Gå til innhold
Arkivverket

[#82093] Jacob Olsøn, Aarselle Larsdtr, Anna Henrichsdtr Walnum, Angersneset per 1711-55


Gjest Thore M. Klaveness
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore M. Klaveness

Med ikke så lite bidrag fra ferdig presenterte slekter på nettet har jeg komet frem til at min 4 x tippoldemor var Ane Jacobsdatter gift med Melchior Thomassøn Falch i 1738. Ane var datter av Jacob Olsøn på Angersneset slik det går frem av skiftet ved hans død.[url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24864/192>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24864/192Jacob var da gift med Aarselle Larsdatter. Men er det likevel min 5 x tippoldemor?Tidligere og uten at jeg har skrevet ned kilden hadde jeg skrevet Walnum på Ane Jacobsdatter og at hennes mor var Anne Henrichsdatter Walnum. Og i skiftet etter Henrich Erichsen Walnum i 1711 går det også frem at Anne var gift med Jacob Olsøn på Angersneset.http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25082/636Er det noen som vet noe? Er det samme Jacob? Evt. en av disse?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore M. Klaveness

Litt tullete kanskje å diskutere med seg selv her, men...Så bare at et av barnebarna til Ane Jacobsdatter hadde fått Walnum som mellomnavn, det taler kanskje for at Anna Henrichsdatter Walnum var Ane's mor.Det var forresten Olina Walnum Thomasdatter født 1776 og datter av Thomas Melchiorsen (Falch) og Maren Olsdatter av Hjertøy.Men hvis det er noen som kanskje har opptegnelser om slektene Falch eller Walnum som kan bekrefte dette (eller omvendt) hadde det stadig vært interessant å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Det er skifte etter Anne Hendrichsdatter (Walnum) i Agersnes i 1714. Ektemann er Jacob Olsen og barna Christopher Andersen (frillesønn) og Ane Jacobsdatter (datter av Jacob Olsen).Anne Jacobsdatter (1710-1793) ble gift med Melchior Thomassen Falch på Hjertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Stusset litt her. -- Har man konstatet at Jacob Olsen, sk. 1755 på Stamnes og Jacob Olsen som blev enkem. 1714 på Angarsnes er samme person ? --Vet man noe om denne Jaob Olsen ? - Det var noe diskusjon om hvorvidt han var av 'Falch slekt' tidligere. --Det fremgår ikke av sk. e. Jacob Olsen på Stamnes i 1755, at noen av hans barn var fra et tidl. ektesk. (?) --Enken e. Jacob Olsen Stamnes, Aarselle Larsdr., var fra Myklebostad i Nesna. -- Har jeg oversett noe ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore M. Klaveness

Det er vel overhengende sannsynlig at de er samme. De tre skiftene sammen med oppføringene ved Jacob og Aarselle's barn f.o.m. 1715 knytter det vel greit sammen.Skiftet etter Anna Hendrichsdatter skjer i 1714 og allerede året etter kommer Jacob Olsøns første barn med Aarselle. Og barna som følger er jo de i tillegg til Ane Jacobsdatter er nevnt i skiftet i 1755.At det allerede skulle være en ny Jacob Olsøn på samme sted som da også har en datter Ane er vel noe usannsynlig.Forstår jeg deg riktig, Alv, i at denne Jacob Olsen har vært diskutert her tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. -- Takk skal du ha. -- M.h.t. Anne Henriksdr., sk. 1714, har hun åpenbart vært g.1.m. en Anders og hadde med ham sønnen Christopher Andersen. -- Vet man hvem denne Anders er og vet man hvor det blev av sønnen Christopher ? -Vedr. Jacob Olsen, husker jeg ikke om dette var diskutert i dette forum eller annen steds. -- Jekteskipper Peder Christophersen på Straumen i Hemnes, blev g.m. en ukj. som fra før hadde en sønn Jacob Olsen og det var altså spekulert på om det var denne som var på Angarsnes / Stamnes.-- Jeg 'blandet' visst litt, da Jacob i så fall ikke blev 'Falch', da han var konens sønn fra 1. ektesk. - Vel, fort gjort å rote litt. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore M. Klaveness

Kan kanskje lure litt på hvem de var ja, så litt på listen av faddere til Jacob og Aarselle's barn. Walnum, Anna Henrichsd. brødre og en kone er representert, men også Dass. Jeg er ikke så god på tyding av disse gamle skriftene riktignok men av det jeg klarte er fadderne listet under for de 4 første:Synnev 1715Mons. Søren Dass Jens Larssen, Mochelbostad (bror av Aarselle?) Ane Andersd., Stamnæs Lisbeth Hansd., Mochelbostad (Aarselle’s mor) Maren Clausd., Lenæs Elisabeth 1716Mons. Petter Dass ??, ? Pernille Dass, Lenæs Anne Nielsd., ibu.(?) ??, ? (samme sted som nr.2) Ole 1718? ? ? Dass Anders (?) Walnum (Anna Henrichsdatters bror) Ole Walnum (Ana Henrichsdatters bror) Madame Luccia Henrichsd. (Anders Walnums kone) Abel ?, ? Birgitta Maria 1720Anders Walnum ? ? ? ? ? ? Johanna Abrahamsd., ? ? ?, Sandnæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Anne Hendrichsdatter har ikke vært gift tidligere, hun hadde et uekte barn (frillesønn, som det står) med en Anders før hun ble gift med Jacob Olsen. Hvem denne Anders er, vites ikke. Sønnen Christopher Andersen ble gift med Ingeborg Olsdatter og hadde barna Anne (1723) og Ingeborg Sophie (1726) - bosatt i Trondheim. Det er skifte etter Chr. Andersen 19.11.1737 i Trondheim ...Anno 1737, den 19. Novembr. samledes wij udi Ingebor Olsdatters huus udi EnkeStilling ___ for at holde skifte efter hendes mand, som efter hendes forklaring for 10 aar siden udenlands ved Døden er afgangen.Som vi ser døde Chr. Andersen utenlands i ca. 1727. Anne Hendrichsdatters sønner Thomas/Anders er nevnt i skiftet etter Annes halvsøster Bolette Jacobsdatter i 1797. Her nevnes også de andre av Annes halvsøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.