Gå til innhold
Arkivverket

[#82022] Tore H. Vigerust (1955-2010) til minne


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Så forferdelig trist å miste en slik utrolig kapasitet som Tore Vigerust var; - han engasjerte seg jo stadig og ga innspill overalt på dette forumet. Skulle nesten ønske at han selv hadde kunnet lest alle kommentarene som bare hittil har kommet siden dødsfallet ble kjent, for han var utvilsomt svært høyt verdsatt av alle!En usedvanlig kunnskapsrik og engasjert genealog har gått bort; - vi skulle vel alle gjerne sett at han hadde vært der for oss i fortsatt årrekker, men håper inderlig at hans arbeide er tatt vel vare på.Mine varme tanker går til alle pårørende, som har mistet et unikt engasjert familiemedlem. Vit at vi andre har mistet en solid forankret stolpe i vår alles felles arbeid med slektsgransking. Fred over Tore og hans arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Tore, dine omfattende kunnskaper, skarpe penn og vitenskapelige arbeidsmetoder er noe det står respekt av. Din faglige integritet og standhaftighet vil huskes lenge.Jeg lyser fred over ditt minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christoffer Owe

Dette var en uventet og tragisk nyhet. Selv om vi kan glede oss over alt det Tore har fått utrettet, er det trist å tenke på alt det som fremdeles var ugjort.En ubehagelig påminnelse om at livet ikke varer evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Ja, dette var trist!Jeg har ikke snakket med Tore før, men har lest mange av innleggene hans i årenes løp. Har forstått at dette var en person med ekstremt mye kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Dette var leit å høyra. Eg vil også gjerne få slutta meg til dei mange som kjem til å sakna Tore. Uansett når eg møtte han - første gong då eg inviterte han hit til Stavanger for eit par tiår sidan for å halda eit foredrag i Rogaland historie- og ættesogelag, og seinare då våre vegar kryssa kvarandre på lesesalen i Riksarkivet, var han alltid så full av entusiasme for det han arbeidde med, at det berre måtte smitta over også på andre. Han var spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Leit å høre. Jeg har ikke møtt ham, men med interesse lest hans innlegg i flere fora. En vakthund har funnet sitt siste leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Veldig trist nyhet både for slekts- og lokalhistorie og for heraldikk i Norge. Også som innsamler av heraldisk dokumentmateriale, gjorde han en stor innsats.Han hadde det ikke lett økonomisk og vi er noen som har søkt statsstipend for Tore de siste to år. Dessverre var det andre foran ham i køen som ble prioritert av departement og politikere.Jeg savner Tore allerede.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Dette var trist å høre. En bauta i det genealogiske miljøet er gått bort. Selv om jeg bare har kjent til Vigerust gjennom dette forumet og gjennom hans artikler, så må jeg slutte meg til alt ovenfor.Jeg er også blant de som humret over hans noe småkrasse nedsablinger hver gang en intetanende la fram sine fantasifulle Bratt-linjer :-DEn mer praktisk sak: Jeg håper hans notater, arkiver og evt. uferdige artikler blir tatt vare på av NSF eller andre kompentete folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Sørgelig, sørgelig. Hvem skal nå holde oss i ørene når vi har for lettferdig omgang med kildene? Fred med ditt minne, Tore!Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Dette var virkelig sørgelig. Han var en mann med store kunnskaper og han arbeidet utrettelig her på forumet med å dele dem med oss. Takk for all hjelp du har gitt.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

Veldig trist med Tores bortgang. Få, om noen, har vært en så humørfylt og entusiastisk pådriver for andre slektsforskere. Også som kritisk, og en ikke alltid like populær røst har han spilt en viktig rolle for utviklingen av det ufaglærte slektsforskermiljøet. Hans betydning for miljøet kan knapt overvurderes.Selv ble jeg kjent med Tore den gang jeg rundt 20 år gammel prøvde å gi meg i kast med utrykte diplomer. Fra skranken i Riksarkivets lesesal veiledet han meg ifbm transkribering samtidig som han innviet meg i kildekritikk og andre nødvendige sider av genealogien. I tillegg fikk jeg kunnskap om prosopografi og Adelsprosjektet og henvisning til viktige artikler trykt i heller obskure tidsskrifter. Tore var min første læremester og jeg er ham stor takk skyldig!Siden samarbeidet vi om enkelte prosjekter. Jeg bidro med transkribering av kilder til 'Trondhjems borgerskap 1680-1730' og han bidro på sin side som medredaktør av Genealogen. De siste årene ble kontakten begrenset til sporadiske treff på Riksarkivet, mye pga at jobben ikke har tillatt meg å delta så mye i slektsmøtevirksomheten Tore elsket og ofte sto i spissen for.Fred over ditt minne, Tore!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg regner med at minneordene på NSFs hjemmesider formidler min og andre i NSF sine minner og gode ord om Tore.Frank (87):Når det gjelder det mer praktiske. NSF er i dialog med familien, og vi vil så godt vi kan sørge for å hjelpe dem med å ivareta hans arbeid og sørge for at det ikke går tapt. NSF er i dialog med hans familie om dette.Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette var trist, selv om jeg aldri har hatt direkte kontakt, så har jeg observert hans store kunnskaper og hjelpsomhet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Må bare slutte meg til de andres lovord. Oversikten hans og viljen til å hjelpe!'Merkjet det stend om mannen han stuper'. Håper alt det skriftlige materialet hans blir tatt godt vare på. Det som er lagt ut på internett, som hos Digitalarkivet og Norsk Slektshistorisk Forening, kan vi vel fortsette å nyte godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Veldig leit. Tore Vigerust var en sånn person man aldri regner med skal dø. En stor og resurssterk mann er gått bort og det er bare ikke til å fatte. Fred med hans minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Som et apropos til Hans Cappelens innlegg (86) legger jeg inn en lenke til debatt nr.61272 - Lenke . Selv om initiativet ikke førte frem, er det jo nå godt å se at Tore Vigerust fikk anerkjennelse og mange godord i en egen tråd i Brukarforum også mens han levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Da jeg kom med i DIS-Norge for nesten 20 år siden hadde vi en mailingliste som kontakt mellom medlemmer, DIS-forum. Et diskusjonsforum der det gikk til tider, - ofte, høylytt for seg, og Tore Vigerust var tydelig. Først ble jeg nesten skremt - men etterhvert lærte jeg: 'Ikke på noen måte godta antagelser eller andres informasjon i slektsforskning - gå til primærkildene'!! Han lærte meg om kritisk kildebruk - og etterhvert som internett har utviklet seg er akkurat det med kritisk kildebruk blitt det viktigste vi kan gjøre som slektsforskere.Tore Vigerust var en av dem som nesten bokstavelig talt banket inn i hodet mitt at i slektsforskning er ingen data riktig før man har gode - og mer enn en primærkilde som dokumentasjon. Nå er jeg glad for at du var så tydelig i budskapet - vi er mange som har snudd steiner om igjen og flere enn en gang når du har stilt spørsmålstegn ved funn.Fred over minnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

En svært trist nyhet! Kunne nesten ikke fatte at det var sant! Dine faglige innspill og din dype innsikt på det genealogiske området vil bli dypt savnet! Fred med ditt minne!Geir Bjernes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dette var trist å høre, en av de store ledestjernene på forumet har sluknet. Takk for alt du delte med oss Tore.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.