Gå til innhold
Arkivverket

[#82114] Databaser og avskriving av data fra kirkebøker, skifter etc tomme databasemaler


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heier litt usikker på om dette er rett plass for denne typen debatt, har litt mistanke om at det kan være det. Det eneste er at her er det flere som vil se debatten en på de andre foraene her.Her for noen år siden ble det satt i gang et initiativ med å skrive av 1875 ft, og det er og stadig folk som har tatt på seg arbeidet med å skrive av diverse kilder.Dette synes jeg er en kjempe fin ting de forskjellige gjør med å skive av de mange databasene som ligger på net.Mitt spørsmål er egentlig om det finnes en eller annen som har laget en mal for de forskjellige kilder, med andre ord en tom database som kan legges ut slik at vi som ikke er flink å lage databaser kan få en slik at vi kan skrive av f.ex en liste over viede.Det er sikkert flere en jeg som har lurt på dette.... Nå er jo dette ikke en enkel oppgave for man må jo ha et databaseprogramm som kan åpne en database men det finnes jo en del gratisutgaver av den typen program.Så derfor er det noen som har tenk en lignende tanke og/eller har et forslag til løsning på et slikt problem. Eller blir dette for komplisert???Har selv Access 2010 og Visual basic i gratisversjonen som kan hentes på nett. VB kan som kjent lese forskjellige databaserSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det er egentlig misvisende å bruke et begrep som database slik blant annet Digitalarkivet gjør dersom du skriver av en enkelt kilde. Det er riktigere å kalle det en tabell. En database består i sin tur av en rekke innbyrdes avhengige tabeller.Det er utarbeidet standarder for registrering av kirkebøker, du kan se den såkalte 4G-standarden her: LenkeFor min del registrerer jeg mest kirkebøker fra før 1814, og opplever at eksisterende standarder passer dårlig for denne epoken. Derfor skriver jeg helst av i fritekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijeg tenkte ikke på det som er registrert, heller ikke på spesifikasjoner og navn i en database.Det jeg tenkte på er en database som er ferdig laget, gjærne med link til forskjellige typer dataopplysninger som fødte, viede etc. Som feks RHD, bare i en tom utgave slik at jeg eller andre kan føre inn nye data, gjerne styrt fra en sentral plass slik at det ikke blir dobbeltarbeid.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Da er det vel registreringsprogrammet Augustus som kommer nærmest det du er ute etter: http://www.disnorge.no/cms/last-ned-augustus.htmlEllers tror jeg du en har litt for komplisert tilnærming til denne problemstillingen :) En avskrift av en serie kirkeboksinnførsler er ikke en «database» uansett hva Digitalarkivet sier. Det er ikke engang nødvendigvis en tabell. Det kan like gjerne være en fritekstfil.For øvrig har vi et eget forum for kilderegistrering her på Digitalarkivet som du bør besøke. Bare velg «Forum for kjelderegistrering» der oppe hvor det står «Brukarforumet». Det vil nok være nyttig for deg å kikke litt på temaene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Styr gjerne unna standard 4G, den må kunne sies å være foreldet.Når du i (1) skriver at Access 2010 er gratis tilgjengelig antar jeg at det er som 'backend databasemotor' til et brukergrensesnitt som må lages i VB. Hvis det er noe mer i retning av 'vanlig' Access 2010 er jeg interessert i å få vite hvor jeg kan laste det ned, evt utenfor dette tema: geir pkt thorud at getmail pkt no.Forøvrig har jeg laget databaser i Access 2000 for de vanligste listene døpte, viede, begravde og konfirmerte, som bla takler Kyrre xml export. Disse kan du få, men det er dårlig med dokumentasjon og support, og de kan ikke uten videre brukes med Access 2010. Vi har brukt denne løsningen for å lage noen hundre avskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er det nok bare et komma som mangler. Microsoft gir ikke bort Access.Det er nok, Visual basic i gratisversjonen, som er poenget her. Access koster nok noen 1000,- Det er egentlig Visiual studio express 2010 den heter.Ellers er det jo mange som har laget databaser som de har sendt til digitalarkivet. Tenkte som så at det kunne jo vært greit om en la en tom utgave av dem, på net, slik at en kunne laste ned.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiså ikke hele svaret ditt, Tar gjerne imot selv om det er Access 2000, har det programmet og. Send den til solsen3 på broadpark og deretter noHar forresten activpack fra Microsoft som kan brukes til opplæring i bedrifter, og da får en det meste fra dem på DVD ganske billig. Kan ikke brukes komersielt, men det er det jo ikke snakk om her i dette tilfellet heller.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.