Gå til innhold
Arkivverket

[#82111] Kirker / Kirkegårder i Sogn og Fjordane


Gjest christel rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest christel rasmussen

Er det mulig å få vite hvilke kirker / kirkegårder de forskjellige gårdene i SoF hørte til? Ble alle som ble ført i KB for Lavik døbt i Lavik Kirke eller begravet på Lavik Kirkegård. Hvordan er det f.eks. med Lavik / Kirkebø eller Vik / Kirkebø? Det er jo mulig at jeg spør litt dumt. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Norske Gaardnavne kan være et nyttig register (http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html) når du er ute etter hver enkelt gårds sognetilhørighet omkring 1900. De aller fleste ble nok gravlagt ved den kirken de sognet til, men ved dåp kunne det forekomme - i alle fall i litt eldre tid, da dåp skulle skje innen åtte dager, og sognepresten ikke kunne besøke alle kirkene i prestegjeldet hver uke - at man søkte til en annen kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ryghs Norske Gaardnavne for Sogn og Fjordane, samt Hordaland, har blitt tastet inn i en søkbar database. Denne databasen har også med seg nye kommuennr og gårdsnr hvis det har vært endringer. Databasen er laget av Lillian Køhler ved Statsarkivet i Bergen og finnes her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest christel rasmussen

Takk til dere begge to. Jeg har prøvd å finne Bjordal, men jeg fant ikke kirkesoknet denne gården hørte til. Eller kanskje jeg gjør noe galt. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.