Gå til innhold
Arkivverket

[#82032] Er Thor Mathieson Bräck f. 1852 i Sverige far til Martin Toreson f. 1874 s.st.?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Thor Mathieson Bräck flyttet i 1875 til Fredrikstad Vest fra Skee i Sverige. (Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920)[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=If01001812&gardpostnr=8081&personpostnr=8081#nedre>LenkeMin oldefar Martin Toreson ble født 10.06.1874 i Högsäter Älvsborgs län i Sverige. Hans far kalles 'Bagareg(esäll) Thor Mattsson i Fredrikshall.'Se ellers tema 70776 for mer om Martin.Er det noen som har noen tips for hvordan man kan finne en eventuell forbindelse mellom Bräck og Martin i Norge?Om Martins far ved Martins konfirmasjon 1888, nr. 29:LenkeOm Martins far ved Martins vielse 1903, nr. 16:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Jeg legger til at de to nederste lenkene er fra Skjeberg i Østfold.Martin kom til Norge i 1882 sammen med sin mor Anna Charlotta Andersdotter/Andreasdotter Storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Klargjør (pga. noe lang overskrift) at dette er et norsk spørsmål. Jeg leter etter en forbindelse mellom disse to i Norge. Håper noen kan ha innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Jeg har fått et tips om å søke i sjømannsruller for aktuelle områder. Thor Madsen, Martins far, kalles i en kilde sjømann.Er det noen som har erfaringer å dele om å søke i sjømannsruller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Sitat fra et innlegg av U. Bagge jeg var så heldig å få hjelp av i juni 2009:'Om du tittar i utflyttningslängden i Skee 1861-1879 (B:5 inget sidnr, bild 94 i Arkiv Digital) ser du att Thor M Bräck står som dräng och bodde i Blomsholm 1874 när han flyttade.Han finns längst ner på sidan, årsnr 87, och där står att han är skriven på sidan 88 i husförhöret.Titta sen i husförhöret A1:19 1871-1875 sid 88 Blomsholm så hittar du honom på rad 10 och därifrån kan du följa hur han flyttat genom åren. Obs att det står att han är född 1852. Han finns i födelseboken 1851-1861 (C:11 inget sidnr, bild 18 i AD) och finns längst ner på vänster sida: Thore född 31/1 1852.Föräldrar Inhyses Math. Olss. Bräck och hustru Helena Petersdr 31 år. Tyvärr står det inte var dom bor så det kan bli svårt att hitta familjen i husförhöret.Inte någonstans har jag sett någon anteckning om att han skulle ha varit bagaregesäll. Om detta är din Thor så blev han i så fall gesäll sedan han flyttat till Norge.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.