Gå til innhold
Arkivverket

[#82146] Hans Clausen, overtoller Bergen, d 1702.


Gjest Gustav Onarheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Gustav Onarheim

Toller Hans Clausen : tollbetjent i Trondheim 1656, Bergen 10. juli 1662 (14. juli 1663) overtollbetjent samme sted 28. juni 1670. Begravet 18. januar 1702. Clausen, Jacob. Adjungert visitør med suksesjonsrett som overvisitør i Bergen 26. jan. 1675, overtollbetjent sammesteds 13. aug. 1681. Nevnt sammesteds 1691. Efterfølger utnevnt 16. feb. 1689. Utgått (død ?) før 3. sept. 1690 Hans, overtoldbetjent i Bergen, tillikemed Jørgen Christophersen Neindorf sammesteds, 28 juni 1670. - Jacob, indvaaner i Bergen; adjungert broren Hans Clausen med sukcessionsret som overvisitør sammesteds 26 jan. 1675. - Jacob, overtoldbetjent i Bergen, tillikemed Jørgen Christophersen Neindorf sammesteds, 13 aug. 1681 http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/index.htmI en notis jeg hadde står det : The following year Jonas married again (before may 6, 1696) the widow Citzele (also Zidzele, Zidsele) Jacobs­datter Hiort. She was born in Nykirke parish in Bergen about 1670 and was a daughter of the senior customs inspector in Bergen Jacob Clausson.Hans Clausen var svigerfar til Niels Knagenhjelm, 1661-1737. Hvor kommer kommer navnet Hjort inn her? Er det noen som vet noe mer om disse. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Hei Takk for hjelp. Det ga meg svar på at Hjort navnet nok kommer fra konen til Jakob Claussen. Avstammingen til Hans og Jakob Claussen er ikke nevnt noe sted. Det er brukt både Munthe på Hans og Lem på hans barn. Kan de ha vært innvandret fra Tyskland eller Danmark. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Hei! Jeg står fast på en Klaus Hansen, d. før 19.3. 1745, kanskje fra Bergen. Synes her var mye likt. Kan han tilhøre denne 'toller' familien? Klaus ble gift 1722 m. Bol Olsdtr., f. ca. 1698, d. ca. 1773, datter til borger på Nedstrand Ola Jakobsen fra Bjelland i Nedstrand og Margrethe Eriksdtr., datter til tollar på Nedstarnd Erik Jørgensen Klingenberg. Barn: a. Hans, bos. i Rotterdam, b. Erik Olai, f. 1725, d. c. Klaus, bos. i Zerichsee i 1773. d. Else Margrete, f. ca. 1735. e. Anna Johanne, f. ca. 1737.Eller er jeg helt på jordet? Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Marie Skålnes

Eg finn ikkje noka Bodil (som vel var eit uvanleg namn på den tida) nemnd i nokon av innlegga her,Gustav, så kven er Bodil? Der er ikkje ei einaste Bodil i namnelista for Skånevioksoga.Åkra kan vel vera Åkra på Karmøy. Åkra i Skånevik vart skrive Åkre før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Hei Marie Bol ble nevnt i innlegg 7. Hun var fra Strannå/Bjelland i Nedstrand. Forfatteren av Nedstrand bøkene kaller henne Bodil og fører henne opp som gift til Åkra br 4. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Hei Gustav og Marie! Det var Åkra på Karmøy. Men de bosatte seg først i Kopervik. Bol og Klaus ble gift i Bergen. Er der utgitt noen bøker om denne tollerfamilien? Min emailadresse: rbendiksenathaugnett.no Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Hei på NST sine hjemmesider er det skrevet om tollere. Dessuten finner du stoff om ham der det er skrevet om Munthe Holberg og Lem i Bergen. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.