Gå til innhold
Arkivverket

[#82034] Fin Hovslef från Oslo


Gjest Lena Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Eriksson

Vem var Fin? Jag vet att han var född 10/8 1889 i Oslo (uppgift från DIS) och att han förmodligen gifte sig 20/8 1921 med Helene Breda Bull född 1/8 1893, också i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Oj så snabbt, tack båda två! Jaha, i Vadsø det var värst. Känner till den byen.Vad blev av Fin? Fick han några barn med Helene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Studentene fra 1907, utgitt 1932:Fin Hvoslef.Jeg er født i Vadsø 10-8-1889 av foreldre sorenskriver Jens Hvoslef (f. i Førde 27-9-1846) og Ida Mathæa f.Tandberg (f.23-2-1855 i Nes i Hallingdal). Gift 20-8-1921 med Helen Maria Breda Bull, f.1-8-1893 i Kristiania, dtr. av forfatteren Jakob Breda Bull og Maria f.Bergløf.År 1900 kom jeg inn på Kristiania katedralskole og tok artium der. Senere gjennomgikk jeg Kr.a. tekniske skole og er bygningsingeniør fra 1911. Umiddelbart derefter reiste jeg til Tyskland og studerte i ett år ved den tekniske skole i München.Efter min tilbakekomst fikk jeg ansettelse ved Statsbanene, hvor jeg senere har vært uten avbrytelse og gjennomgått forskjellige grener av denne omfattende bedrift - jernbaneundersøkelse, brokontor, anlegg og drift.Siden 1920 er jeg avdelingsingeniør ved jernbaneanleggene, med bopel i Mosjøen, hvor jeg bestyrer 1ste avdeling av Nordlandsbanen Nord. I 1921 var jeg en kortere reise i Tyskland med stipendium.De siste 15 år har jeg oppholdt meg ved jernbaneanleggene, dels på Dovrebanens høifjellsovergang og dels ved Nordlansbanen på strekningen mellem Steinkjer og Ranen, hvor jeg har deltatt i og tildels ledet utstikningen av stambanen. Jeg har herved i sjelden grad fått anledning til å dyrke friluftslivet, og i de stunder hvor jeg ikke har vært opptatt med planlegnings- og byggearbeide, har jeg kunnet tilfredsstille mine lidenskaper for jakt og fiske i disse vidstrakte og forholdsvis uberørte trakter.Som arbeidsbestyrer i årene fra 1920 og utover kom jeg i nær kontakt med de kommunistiske ideer omsatt i praksis på arbeidsplassen. Jeg fikk herunder avsky for denne avart av det politiske liv, uten at jeg føler meg tilsvarende tiltrukket av noen av de øvrige. Siden 1926 har jeg vært medlem av Mosjøen bystyre og like lenge formann i styret for byens elektrisitetsverk.(Det er nevnt 1 barn f.1926).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Carsten, det var fint att du hittade detta, tack. Kan det vara samma man som hade något med Oslotunneln att göra, jag hittade en med samma namn på Wikipedia ang tunneln.Namnet på barnet, står det? Gäller sekretess här?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Du kan få navn og fødested på barnet hvis du sender meg en mail: c-scha@frisurf.noI Oslo adressebok 1955 er Fin Hvoslef oppført som overingeniør ved Statsbanene, Oslo Sentralstasjons kontor og bor i Industrig.32. (Det er sannsynligvis han som hadde med Oslotunnelen å gjøre)Iflg. Gravminner i Norge døde han 1-3-1961 i Oslo, Helen døde 8-11-1947.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Tack Carsten för dina uppgifter. Jag har mailat dig.Helen hade en syster vid namn Ebba Maria (Breda Bull). Hon var född 1888 i Oslo och utflyttade 1916 till Sverige. Ebba ska ha varit konstnär. Jag hittar henne inte på nätet. Hur kan jag finna henne i Oslo före 1916?Jag vet att hon finns i FT i Oslo 1900 med familjen och att hon gick i 'frk Rolls skole' som 12-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.