Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Oddvar Hellang

[#82042] Svensken FREDRIK K .G. (Hammerström1855) HAMSTRØMs opphav?

Recommended Posts

Gjest Oddvar Hellang

Kan noen hjelpe meg å finne bakgrunn/opphav til murer og kramkar FREDRIK K .G. (Hammerström1855) HAMSTRØMs opphav?Jeg vet han er i Berg fra ca 1855 og giftet seg etter hvert med ELEN Maria AMUNDSDATTER Voldeplass/Eng, f 1 nov 1821 på Linhaugen, Rokke i BERG.Fredrik var far til Elens barn nr 2, Christian, født 1855. De giftet seg to år senere, i 1857. Fredrik hadde, i følge klokkerboka, navnet Hammerstrøm i 1855. Det opplyses at han er 29 år i 1857. Han må i så fall være født i 1828 - ikke 1816 som FT 1865 tilsier.Familien bor i ihht FT 1865 på Lilleedet, Østre Berg, Østfold. Fredrik er oppført som 'Husmand uden Jord Arbeidsman'Finner ikke Fredrik i databasen over innflyttede svensker i Østfold.Christian giftet seg med Caroline AMALIE HANSDATTER og flytter til Svenskebråten i Skjeberg, der han drev gården Tveter.Kan noe hjelpe med Fredrik K.G. Hamstrøms opphav? Vh Oddvar Hellang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Oliver Bråthen

Mulig kandidat ? I kirkebok for Berg, bok I-4, 1843-1860, side 388, nr. 22 under innflyttede i Berg er det en : dreng Gustav Hammerström, 20 år gml. i 1845. Født i Töftedalen i Sverige. Mulig du selv kan se nermere på dette i kirkeboka. mvh. Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Töftedal er vel i Älvsborgs Län i Sverige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den Gustav Hammerstrøm jeg nevner over her er født 14 og døpt 16 januar 1825 i Töftedal,Älvsborgs Län, Sverige. Far var: torparen Jonas Hammerström, og mor var: Catharina Halvordsdotter. Deres bosted var Björnbyn i Töftedal. Det er vel lite sannsynlig at denne er den du søker etter, for han skal jo hete: Fredrik K. G. Hammerström. mvh. Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei ! Har du kjennskap til omtrent når han døde ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddvar Hellang

Heisann Arild Oliver - her går det sannelig unna! Gunnar Hammerström kan jo muligens være en kandidat - ut fra initialene K. G.?? Jeg har ulike årstall for fødsel - alt etter kilder (Kirkebøkene og folketellingene): 1816, 1818 el.1828!Dødsdatoen er sikker: 29 apr 1900 på Strømberg, Berg-Rokke. Lensmannen i Berg: Huseier Fredrik Hamstrøm * Bislingen. 81 år 'Efterlater sig Intet. Har havt fattigunderstøttelse.' Anmelders navn: Helene Jensine Strømbergvh Oddvar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.