Gå til innhold
Arkivverket

[#82048] Ole Wærnersen, Bragernes.


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Denne Ole var etterkommer etter sognepresten Morten Olufsen Nes på Hedmark. Faren var Wærner Olsen(Olufsen) som gikk under navnet Tårnbyggeren. Det sies at Wærner har vært byggmester for mange kirketårn i Innlandet. Har ingen dato eller årstall i forbindelse med Ole,hans kone skulle ha navnet Marthe Eriksdatter. Han var død ved skifte etter faren Wærner i 1683.I skiftet står det at Oles etterkommere er arvinger.Har funnet i Nes Bygdebok at han skulle bo på/i Bragernes. Noen som vet hva denne karen bedrev tiden med?? han hadde visst 7 barn, men... Bare to vokste opp, døtrene Karen Og Ingeborg. Etterkommere kommer det spørsmål om senere.Finnes det tilgjengelige opplysningere om Ole noen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det står mye om Werner Olsen 'Tårnbygger' på nettet, div. leksikon, Wikipedia m.m. Oluf/Ole Wernersen, sønnen hans var også tårnbygger, og nevnes bl.a. i boka 'Strømsø kirke i 275 år', som kom ut i 1942 (Henning Alsvik). Kirken sto ferdig i 1667 (og står der ennå), og jeg siterer: 'Som arbeidere på klokketårnet blir nevnt tårnbyggeren Ole Wernersen og....' 'Daniel Knoff har sikkert hatt en hensikt med å sende bud på Ole Wernersen til å reise klokkestølpulen. Han var tårnbygger og sønn av den vidkjente Werner Olsen, som overgikk alle sine samtidige i å reise slanke, dristige kirkespir. Det var et nytt lite vitnesbyrd om at Knoff slo stort på, når han vraket tårnbyggeren på Bragernes. Han ville sikre seg at Strømsø fikk et tårn som det kunne stå glans av. Men om Ole Wernersen har hatt liten tid skal være usagt. Våren 1665 fikk han 6 daler som 'mester for de andre for tvende gange har arbeidet på klokketårnets bindingsverk og hus, på sin egen kost udi 22 dage'. Siden er han ikke å se i regnskapene. Men da han reiste, leverte han Knoff en modell til et tårn, og den ble uten tvil lagt til grunn for arbeidet da kirketårnet senere ble reist'.Det kan tenkes at det står mer om Ole i bøkene 'Drammen, en østlandsbys historie', men tårnbygger var han, som sin far!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk, dette var interessant og helt nytt. Det er visst 'ingen' som har visst noe om denne Ole. Ser at det finnes kirkebøker for Bragernes for aktuelt tidspunkt,får tenke sannynlig årstall og starte leting. Håper bare jeg forstår skriften.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, Alsvik skriver: '...Men da han reiste, leverte han...'. Det kan mao tenkes at Ole IKKE bodde på Bragernes eller Strømsø (Drammen), så var jeg deg, utvidet jeg søket etter bosted (f.eks. Oslo), for sikkerhets skyld. Jeg tok en liten titt i Manntallet for Bragernes fra 1660-årene, og fant ham ikke. Spennende folk, dette!!!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Glemte å ta med at han var i Eidskog omtrent samtidig, jfr. Eidskog kirke fra 1665: 'Laftet korskirke og oppført under byggmester Knut Mortensen og tårnbygger Oluf Wernersen', så yrket hans medførte nok en smule reising...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk igjen Astrid.Min interesse for disse menneskene er at det påstås at min morfar skal stamme fra en datter av Wærner, men hittil er ikke datteren verifisert. Er derfor ivrig etter å finne andre av slekten, og derfra kanskje finne ut noe.Opplysningen om at Ole bodde i Bragernes har jeg fra Nes Bygdebok, men ikke alt stemmer i slike bøker heller. Fortsatt iflg. Nes Bygdebok skulle Oles datter Karen bo i Ullensaker sogn, der nærmer vi oss Eisdskog! og hennes mann var Ingebret Johansen Querndalen. Skulle så gjerne hatt et årstall og starte med. Ole hadde datteren Ingeborg som var gift på Nes H, hennes sønn er døpt 1713 og det er en liten pekepinn om tid. Har kikket etter men så trasig skrift å tyde i kirkebøker på 1700-tallet.Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, nå har jeg sett etter i 'Drammensbøkene'. Det eneste jeg har funnet, er en setning i forbindelse med Strømsø kirke. Her står det at han bare var i byen i 14 dager, så han bodde nok ikke på Bragernes. Jfr. innlegg 2, der det vises til at han var i byen to ganger og fikk betaling for 22 dager (så da 'pendlet' han vel).Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei Astrid, Vet ikke hvorfra men jeg har også fanget opp at Ole bodde i Ullensaker,kanskje er det rett boplass siden en datter ble gift der. Får lete videre. Takk for at du hjelper til. Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.