Gå til innhold
Arkivverket

[#82117] Søker hjelp til tyding av en dåp i 1738 i Vår Frue kirke i Trondheim


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har desverre glemt hvordan jeg limer inn ifra Kirkeboken. Jeg søker hjelp til å tyde dåpen til Sophia Cramer den 29. juli 1738 i vår Frue Kirke i Trondheim. Det ser ut til at et navn som er skrevet i forkortet form skal tilføyes i dåpsnavnfeltet. Kan det ha vært en tvillingfødsel? Kan det forkortede ordet være en forkortelse av navnet Johan Christian Jeg håper noen kan hjelpe til å lime inn kirkeboksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for hjelpen Ann-Mary. Jeg mener å lese at det står så kommer en utydelig forkortelse og deretter til navnes(Nomenes) plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det kan vere 'x) Forbyttet Navnenes Plats', der 'x)' også står etter 'Idde' og 'Sophia'. Ute til venstre står eit spørjeteikn og 'nei'. Så spørs det kva som kom først, notatet om ombytting eller notatet 'nei'.Du må kanskje finne Idde og Sophia og sjå korleis dei passar med alder og far/ektemann Andreas Gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(4) og svaret står her: Lenke (nr. 12 og 15): Det er Idde som er mor og Sophia som er dotter. Men Andreas var enkjemann etter ei Sophia (og dette er første barnet i ekteskap nr. 2.) Det forklarar sikkert innførsla gjort av nokon som meinte Andreas var gift med - ikkje far til - Sophia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Andreas Gram ble født i 1691, død 2.2.1748 og ble gift for andre gang med Idde Hansdatter Thode. Sophia brukte navnet Sophia Cramer Gram som voksen og Cramer var etternavnet til Andreas Grams første ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg hadde et lite håp om å kunne finne dåpen til Johan Christian Thode som er beskrevet i tema nr. 33064. Det er oppgitt at han ble født i juli 1738 i Trondheim i husforhörslängden i Asarum fs. i Blekinge län. Mystisk at han ikke finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

'Trondheim' kan vere også vere Trondhjems amt - altså Trøndelagsfylka- eller Trondhems stift - altså bispedømet, som før 1804 var alt frå Romsdal til Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.