Gå til innhold
Arkivverket

[#82134] Olaus Halvorsen f ca 1755 i Trøndelag et sted. Død på Askøy i 1845.


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Denne mannen har vært del av et tema her før: 15253 Men uten at dåpen hans ble funnet noe sted. Jeg antok at foreldrene hans var Halvor Pedersen og Elen Christophersdatter som bor sammen med Olaus i Hetlevik på Askøy i 1801: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011301&gardpostnr=2525&personpostnr=18345&merk=18345#ovre>LenkeMen nå oppdaget jeg plutselig i kirkeboken ved Olaus 2. giftermål at faren er oppgitt å være John Olsen Eggum i Stjørdalen: LenkeDet høres jo helt urimelig ut. Men når Olaus dør i 1845, så er det oppgitt at han er født på Røros.LenkeSå jeg begynte å leite etter John Olsen på Eggum i Stjørdalen. Fant ikke noe der, men fant en Haldor Knutsen på Eggum i Orkdal som fikk barn på den tiden. F.eks. fikk han sønnen Knud i 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette det samme ekteparet - Olaus og Pernille - som har en sønn til dåpen i Manger i juni 1801??Hordaland fylke, Manger, Ministerialbok nr. A 2 (1792-1815), Fødte og døpte 1801, side 63. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11604&idx_id=11604&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så vidt jeg kan se, ble Halvor Pedersen og Elen Maria Christophersdatter gift i Lade i 1769 - Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Ministerialbok nr. 606A01 /1 (1727-1780), Kronologisk liste 1769, side 392-393. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16276&idx_id=16276&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ja til innlegg 2. Det er samme ekteparet. Jeg hadde ikke funnet dåpen til Jens (1801), så det var flott! I tillegg fant jeg nå en sønn til, Per, også døpt i Herdla i 1804. Både før og etter dette fikk Olaus og Pernille barn i Askøy - 11 barn i alt. Begge barna som er døpt i Herdla var født i juni mnd. Det kan kanskje støtte opp om en teori om at de var bofaste i Hetlevik om vinteren og reiste om sommeren.. Hvis Halvor Pedersen og Elen Maria Christophersdatter giftet seg så sent som i 1769, så er det litt merkelig at sønnen (?) Olaus er født rundt 1755. Men hans antatte alder da han døde i 1845 (90 år) kan jo være feil. Likevel: 14 år feil? De kan jo også ha hatt denne sønnen før de giftet seg. Men.. Kan det være at de tok med seg en halvstor gutt som ikke var deres sønn da de reiste sørover? Nei, her blir det bare flere og flere spørsmål, men det er kjekt at det skjer noe! Jeg får prøve å samle alle 'Bits and pieces'. Alle oppdagelser hjelper :)Under tema som gjelder Olaus' kone, Pernille Johannesdatter Pirholmen, ble jeg pekt i retning av Birkeland i Sund. Der ser jeg at Halvor Pedersen fikk en sønn Peder i 1756. Han er kun nevnt der i forbindelse med den dåpen. Men om det er samme Halvor??Nei, her må det konsentrasjon til. Mer enn jeg har i kveld.. Takk, Grethe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.