Gå til innhold
Arkivverket

[#82118] Når og hvor døde Jens Jensen Dyrborg?


Gjest Carl Birger van der Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Birger van der Hagen

Jens Jensen Dyrborg og hustru Maren Andreasdatter Brun var foreldre til Peder Nilssen Dyrborg, døpt i Vestby 7.juni 1771. Jens ble kalt skoleholder og bodde i Hølen, Akershus. 15. mai 1775 blir Jens Dyrborg og Maren Bruns datter Anne Cathrine døpt i Arendal. Jens blir da kalt 'en fremmend Mand som agerte informator i Hollandsk'. Så forsvinner alle spor etter Jens og datteren Anne Cathrine. Jens dør i løpet av 1770-årene (?), Peder og Maren Brun blir tatt i huset til presten Jens Saxe (gift med Marens søster), enten mens Saxe var kapellan i Lyngdal V.Agder eller i Herad, Vanse sogn. Jeg har ingen sikre opplysninger om hvor Jens Dyrborg eller Maren Brun kom fra. Takknemlig for alle opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Birger van der Hagen

Takk, Berit! Jeg har temmelig god greie på Maren helt fra 1770-årene til hun døde hos sin sønn Peder. Jeg vet også når Marens mor døde, men svigersønnen Jens Saxe førte ikke ikke inn svigermorens navn i kirkeboken i Herad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Birger van der Hagen

Det står bare i kirkeboken for Herad, V. Agder at 28. august 1780 begravdes Jens Saxes sviger moder 75 år gammel.Jeg har i flere år lett etter hennes mann Anders Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Birger van der Hagen

Mange takk, Berit! Dette er veldig spennende og en helt ny opplysning for meg. Hvilken kirkebok er det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Klikk på bildeinformarsjon øverst på kirkeboksiden. Anbefaler å bruke valget 'øverst' for da kommer opplysningen øverst på siden, og det er litt mere praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.