Gå til innhold
Arkivverket

[#82141] Carl Olai Askildsen fra Bergen til New York og Minnesota,


Gjest arne askildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest arne askildsen

Min fars onkel emigrerte til USA ca. 1904. Født i 1882, i AArstad, bodde i Krohnviken. Farens navn var Askild(Aschild) Knudsen. Han var født i Modalen. De opplysninger jeg har viser at han kom til NY og var farmer/jernstøper der. Hadde angivelig 6 barn, Så vidt jeg vet døde han i Fergus Falls, Otter Tail i Minnesota. Har prøvd å få frem flere opplysninger via Ancestry.com om fam. etc., men står bom fast. Håper at noen i forumet vet noe, og kan hjelpe.. Mvh. Arne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Karl Olai Askildsen Arrival Date: 2 Dec 1904 Birth Year: abt 1882 Age: 22 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Liverpool, England Port of Arrival: New York, New York Ship Name: CedricSkal til venn Jens Nordby, Jersey City, NJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Hei! Takker for hjelp så langt. Det store problemet er finne resten av familien hans. Så vidt jeg vet hadde han 6 barn. Konas navn er muligens Therese Magdalene Engelsen. Forøvrig så tror jeg at Carl flyttet videre fra NY til Minnesota,der han dør i 1968. Ellers var opplysningen om Jens Nordby helt ny for meg. Mvh.Arne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tror det kan være han som var hjemme en tur i 1912. Ser ut som han skal til en venn Oscar Iversen, 23. Regent Street, Portchester NJ.Name: Karl Knudsen Arrival Date: 6 Mar 1912 Birth Year: abt 1883 Birth Location: Norway Birth Location Other: bergesi Age: 29 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Christiania Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Hellig Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Finner noen 'kandidater' her: Name: Theresa Knudsen Age in 1910: 26 Estimated birth year: abt 1884 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Rye, Westchester, New York Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of immigration: 1906 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Theresa Knudsen 26 Axel Knudsen 4 Lillian Knudsen 2 Carl ser ikke ut til å være indeksert, men finnes i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Dette virker interessant. At de bodde i Westchester NY, stemmer bra, fordi Carls søster Karen Birgitte Simonsen bodde der. Sier takk til Arne Solås for info som har brakt meg et skritt videre. Mvh. Arne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Finner en Lillian Knutsen her, født av norske foreldre. Hun jobber som 'servant' for en amerikansk familie:Name: Lillian Knutsen Home in 1930: Harrison, Westchester, New York View Map Age: 22 Estimated birth year: abt 1908 Birthplace: New York Relation to Head of House: Servant Race: White

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Meget mulig at det er den samme. I slekten går navnet Karen igjen hos flere. Hvis det er riktig person du har funnet, så ble hun også oppkalt etter sin bestemor Karen Martine Knudsen. Mvh.Arne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.