Gå til innhold
Arkivverket

[#82142] Er Thor M. Bräck far til Martin Toreson f. 1874?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Min oldefar Martin Toreson ble født 10.06.1874 i Högsäter Älvsborgs län i Sverige. Hans far kalles 'Bagareg(esäll) Thor Mattsson i Fredrikshall.'Martin kom til Norge i 1882 sammen med sin mor Anna Charlotta Andersdotter/Andreasdotter Storm.Se ellers tema 70776 for mer om Martin.Thor Mathieson Bräck flyttet i 1875 til Fredrikstad Vest fra Skee i Sverige. (Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920)[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=If01001812&gardpostnr=8081&personpostnr=8081#nedre>LenkeEr det noen som har noen tips for hvordan man kan finne en eventuell forbindelse mellom Bräck og Martin i Norge?Ved Martins konfirmasjon 1888 i Skjeberg, nr. 29, kalles faren 'Tjenestekarl Toren Madsen':LenkeVed Martins vielse i vielse 1903 i Skjeberg, nr. 16, kalles faren 'Sjømand Thore Madsen':

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Denne Thor Mattisson Bräck finnes på Blomsholm i Skee som dreng, er ført som utflyttet til Norge 23.10.1874, med arb.betyg en dato i 1875. Han bodde før 1872 på Mardal Nordgård, Skee, også her ført som dreng. Jeg finner ham i dåpsboken for 1852, døpt som Thore, sønn til Math. Olson Bräck og hustru Helena Pehrsd.Om det er noen forbi ndelse mellom denne Thore og din Martin Toreson er vel kanskje tvilsomt, siden han er født i Älvsborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Erling. Takk for innlegget ditt!En ting jeg spør er hvorfor jeg ikke finner Mathiseson Bräck i noen av de norske tellingene. Finner ham ikke død eller utflyttet fra Vestre Fredrikstad etter flyttingen 1874/5.Du har helt rett i at det ikke er lett å finne en forbindelse. Det er selvfølgelig mulig at det ikke finnes noen.Fysisk er ikke avstanden mellom Skee og Högsäter så stor. Jeg håper at 1910-tellingen kan kaste mer lys over Mathieson Bräcks liv her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.