Gå til innhold
Arkivverket

[#82159] Haukedal i tidligere Norderhov


Gjest Kenneth Jahren Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Hei.I linje 21 står det at foreldrene bodde ved Haukedalseie (tror jeg) LenkeEtter noen kartsøk er det nærmeste jeg kommer Haukedalsetra. Er tidligere Haukedal og Haukedalsetra i dag samme sted? mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei,Haukedals-eie er nok riktig, i ft 1900 heter gardnr. 169 på Norderhov Haukedalen. Den ligger på Sokna, knappe 2 km fra Lunder kirke.mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

mulig at det er moren som er her, men det må sjekkes! Lenke Ettersom det er hennes 4. og hans 3. leiermål, så kan det jo være at Jacob er deres 3. barn sammen, ettersom de andre barna også heter Karlsen/Karlsdatter.mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

I Haukedalen, Bjerke og Berg lå det mange plasser som ikke eksisterer mer.De er adskillig nærmere hovedbølet enn Haukedalssetra, de la straks utenfor 'utomgarden'I min avskrift av 1875 tellingen for Lunder står det 478 ab Bjerkebraaten der bor Anne Hansdatter (fraskilt) ernærer seg av dagarb. og spinning f.1816 i Lunder sønnen Jakob Karlsen dagarb f 1853 datter Hellene K.dtr dagarb/gaardsarbeider f 1858 i Lunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

I kirkebokavskrift 1816 f 6/10 Anne u. Hans Jakobsen Bergseie og Siri Ellingsdtr døpt 30/6. Sigrid Ellingsdatter står som føderådsenke i Vinterroen 1865. Da er trolig Jakob Hansen som er husmann med jord og gift med Anne Paulsdattter Meier, Annes bror.Margrete som bor sammen med Anne i Bjerkebråten i 1865 hennes søster.Jakob Karlsen og Kristi Larsdatter hadde 3 barn minst. Anton Kristian f.13.07 1879, Hans Johan f 03.09 1883 og Nestor f 1888 alle dør feb 1892. Finner ikke giftermålet for Jakob og Kristi,se Norderhov. Anne Hansdatter f. Bergseie døde 28.09 1900 i EngenHa en fin søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Hei Else Marie.Jakob og Christi hadde minst 8 barn, deriblant Anna Matilde Jakobsdatter som fikk barn med Johan Andersen Tuft (min linje).Jakob og Christi gifter seg her Lenke linje 8Du har funnet flere opplysninger som er nye for meg, bla søsken av Anne Hansdatter, at flere av barna dør feb 1892 og Nestor som jeg heller ikke har funnet.Tusen takk! og god søndag til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.