Gå til innhold
Arkivverket

[#82043] Splid som fornavn, rundt 1600


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Først kanskje et spørsmål om hvor vanlig var Splid et fornavn. Har en Malene(Helene) Splidsdtr. f. rundt 1610 og som i 1635 ble gift med Erik Iversen Nordal, 1591-1658. Denne Erik var sogneprest i Leikanger, Sogn og Fjordane. Han skal først ha vært gift med Karen Nilsdtr. Werner. Ekteparet fikk flere barn: Karen, Splid, Peder Iver, Daniel, Jens, Anne, Karen, Margrete og Erik.Kan denne Splidsdtr. på en eller annen måte knyttes til Inger Ottesdtr. Rømer, som etter det jeg har lest var gift med Niels Henriksen, og de skal ha fått en datter Margrete som ble gift i 1540? med Jens Pallesen Splid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Splid var nok et svært lite brukt fornavn i Norge. I Bergen kjennes det på 1600- og 1700-tallet bare i en familie, etterslekten til Splid Eriksen (Leganger), som giftet seg i Korskirken 16. desember 1677 med Margrethe Henrichsdatter.Ved 1801-tellingen finnes det ikke noen Splid i Norge.Som etternavn nevnes Splid/Spliid noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I Finne Grønns 'Leganger`ske optegnelser 1621-1661' så er det for året 1635:IHS. Den 25. Februarij 1635 stod Mitt festensøll i Bergen hoss Salig Pedler Nilssens hustru med Erlig och Gudfrycktig pige Mallene Splids Dotter. Gud giffue det ske baade thil Lycke och GaffnOg i samme boken er det er portrett av Lene Splidsdatter (1615-1670)Så det må jo ha vært minst en SPLID før Splid Eriksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Yngve og Lars Ove. Ja, det må jo da ha vært en Splid som Malene (Lene) var datter til. Tanken var jo at 'Splid' som da Jens Pallesen hadde i tillegg på navnet, også kunne vært benyttet som fornavn av den samme familie. Nu har jeg jo lest meg til at det ikke er kjent om Jens Pallesen Splid og Margrete, datter til fru Inger, hadde noen barn, men det kan jo tenkes at Jens Pallesen Splid hadde søsken hvor fornavnet Splid ble benyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ingerd Ottesdatter var jo svigermor til Vincent Lunge. Vincent Lunges enke Margrete (datter av Ingerd) ble gift 2. gang med Jens Splid.Noe av dette kan leses i Per Øivind Sandbergs hovedoppgave på min hjemmeside. Den er delt i 4 deler, men alt er søkbart Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland, Nerland, 6444 Farstad.

Jeg har en bok som heter Vore Slægtsnavne, En undersøgelse af vore Slægtsnavnes oprindelse og fordeling med særligt henblik paa -sen navnene av Alfr. Thomsen, utgitt i København, Nielsen & Lydiche (Axel Simmelkiær), 1945. Dette er en bok som jeg kjøpte på et antikvariat i Kjøpenhavn i 1995, og dette er en bok som jeg kan anbefale. Kapittel 5 på side 35-41 omhandler Danske Stedsnavne og andre danske Navne som Slægtsnavne. Det står følgende på side 41: Andre Navne, hvis Betydning for en Dels Vedkommende er uopklaret: Spliid. Er dette et slektsnavn som har blitt til et fornavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.