Gå til innhold
Arkivverket

[#82045] Anders Andersen og Ingeborg Nielsd Hustrulie i Hamre 1775


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Jeg må ty til dere gode hjelpere her igjen: Jeg finner Anders Andersen og Ingeborg Nielsdatter på gården Hustrulie i Hammer i 1775 Lenke sammen med døtrene (?) Agathe og Marthe. Men jeg finner ikke Anders og Ingeborg gift i Hamre. Finner heller ikke døtrene døpt der. Eller i noen nærliggende kirkesogn heller... Hvem var Anders Andersen og Ingeborg Nielsdatter? Hvor kom de fra? Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Enkemand Anders Andersen Øfsthuus 1738-1825 gifter seg 24/6-1780 med Ingebor Magnesdtr. Hustrulie 1739-1814, iflg BB for Hamre er barna med 1 ektemannen og de er født på Mjøs, de flytter for øvrig til Øvsthus ikring 1780 iflg BB. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk :) Da kan dette være Agathas dåp LenkeMen Martha finner jeg fremdeles ikke.Var Anders Andersen født på Øvsthus, eller giftet dit i 1. ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Anders Larsen Mjøs(Kleppe) 1710-1779 var gift 2g med Ingebor Magnesdatter Bjørge og er far til Agathe 1762 og Martha 1768. Anders Andersen Totland var gift 1g 1767 med enke Marita Johannesdtr. Langedalen Mo, på Øvsthus, de hadde 2 barn Maria 1769 og Haldor 1772, Anders Andersen 2 ekteskap, der var det et barn på Øvsthus, Marta 1783. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Aha! Anders Larsen Mjøs (1710-1779) er far til Agathe og Marthe. Men hvem var moren deres? Er Ingeborg Nielsd fra sjeleregisteret 1775 feilskriving for Ingeborg Magnesd da? Mulig jeg er veldig treg her...Men dåpen til Marthe har vi sikkert funnet. Takk Lars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Ja, trolig er det feilskriving, i BB for Hosanger er barna til Magne Andersen Bjørge 1698-1748 utelatt, men det henvises til han i BB for Hamre, når det gjelder Ingebor Magnesdtr. Bjørge. Magne var gift med Marita Erichsdtr. Mundal 1711-1748. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har følgende barn av Magne Anderssen Bjørge og Marita Eriksd. (som er datter av Erik Johannessen Fyllingsnes og Ingeborg Eriksd. Totland, sistnevnte med mor fra Fjellskålnes og mormor fra Seim i Lindås): Erik (1738-1822) på Bjørge, Ingeborg (1739-1814) på Mjøs, Hustruli og Øvsthus og Anders (1742-1815) på Bysheim og Mjelstad. (Ætter selv fra Erik og Anders.)Deres far på Bjørge er sammen med en bror kjent for den driftige tømmerhandelen de drev mellom Voss og Bergen, der de fikk bønder i Vossetrakten til å fløte stokkene ned til fjorden hvor de ble buntet sammen til flåter og seilt utover til byen. Der var de nok enkle å selge etter en av de mange brannene.Anders Magnesen eide flere gårder og er bl.a. morfar til Anders Askildsen Heldal, som i sin samtid var regnet for landets beste felemaker. (En av Heldals fioliner finnes på et museum i Brüssel, og han behandlet også Ole Bulls fioliner med buer når denne spillemannen var innom byen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk til Odd Roar for interessant innlegg. Alltid kjekt å vite litt mer enn tørre tall :) Magne Andersen Bjørge var min 5 tipp oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kan også nevne at Magne Anderssen Bjørges far, Anders Anderssen Totland (i Hosanger) er sønn av en fortsatt ukjent Anders Monssen (som vel muligens er bror av også ukjente Erik Monssen på samme Totland), mens Magnes farmor, Guri Olsd. Totland (1640-1689) er datter av en ukjent Ole Amundsen (1593-1670) der, som etter alle solemerker å dømme er svigersønn av Nils Totland. Siden sistnevnte arver fra Ole Espeland (i nåv. Lindås), tyder det på at denne Totland-slekten opphavelig har samme rot som folket på Seim, dvs. Amund / Lars-slekten der. Dermed er Magne Anderssen Bjørge i slekt med sin kone Marita Eriksd. (Ætter selv via 15 linjer fra Totland og 10 fra Seim -- mye inngifte hos dette folket i eldre tid.)Utelukker heller ikke at Ole Amundsen, som er inngiftet på Totland, på et eller annet vis tilhører jordeierslekten på Seim -- navnet tyder mye på det, men jeg har hittil ikke klart å plassere ham inn der, så det er nokså uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Signe Marie Solheim

Jeg har fremdeles problemer med å få alle disse bitene til å passe sammen.. Ingeborg Magnesdatter (1739-1814) var gift 1 med Anders Larsen (1710-1779) (Innlegg 2 og 6).Hva gjorde hun da på Hustrulie som Ingeborg Nielsd (feilskriving?) sammen med en Anders Andersen? Anders Larsen var jo ikke død ennå?? Hun gifter seg med Anders Andersen i 1780. Det står jo riktignok ikke i sjeleregisteret 1775 at hun var gift med Anders Andersen - men hvor var Anders Larsen?Hva er det her jeg ikke får med meg? God jul, forresten :)Mvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Dette er vel en av de vanlige patronymfeilene, som det finnes en del av i eldre offentlige dokumenter.Ingeborg Magnesd. er gift med to Anders etter hverandre -- verre er det ikke. Se Hamreboka I s. 563. Der opplyses det at Anders Larssen dør i 1779 og Ingeborg gifter seg med neste Anders året etter. Altså helt normalt. I 1780 flytter de til Øvsthus, mens hennes barn tidligere er født på Mjøs.'Saksgangen' er da at hun først bor noen år på Mjøs, deretter noen til på Hustruli, mens hun i andre ekteskap flytter innover igjen til den nye mannens gård på Øvsthus. Veien derfra er på den tid kortere enn nå rett over åsen mellom Hole og Heldal til hennes bror Anders på nordre Bysheim (mitt opphav). For øvrig er Ingeborgs far Magne Bjørge og farbroren Nils Myr som ovenfor nevnt svært flinke til å nytte fjorden som en enkel og rask transportåre for de vinddrevne tømmerflåtene sine fra Voss til Bergen. Pengene plasserer de vel i gårdparter -- familien eier senere noen slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ok, så Anders Andersen i Sjeleregisteret 1775 er Anders Larsen. Ja, det er nok sånn det er. Takk! Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hamreboka finner du her:LenkeTar med at samme bok oppgir at Anders Larssen er fra Kleppe i Gjerstad -- nr. 25c der. Faren Lars Olsen er fra Åsen, som helst er Hesjedalsåsen. Ikke nevnt der i Vaksdalboka, som også er på nett, men en i tid passende Olav der kan likevel evt. være faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.