Gå til innhold
Arkivverket

[#82088] Fron (Sør-Fron), Skar, Grav. Folketelling 1801.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Engebret Johansen Skar og Kari Andersdtr. Grav gifter seg i 1800, øverst på siden. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9252&idx_id=9252&uid=ny&idx_side=-124>LenkeI folketellingen 1801 finnes under garden Grav en tjenestegutt; Engebret Johansen på 18 år, gift 1 gang. Men Kari Andersdtr. finner jeg ikke der.. Hvor er hun? Har ikke funnet noen passende kandidat på Fron. Alderen hennes kommer frem i dødsfallet hennes i april 1862; Lenke Hun er oppgitt å være 85 og ett halvt år gammel, men litt slingringsmonn kan man vel regne med, men utifra det født rundt 1776/1777.Foreldrene til Engebret er trolig de som finnes under Solbrå (Solbaae) i 1801, (Skar var en plass under Solbrå) Johannes Engebretsen 50 år og Marit Jacobsdtr. 47 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Den har jeg faktisk ikke tenkt over før, men den Kari kan da godt være riktig, bare så besynderlig at hun har blitt oppført som enke. Jeg har riktignok ikke funnet Engebret's dødsfall ennå, men han og Kari får flere barn utover 1800-tallet så at han lever en god stund etter 1801 er utvilsomt. At statusen som enke er feil underbygges muligens av at den første sønnen de får er kalt Johannes, og døpt 4.01.1801 Barna er som følger:Johannes 1801: Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9252&idx_id=9252&uid=ny&idx_side=-11>LenkeMari 1804: Permanent sidelenke:  LenkeGunnil 1808: Permanent sidelenke:  LenkeJacob 1812: Permanent sidelenke:  LenkeOle 1816: Permanent sidelenke:  LenkeLars 1824: Permanent sidelenke:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei igjenDette kan vel kanskje bekrefte at det er samme damen: LenkeHer døper de ihvertfall sønnen Johanes og kanskje det går å finne hennes slektsbånd i faddere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Tja, vanskelig å finne noe sikkert ved hjelp av faddere tror jeg, særlig siden de ikke er nevnt med farsnavn. Spørs om jeg ikke må avfinne meg med at det er nær umulig å finne ut noe mere bakover på disse her, om ikke det skulle finnes noen skiftepapirer der de er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.