Gå til innhold
Arkivverket

[#82058] Tyding av kirkebok Bakke i Strinda 1794


Gjest Håvard Vegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Vegge

Kan noen hjelpe med å tyde innføringen i kirkebok for Bakke i Strinda Lenke ? Midt på siden begynner det som interesserer meg: 'Dito et uægte Børn Margreth(e?) hendis (?) Moder Maren Nielsdatter Steenan ... Jon Larsen Ladegrinden, grenader ... von Schmettous Batalllion i B....... Mallena Rasmusdtr Ladegrinden. F[addere] Marith Arentsdtr Steenan, Karen Fransdtr Blessevold, Marith Jonsdtr Steenan, Christopher Simonsen Kejlen (?) Christian Christophersen Steenan.Jeg er takknemlig for hjelp med tyding av tekst jeg har markert med ... Også om noen har informasjon om gårdene: Steenan (om det er rett tydet), Blessevold (er det Blussusvoll i dag?) og Ladegrinden (som jeg har lest var en husmannsplass under Lade og lå omtrent der dagens gate Ladebekken går på Lilleby).Det uekte barn Margrete er min mormors morfars mormor. Håvard Vegge, Bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg leser det slik: 'Dito et uægte Barn Margreth. Hendis Moder Maren NielsDatter Steenan opgav Barnefader Jon Larsen Ladegrinden, grenader ved Hr. grev Schmettous' Battalion i Byen. Begges 1ste Lejerm(aal). Han er siden blevet gift med Enken Mallena Rasmusdtr. Ladegrinden.'Navnene på fadderne leser jeg som du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Vegge

Takk Ottar Solberg! Godt med noen som er stø i tyding av håndskrift, og som kan se på tingene med friske øyne! mvh Håvard Vegge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.