Gå til innhold
Arkivverket

[#82149] Hvilken Dypvåg-skute forliste utenfor Englands-kysten 25/4 1859?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

25. april 1859 forliste ei skute fra Dypvåg 'udenfor Englands østlige kyst'. Hele mannskapet omkom. Kirkeboka forteller at de omkomne var følgende:Skibsrehder Salve Aasoldsen, 54 aar, Krokvaag.Styrmand Jens Salvesen, 22 aar, Krokvaag.Styrmand Ingebrigt Vroldsen, 41 aar, Eidbo.Tømmermand Gunleik Torvildsen, 35 aar, Krokvaag.Matros Anders Elias Gundersen, 19 aar, Ullevaag.Matros Jens Bjørnsen, 19 aar, Rensfjeld.Innført begravelsesdato for alle seks er 5. august, noe som vel bør bety at de ble funnet.Det var rederen selv, Salve Aasuldsen Kråkvåg, som var skipper på skuta. I skuteregistrene som er gjengitt i Tvedestrandsboka, var Salve Aasuldsen bestyrende reder for to skuter pr. 31/12 1854 - nemlig briggene 'Tordenskjold' og 'Marie'. I 1855 fikk han bygget barken 'Kong Haakon' på eget verft i Kråkvåg. Den forliste skuta bør være ei av disse.Enka drev rederivirksomheten videre, og pr. 1864 er hun ('Salve Aasuldsens Enke') oppført med to skuter: Briggen 'Tordenskjold' og barken 'Hermanos'. Det er også kun disse to skutene som er nevnt i skiftet etter Salve Aasuldsen 11/12 1860 (ekstrakt gjengitt i Dypvågboka).'Tordenskjold' eksisterer altså etter Salves død. Dermed gjenstår 'Marie' og 'Kong Haakon'. Min forsøksvise hypotese er at den forliste skuta mest sannsynlig må ha vært den relativt nybygde barken 'Kong Haakon' - fordi det er nærliggende å tenke at det var rederen selv som førte den største og nyeste skuta i 'flåten'.Jeg mangler imidlertid dokumentasjon, og er mottakelig for alle gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan kanskje legge til at min 'hovedinteresse' mht. mannskapet er Ingebrigt Vroldsen (f. på Skattebones 1823), som var en eldre bror av Christen Wroldsen (1833-1918), betydelig skipsreder, trelasthandler og sagbrukseier i Tvedestrand fra ca. 1880 og utover i det nye århundret.Relevante lenker:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=81133&sok=&nr=29&antinnlegg=52&startnr=&antall=&spraak=n#anker>LenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for lenken. Den har jeg sett, men savner altså flere konkrete opplysninger. Den skipperen som der er nevnt, er en av sønnene til rederen. En av styrmennene ved forliset, Jens Salvesen, var en annen av sønnene hans.'Kong Haakon' finnes også i skuteregisteret til Aust-Agder kulturhistoriske senter (AAKS). Der er 'Salve Aasuldsens Enke' oppført som reder, men det er nok ikke helt korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nok en indikasjon på at den forliste skuta må ha vært 'Kong Haakon': Alternativet, 'Marie', er (ifølge Malmsteinregisteret) i 1856 overtatt av G. Christophersens enke:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Fint at du tar opp dette, Oddbjørn. Det er et tilsvarende tilfelle i novmeber 1859, da med 9 bortkomne - Lenke. Dette har jeg for meg at det har blitt klarlagt gjelder 'Marie' - briggen 'Marie' av Tvedestrand, 82,5 kommerslester, bygd i 1847, forliste på vei fra Holland til Norge med Ole J. Larsen Borøya som kaptein. Briggen forlot Vlissingen 3/11-1859 med kurs for Tvedestrand, men kom opp i en voldsom V/SV orkan, trolig utenfor Sjælland. Hele besetningen på 9 sjømenn fra Dypvåg omkom. Nå begynner jeg imidlertid å lure på dette også..? Er det samme 'Marie' vi snakker om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Helge -Det er faktisk en del sammenfall her. Salve Aasuldsens 'Marie' var jo faktisk bygget i 1847 og var en brigg på 82 1/2 kl. Siste eier var jf. Malmsteinregisteret 'Olav Larsen', muligens samme mann som også var skipper (O. J. Larsen)?Jeg forsår imidlertid ikke hvordan skuta kan ha forlist utenfor Sjælland når den angivelig var i fart fra Holland til Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fra Sjøhistorisk database (www.sjohistorie.no):Brigg Marie Nasjonalitet:NorskReder:S. Aasuldsens enke, Kråkvåg, Tvedestrand Hjemmehavn:Tvedestrand MålTonnasje Commerce læster82,5Verft Bygget ved:Tvedestrand Byggeår:1847MotorAndre opplysningerBrigg 'Marie', bygget i Tvedestrand i 1847.Eier(e) S. Aasuldsen 1847- G. Christophersens enke 1856 Olav LarsenSkipsfører Ellef Knudsen 1847- O. J. Larsen 1856 Hjemsted Tvedestrand 1847- Borøya, TvedestrandEndelig skjebne Savnes 1861 i Nordsjøen---------------------------Bortsett fra det angitte forlisåret 1861, er det mye som stemmer her med den skuta som forliste i november 1859. Angivelsen av 'Salve Aasuldsens enke' som første eier, er åpenbart et resultat av en form for 'smitteeffekt', basert på at det var hun som overtok mannens rederivirksomhet etter hans død våren 1859. Forlisstedet 'Nordsjøen' kan jo stemme godt med skutas antatte rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Oddbjørn, etter å ha jobbet litt med sjohistorie.no den senere tiden, tror jeg ikke du skal legge for mye vekt på 'Savnes 1861 i Nordsjøen'. Det ville imidlertid vært fint om begge de nevnte forlisene kunne endelig bekreftes, men da må det nok andre kilder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg er klar over unøyaktighetene i sjohistorie.no - og for så vidt også i de andre skuteregistrene på nettet (AAKS og Malmsteinregisteret).Sjømannsprotokollene har jeg jobbet litt med på SAK, men der finner man mer detaljerte opplysninger først etter ca. 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.