Gå til innhold
Arkivverket

[#82075] Styrmann Samson Samsonsen, Bergen 1810


Gjest Willy Kringeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Willy Kringeland

Trenger ideer til hvor jeg kan finne en som var Styrmann med tilhold Bergen i 1810. Mener det fantes skipslister på digitalarkivet for noen år siden men finner de ikke nå.Mer konkret leter jeg etter en Samson Samsonsen som var styrmann pr 1810, da oppgitt å ha tilhold i Bergen. Han er kun nevnt ifbm en dåp hvor han er oppgitt som far. Jeg har lett i tellinger m.m. men Samson er jo et vanlig navn spesielt i Hordaland, og jeg vet verken eksakt lokalitet eller når han skal være født. Yrke styrmann er vel det sikreste kortet mitt. Han bør være født før 1790 (pga fødselen i 1810), sannsynligvis enda tidligere (antar at det var heller få tenåringer med yrkestittel styrmann).På forhånd takk for innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Willy!Om jeg forstår rett, så födtes dette barnet år 1810 i 'Bergen' med far 'Samson Samsonsen', stemmer det??, finner ikke det.Desse 'Samsonene' kan like gjerne vere fra 'Sogn og Fjordane', har 3 kandidater 'Leikanger, Kinn og Davik'.Og i 'Hordaland' 3 kandidater 'Tysnes, Kinsarvik og Bergen'.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Kringeland

Hei Svehn. Nei, barnet ble født uekte i Torvastad i Rogaland, 1810. Moren var da nesten 30 år. Jeg antar at hun har hatt et forhold til Samson siden han er oppgitt med både yrke og bosted, men har ikke greid å finne noen Samson i Bergensområdet med maritimt yrke. Det har slått meg at siden moren aldri giftet seg (og trolig heller ikke bodde) med Samson, trenger jo ikke opplysningene om styrmann og Bergen være korrekte/nøyaktige.Fant en Samson Samsonsen Sætre f.1873 (Fra Sogn og Fjordane) passer i alder, og giftet seg i Bergen i 1813, men finner ikke noe yrke på ham bortsett fra Borger. Finner ham ikke i 1801-tellingen (har søkt hele landet) og funderer derfor på om han kan ha vært til sjøs i 1801. Kanskje ønsketenking fra min side, det trenger jo ikke å være rett mann...Her er kirkeboken hvor det uekte pikebarnet er døpt, 18. mars nesten nederst på side 2: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne moren til Wilhelmine må være Anna (Anniken) Oline Toresdtr. Klubben på Norheim i Torvastad. Da Wilhelmine ble konf. i 1829 bodde hun hos sin tante Jensine Toresdtr. på Skjøllingstad. Da Wilhelmine giftet seg i 1838 bodde hun på Risøy som far til Anna Oline eide. Anna Oline ble gift 24.5.1824 med Halvor Halvorsen fra Fitje.Om de fikk noen barn kjenner jeg ikke til. Fortsatt er denne Samson ukjent dessverre! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Kringeland

Takk for innspill, Johan. Jeg hadde visst det meste der, bortsett fra at jeg har notert at Anna Oline giftet seg med HH fra Fitje i 1825. Fant du vielsen i kirkebok, eller i Torvastad boken? Finner den ikke i de scannede kirkebøkene her på digitalarkivet, mener jeg har 1825 fra Torvastad-boken.Men Samson, ja. Han ser ut til å forbli en nøtt. Jeg lurer på om det at Wilhelmine kalles Wilhelmine Samsonsdtr i senere kilder, betyr at faren var litt mer involvert enn bare en sjømann som lurte Anna Oline. Hvis moren knapt visste noe om faren, ville hun da ha oppgitt styrmann/Bergen ved dåpen, og ville datteren da ha båret farens navn resten av livet? Har funnet noen varianter av 'Anna Thorsdtr' i Bergen 1801, kanskje Anna Oline og Samson var i ferd med å etablere seg i Bergen og han forsvant på havet og hun reiste tilbake til familien på Norheim?Håper på flere innsill, særlig vedr det maritime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Kringeland

Takk for lenken Johan.Nå har jeg et spørsmål til ordlyden i kirkeboken når Wilhelmine blir døpt. Lenke (se høyre side, 8. mars 1810)Før morens navn står det noe som kan bety 'fadderne angangen' eller 'faderen angangen'. Siden faren til barnet er kjent, antar jeg at hans navn ville stått først, og lurer på om det faktisk står at han er død? (angangen = død?). Hvis det var en standardfrase vedr faddere så ville det vel stått på de andre dåpsbarna også?Forøvrig har jeg nettopp sjekket Wilhelmines egne barn, ingen av sønnene er oppkalt etter Samson, derimot etter Halvor som ble hennes stefar da hun var ca 15.Noen som kan hjelpe meg med å forstå 'fad(d)eren angangen'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Denne 'Samson' bör väre 'Samson Samsonsen Sättre' 26 år i FT 1801 'Bergen' : LenkeHar tittet litt på 'Samson Samsonsen Henjum/ Henjesanden' födt 1884 i 'Leikanger', han avlider i 'Bergen' 1835, han finnes i FT 1801 'Leikanger', han gifter sig i 'Haus/ Hordaland' år 1821 med 'Karen Margrethe Svendsdtr, hva har han gjort i mellomtiden tro ??.Ellers virker det ganske låst her, men jeg er fortsatt litt nysjerrig på de 'Samsonene' i 'Sunnhordaland'.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.