Gå til innhold
Arkivverket

[#82080] Hvor kommer navnet fra og hva betyr det


Gjest tone patrick
 Del

Recommended Posts

Gjest tone patrick

Min farfar het Egil Ossian Jacobsen , f 1895 i Gimsø i Nordland. Navnet Ossian er for meg helt ukjent, kan noen si meg noe om opphavet til navnet? Har vage opplysninger om av slekta er av sjøsamisk opprinnelse, men vet ikke om det forklarer noe. mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei. Vet om en Ossian som er født i Danmark, kanskje navnet er mer brukt der. I Norge er det iflg. SSB 4 som har Ossian som første fornavn og ikke mer enn 3 som har det som eneste navn. Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Lenkja i (2) peiker nok i riktig retning. Ifølgje namnesida 'Behind the Name' kjem det av eit irsk namn Oisín som tyder 'little deer', altså 'liten hjort'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I min database har jeg to med navnet, den første fra 1873. Og jeg har også en med tittel: 'Ossian-biolog'. Det er vel hav/sjø-relatert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Havforsker og professor G.O.Sars (1837-1927) het Georg Ossian Sars - http://www.snl.no/.nbl_biografi/G_O_Sars/utdypning .Inger Eik gir nok i sitt innlegg (2) forklaringen på at navnet dukket opp i Norge i første halvdel av 1800-tallet. Ossians verker var populær lesning i Europa på slutten av 1700- og begynnelsen av 1800-tallet. Da Jean Baptiste Bernadotte - den senere Kong Karl Johan - fikk sin første og eneste sønn i 1799, ga han gutten (forøvrig etter forslag fra Napoleon) bl.a. navnet Oscar - nettopp etter en av heltene fra Ossians sanger. Slik kom navnet Oscar i bruk i Bernadotte-slekten og dermed den senere svenske kongefamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Tittelen 'Ossian-biolog' må vel være avledet av virksomheten til Georg Ossian Sars (1837-1927), en kjent norsk havforsker og professor i zoologi. Se f.eks. Wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Beklager. Det var ikke biolog men zoolog, og den jeg henviser til var Eva Sars ene bror Georg. Men Georgs far var også zoolog og han døpte sønnen sin Ossian. Er det tilfeldig eller kan det være et fornorsket ord av ocean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Artig teori - at havforskeren Michael Sars gav sin sønn navnet Ossian, her kanskje avledet av ordet osean!Jeg har forresten idag kjøpt en flaske skotsk øl av merket Ossian - ''from the heart of Scotland''. Den skal prøvesmakes sammen med helgens rakfisk. På etiketten står det: ''Ossian, Son of Fingal, was a legendary 3rd Century Scottish warrior. Sir Walter Scott wrote...''In this still glen, remote from men, sleeps Ossian, in the narrow glen''.Som slektsforsker er man vant til å lete etter og finne opplysninger på de underligste steder, men en ølflaskeetikett var for meg en ny variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreJa jeg synes teorien med 'osean' er litt spennende, men Eva Sars var sanger https://secure.wikimedia.org/wikipedia/no/wiki/Ossians_sanger, du har funnet Ossian-øl, så hvem vetOg kos deg med rakfisken med tilbehør. Selv holder jeg meg til både familiær mat og øl https://secure.wikimedia.org/wikipedia/no/wiki/Wangensten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Faren til Egil var lærer, og lærer var på den tida gjerne opptatt av gamle navn, som de ga sine barn. Kanskje Ossians sanger var pensum på seminaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.