Gå til innhold
Arkivverket

[#82147] Tydehjelp Sparbu 1740 - 1766


Gjest Ellinor Elise Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellinor Elise Simensen

Noen som kan hjelpe med å tyde informasjonen i kirkeboken fra Sparbu, Nord-Trøndelag 1740 - 1766, side 191.Ønsker tydehjelp om hva som er skrevet om Christen Qvislin på denne side merket NB.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16427&idx_id=16427&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

NB: Sam[m]e Dag tog Hr Christen Qvislin Som hidind til havde været En god medarbeyder med mig i Disse Menigheder, sin afsked i Mæhre Kircke, for at begive sig til Tingvold, hvor til hand da Var bleven Sogne=Præst, herren følge ham og arbeyde selv med ham til sit nafns Evige ære og sin menigheds Evige Salighed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

NB Same dag tog og hr Qvislin afsked, med Schey Menighed, og sluttede da der med sit Embeds forrætninger her i Sparboe Kald. Udj hands stæd haver Jeg i Jesu nafn Kaldet Hæderlig og vellærde Studiosum Ole Oudden Thulesium, som før en tid Har været Præceptor i mit Huus; til min Medarbeydere i Herrens Høst, udj disse menigheder, Herren giøre at hand maa findes et udvaldt redskab der til, og størcke os begge at giøre denne herrens Gierning Med glæde, udj Aandens Enighed amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(5) Nok en gang tusen takk.Har funnet at Christian Qvislin døde 13. Mai 1775 i Tingvoll på Møre. Men hva døde han av? Kan du også tyde det som står her nederst på venstre side?Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16119&idx_id=16119&uid=ny&idx_side=-360>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(7,8)Det var jo litt morsomt da. Han var bror til min ane - Niels Christensen Qvislin.Ser av kirkebøkene at han giftet seg med en Rebecca Johansdatter von Strachen i Tronheim Domkirke 22. Januar 1744.Finner ham igjen i kirkebøkene for Sparbu der han etter hva jeg kan se, fikk 5 barn.Har søkt på FS og lest at han giftet seg for 2. gang med Anne Helene Nannestad i 1764.I kirkeboken for Sparbu er hans yngste sønn døpt Friderich Nannestad født 1751. Kan det være mulig at han giftet seg tidligere enn det som jeg har funnet ut? Er jo litt merkelig at sønnen skulle være døpt Nannestad lenge før han giftet seg med sin andre kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (6):...'døde Sogne Præsten Hr. Christen Qvislin af Steen-Syge gl. 62 aar, blev ved en seelig Liig Ceremonie nedsatt udj Tingvold hoved-Kirkes Chor d. ... Maji, Liigprædiken'Begravelsesdatoen er vanskelig å se tydelig.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Til Else!Beklager den sene tilbakemeldingen, men jeg vil takke for svaret jeg fikk av deg. Har skrevet det inn i mitt familietre.Finner det vanskelig å tyde disse gamle kirkebøkene noen ganger, så jeg fikk ikke med meg hele teksten.-ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Til Else!Isach Jacobsen Qvislin ble født i Tinn i 1733. Han flyttet til Kongsberg med sine foreldre- Jacob Abrahamsen Qvislin og kona Sophia Posth (evt.Paust).Isach fikk 2 døtre: Sophia Isachsdatter Qvislin Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8571&idx_id=8571&uid=ny&idx_side=-38>Lenke Permanent bildelenke: Lenke nederst venstre sideAbigael Isachsdatter Qvislin Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dessverre har jeg nok ikke noen opplysninger om disse personene til deg. Hvis det er konfirmantlistene du mener, så er disse utarbeidet på grunnlag av innføringer i kommunikantprotokollene, ikke kirkebøkene.Sophie var den eldste av døtrene, såvidt jeg kan se? Hun kan jo ha dødd før hun nådde konfirmasjonsalder, og at det er derfor du ikke har funnet henne som konfirmert, eller i FT 1801.Hvis jeg skulle komme over noen av disse navnene ved en annen anledning, skal jeg gi beskjed til deg her i denne tråden :-)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Takk til dere begge, Else og Bjørg.Da leter jeg videre etter eventuelle flere barn, og når Isach og hans kone døde.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til (16). Jeg var litt usikker på etternavnet til Elisabeth. Men hvis du ser på dåpen til datteren Abigael i 1760 så er nok en slektning (søster?) av moren blant fadderne, og etternavnet er skrevet 'Ejsemick'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(20) Hun var iallefall født i Bø i Telemark så det er nok meget mulig at hun var datter av sognepresten der.Hennes mann, Jacob Abrahamsen Qvislin, var sønn av sognepresten i Vinje. Siden de fikk en sønn som de kalte Isak, stemmer nok dette bra.Jacob Qvislin døde 2. September 1751 på Kongsberg.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8570&idx_id=8570&uid=ny&idx_side=-203>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.