idag.Dette var i sannhet en trist melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Ved siden av Tores velskrevne minneord (20), som jeg tiltrer, er det også lagt ut minneord på Norsk Slektshistorisk Forenings hjemmeside www.genealogi.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.