Gå til innhold
Arkivverket

[#82123] Lars Hansen, Presterud x 2


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner
Lenke Jeg har denne Lars Hansen,f 1832 Presterud nr 76,gift 23/12-1854 m Berthe Gorine Pedersdtr. Men så fant jeg i FS en Lars Hansen f1832 Presterud, med samme foreldre,Hans Larsen/Berte Andersdtr, men gift 9/7-1866 m Inger Marie Olsdtr. ?? Kan det vær 2 Lars Hansen som begge har foreldre med likelydende navn på Presterud?Gaute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Den Lars Hansen som gifter seg med Berthe Gorine Pedersdatter 1854 er fra Opager Eie og ikke fra Presterud. Så her er det snakk om to forskjellige Lars Hansen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei. Da har jeg feil data på Lars Hansen og på hans foreldre også. Lars Hansen Presterud er f05.10.1832, mens han fra Opager gift i 1854 blir vel født i 1833. Takk for rettelsen, her må jeg finne den rette L.H. og bakover. Opager ligger vel også i Nes.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Har sett på konfirmerte, og det er et par Lars Hansen som kan være den rette, men det er vanskelig å finne ut av uten mer bakgrunnsopplysninger. Det er jo ikke sikkert at din Lars Hansen er født på Opager eller i Nes, selv om han bodde der ved vielsen. Hva vet du for noe mer om han og Berthe Gorine Pedersdatter? Hvor bodde de, hva het deres barn - og ikke minst hvem brukte de som faddere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei. Ja det er disse jeg har gått ut i fra. Berthe Gorine Pedersdatter har jeg født 10/01/1834 på Øienseie med foreldre Inger Martha Knudsdtr og Peder Pedersen Frogn eie. Se på tema 49194, det er begynnelsen.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Det er vanskelig å få noe håndfast om disse to. Familien finnes hverken utflyttet fra Nes eller innflyttet til Vår Frelsers menighet i Christiania 1864/65. Har lett mange år i etterkant da det ofte kunne bli ført årevis senere.Hvis riktig dåpsinnførsler er funnet, er både Berthe Gurine Pedersdatter og Lars Hansen født utenfor ekteskap og dette gjør det hele vanskeligere. Jeg kan ikke finne den Lars Hansen født 1833 på Opagereie hverken død eller konfirmert. Kan han ha flyttet ut av bygda som barn? Finner nemlig ingen spor av moren Kari Gulbrandsdatter heller, men det er fort gjort å overse noe. Innførselen ført med annen penn ved Lars Hansens dåp i 1833 leser jeg som: 'givet attest den 9. sep: 1893' - men jeg er neimen ikke sikker, kanskje det heller er 1833 eller 1853, for i 1893 var han i så fall 60 år. Er ikke sikker på om jeg har tolket setningen rett heller. Fint om noen andre kan komme med innspill her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=533&idx_id=533&uid=ny&idx_side=-5>LenkeDet er kun døpt èn aktuell med navn Berthe Gurine Pedersdatter i riktig periode, og det er den du har funnet - Birthe Gorine - med far Peder Pedersen fra Ihlang og mor Inge Marthea Knudsdatter fra Øjenseie. At farsnavnet til Berthe Gurine er ført som Peder Olsen når hun gifter seg er nok kun en skrivefeil av presten. At hun bor ved Øjenseie ved ekteskapsinngåelsen styrker også at dette er rett person.Har også sett på fadderne Berthe Gurine og Lars Hansen brukte på barna. Noen navn går igjen, og dette kan jo være slekt, kanskje halvsøsken - da med annet farsnavn?Legger inn barna som er døpt i Nes, slik at andre kan komme med forslag også: Karen Martea. F. 3. april, døpt 4. juni 1854 i Nes. Foreldre Lars Hansen Opager Eie og pige Birthe Gorine Pedersdatter ibid. Faddere: Henrikka Pedersdatter Fyri, Henrikka Gulbrandsdatter ibid, Christopher ibid, Brede Pedersen Mørdre, August Gulbrandsen Fyri. Lina. F. 6. des. 1855 på OpagerEie, døpt 30. mars 1856 i Hovind. Faddere: Foreldrene, Caroline Gulbrandsdatter og Lars Engebretsen Husmoe, Ole Engebretsen Folmoe. Halvor. F. 21. juni 1860 på Vogstad Eie, døpt 5. aug. 1860. Faddere: Maren Olsdatter Vogstad Eie, p. Karen Gulbrandsdatter Vogstad. Haagen Haagensen Vogstad Eie, Lauritz Christiansen Vogstad, Knud Knudsen Vogstad Eie. Anthon. F. 29. apr. 1862 på Vogstad Eie, døpt 11. mai 1862. Faddere: Maren Henrikka Olsdatter Vogstad Eie, p. Randine Nilsdatter Vogstad Eie, Ole Olsen Vogstad Eie, August Gulbrandsen ibid, Marthea Karen Kruge Eie. Anne Gorine. F. 5. jan. 1864 på Aamodt Eie, døpt 24. juli 1864. Faddere: Maren Henrikka Olsdatter Vogstad Eie, Maria Larsdatter Rotnæs Eie, Mathias Hansen Rotnæs Eie, Carl Larsen Gulli, Haaken Haakensen Husmoe. I følge FT 1875 fikk paret minst fire barn til i Christiania:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei igjen Grete. Dette ser ut til å bli en nøtt. På F.S. som jeg ikke får laget en lenke til, finner jeg følgende: Lars Hansopager Hansen f. 3.1.1833, Døpt 20.1.1833, Død 09.09.1833!? med foreldre Hans Larsen Herberg og Kari Gulbranopager. Noe stemmer jo med lenke(9) Underlig.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

#19 Jeg finner ingen Lars Hansen død og begravet sept. 1833, så jeg tror registreringen på FS er en feiltolkning som ikke bør vektlegges.Har ute en forespørsel på DIS - Slektsforum om tydehjelp, siden det ikke har kommet noen flere innspill her i denne debatten: [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=404896#404896>LenkeFor enkelhets skyld legger jeg ut lenka til Lars Hansens dåp igjen. Spørsmålet er om det står 'Givet attest den 9. Sept: 1833' - evt 1853 eller 1893 under navnet hans. Nr. 5, ve. side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Har fått hjelp av på Slektsforum til å tyde teksten. Det er enighet om at det står 'Givet attest den 9. Sept: 1833. Mao en dåpsattest.Hvis Lars Hansen f. på Opagereie 1833 er den samme som Lars Hansen fra Opagereie som gifter seg i 1854 - bør vi kunne finne han som konfirmert. Hvis ikke, kan han finnes blant innflyttede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

'Barnets Moder opgivet Faderen - hendes og hans andet Lejermaal. Hende i ?? pag 169 No.77'Kari Gulbrandsdatter fikk datteren Anne Gorine i 1824 med Anders Monsen fra Vogstad. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7656&idx_id=7656&uid=ny&idx_side=-89>LenkeAnne Gorine ble konfirmert i Nes 1840, hun bodde da på Opager. Nr. 31:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.