Gå til innhold
Arkivverket

[#82024] Opphav til Anders Olsen f. ca 1734


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Anders Olsen g.m.Sissel Knutsdtr. står omtalt under Ringdal Østre br.nr.8. side 317 i Hedrum Bygdebok. Når jeg nå fant (den sansynlige) vielsen (kirkebok-innføringen)til Knut Andersen (far til Sissel), så er jeg plutselig tilbake i Tjølling:Lenke Vil en tyde denne for meg ? Da er jeg jo muligens på sporet også av hvor og når Sissel er født. Muligens kan løsningen til opphavet til Anders Olsen også finnes i Tjølling. På FT-1801 for Hedrum er A.O. oppgitt til å være 63 år.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sissel Knutsdatter døde 1789, 46 år gml, og var altså født ca. 1743. Ifølge Hedrum BB, s. 325, var Knut Andersen bruker på Haugen i Hedrum 1742-1763, så Sissel ble nok født der. Siden kirkebøkene mangler før 1751, er det nok ikke mulig å dokumentere hennes fødsel/dåp.Ifølge Hedrum BB, s. 325, var Knut Andersen fra Rød i Sandar. Om det betyr at han var født der, eller om han bodde der inntil han kom til Haugen, er uklart.Det er åpenbart rett trolovelse (2/1-1743) og vielse (12/3-1743) du har funnet i Tjølling: 'Soldaten af Oberste von Rømmers Lif Compagnie Knud Andersen, med Pigen Anne Hansdaatter Ouby, og det i Præstegaarden Cautionisterne vare de tvende boefaste Dannemænd i Sognet Lars Hansen, og Jan Olsen Ouby.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ifølge HBB s. 374 kom ikke Anders Olsen og Sissel Knutsdatter til Nysted under Hedrum Prestegård før ca. 1780. En nøkkel videre kan være å finne ut av hvor de bodde på 1770-tallet. Bygdeboka nevner barna Anne Maria (f. 1782) og Paul (f. 1786), men en må kunne anta at Anders og Sissel fikk barn på 1770-tallet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Å leite etter opphavet til Anders Olsen, det er som nåla i ett høylass. På digitalpensjonatet over Trolovede og viede i Hedrum 1751-1758 av Kristian Hunskaar, der står: Vielse22. jul 1771 og Trolovelse 24. jun. 1771 Trolovere: Niels og Even Ringdal. (På side 313 i Hedrum b.b. finner jeg Even Svensen Ring dal og Nils Børgesen Ringdal fra Eftedal. ) Vitner: Niels Røbøl og Anders Ringdal. (Niels Røbøl må være Nils Nilsen som blei g.m. Anne Olsdtr. fra Huseby i Tjølling (s.248 i bind 2 av Tjølling b.b). Anders Ringdal, det tror jeg må være; Anders Sørensen på br.nr.5 på Ringdal (side 315 i Hedrum b.b.)Jeg trenger hjelp til å tyde noen lenker, da særlig navnene på faddere til de 5 første barn etter Anders Olsen.Hans 6. okt.1771 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8234&idx_id=8234&uid=ny&idx_side=-104>LenkeOle 19. jun. 1774 LenkeChristian Nicolai 30 apr. 1780 LenkeAnne Marie 9. des. 1782LenkePaul 22. jan. 1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

I innl. 4, der skriver Kristian Hunskaar bl.a;'En nøkkel videre kan være å finne ut av hvor de bodde på 1770-tallet. Bygdeboka nevner barna Anne Maria (f. 1782) og Paul (f. 1786), men en må kunne anta at Anders og Sissel fikk barn på 1770-tallet også'.I innl. 6, viser jeg til to barn på 1979 tallet. Hans 6 okt. 1771 og Ole 19 juni 1974. De er begge dpt. i Hedrum. Jeg hadde håpet å finne noen direkte forbindelser til Tjølling via faddere, men det har ikke lykkes.Siste avsnitt i innl. 3 viser til en klar forbindelse med Tjølling.Så var det å finne hvor Anders Olsen kom fra. På FT-1801 for Hedrum der står Anders oppgitt til å være 63 år, (= f. 1738). Da Hedrums k.b. ikke dekker aktuelt tidsrom, så tok jeg en titt på Tjølling i tiden 1736-1740. Der finner jeg: Lenke Nest siste innf. på h.side. Om det er noen forbindelse å trekke fra denne Anders O. og Anders O. Ringdal/Nysted, det ser jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ole Hansen Hybbestads sønn Anders, døpt 9. februar 1738 i Tjølling, kan enkelt sjekkes ut. Han ble gravlagt 27. september 1739, angitt 1 år 6 mnd gml.Kontrollspørsmål: Er du sikker på at den 'Anders Ringdal' som døpte sønnene Hans i 1771 og Ole i 1774 er identisk med Anders Olsen, husmann i Nysted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Kristian.Når det er deg som stiller et slikt kontrollspørsmål, da må jeg nok innrømme at jeg blir usikker. Men,- grunnlaget for at jeg til nå har ansett det for sikkert, det er at samtlige faddere (til dem begge) kom fra Ringdal.En av fadderne til Ole er Johanne Knudsdtr, som jeg da har antatt måtte være svigerinne til Anders Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er i og for seg rimelig å anta at den 'Anders Ringdal' som døpte sønnene Hans i 1771 og Ole i 1774 er identisk med Anders Olsen, husmann i Nysted, for bygdeboka nevner ingen annen Anders på Ringdal i samme periode (jeg ser da bort fra Anders Sørensen, hvis kone var for gammel til å få barn på 1770-tallet). Siden Anders Olsen og Sissel Knutsdatter ble gift sommeren 1771, passer det også godt at denne Anders Ringdal dukker opp i dåpslistene første gang høsten 1771.Derimot er ikke fadderargumentene særlig mye å bygge på. Uansett hvem Anders Ringdal var, ville han - ettersom han bodde på Ringdal - ha god grunn til å bruke Ringdal-folk, inkludert Johanne Knutsdatter, som faddere til barna.At Anders Ringdals to barn hadde faddere fra Ringdal, gir derfor ingen hjelp med hensyn til å fastslå om Anders Ringdal var identisk med Anders Olsen. At Johanne Knutsdatter var fadder ved den ene anledningen, vil jeg betegne som et indisium, men ikke mer siden også hun bodde på Ringdal.Derimot viser det seg at det er en Ole Andersen Nysted, 16 år, konfirmert 1790 (Lenke). Denne Ole Andersen Nysted kan vanskelig være noe annet enn en sønn av Anders Olsen Nysted, og dermed er det rimelig å anta at Ole Andersen Nysted er Anders Ringdals sønn Ole, født 1774.Med vissheten om dette synes jeg det er greit å konkludere med at Anders Ringdal i 1771 og 1774 er den senere Anders Olsen Nysted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En videre gjennomgang av konfirmasjonslistene for første halvdel av 1790-tallet kan kanskje avsløre flere barn av Anders Olsen Nysted - barn som ble født mellom 1774 og 1780. Det kan igjen lede til kunnskap om hvor Anders bodde mellom 1774 og 1780, og kanskje et hint om opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.