Gå til innhold
Arkivverket

[#82166] Hvilken Karen Arnesen til Amerika 10.okt 1885?


Gjest Ingri Ahlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingri Ahlsen

Karen Arnesen, ugift, født i Grue, 31 år reiste til New York 10.okt. 1885 (Digit.ark., Emigr fra Oslo). Hvilken Karen Arnesen er dette? Finner en Karen Arnesen i Kirkeb./Grue/utflyttede som fikk attest for utflytting til Amerika den 20.4.1885. Hun er født 25.10-1851. Sjekket fødte/døbte: Foreldre: Arne Torvaldsen (?) og Eli Christiansen. Denne Karen Arnesen var ca 34 år i 1885 - ikke 31 år. En annen Karen Arnesen (som jeg har lett lenge etter, ingen spor etter 1875/fadder for nevø i Kristiania) var født 28.nov 1854 (døpt 17.des.1854) i Grue, foreldre Arne Haagensen og Anne Nielsdatter. Hun var altså ca 31 år i 1885. Hvordan kan jeg finne ut hvilken Karen Arnesen det var som emigrerte 10.okt.1885?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Lenke til dåpen til den Karen Arnesdatter som er 31 år i 1885: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 8 (1847-1858), Fødte og døpte 1854, side 109. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 361)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er konfirmasjonen hennes (nr. 24), men se over, (nr. 23), der er enda en Karen Arnesdatter (også) Bjerke, Karen Andrine f. 6/7-1854: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 10 (1864-1873), Konfirmerte 1869, side 159. Permanent sidelenke: LenkeDet skal ikke være lett.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her dåpen til Karen Andrine, f. 6. juli 1854, foreldre Arne Arntsen og Karen Amundsdatter Bjerke: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 8 (1847-1858), Fødte og døpte 1854, side 103. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 247)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det finnes også flere Karen Arnesd. i Grue, er en en til: LenkeSiden Karen var ugift da hun reiste, tenkte jeg en kunne finne de Karen Arnesdøtre som gifter seg innen 1885, for å eliminere dem i hvert fall. Karen Andrine gifter seg ifølge FS pilot 29.nov. 1878, så det utelukker henne.Jeg kan se litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingri Ahlsen

Takk for mange gode tips og sjekk i kirkebøker. Genialt å eliminere de Karen Arnesen/datter som giftet seg før 1885. Skal jobbe med saken jeg også (i morgen). Det jeg søker å få avklart er altså om den Karen Arnesen som reiste over 10.okt-85 kan være 'min' K.A. - født 28.nov. 1854. Har søkt folketellingen for Kristiania 1885, uten hell. Jeg tror hun reiste til Kristiania rett etter konfirmasjonen i 1869. Hun hadde tre søsken som reiste til Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

En Karen Arnesen, 16 år, bosatt i Kristiania, emigrerer allerde den 30. aug. 1870.Hvis hun som du sier flyttet dit like etter konfirmasjonen i 1864, kan det jo være henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingri Ahlsen

Interessant med evnt emigrasjon allerede i 1870. Må lete mer rundt det. Men likevel: 'min' Karen Arnesen var altså fadder for et tantebarn i Kristiania i 1875 (jeg antar det er den samme). Men jeg finner ingen Karen Arnesen på Folketellingen for Kristiania 1875 - bare en Karen Andersen fra Grue (men hun er født 1855 - det kan jo være en skrivefeil?) . Jeg har også lett på viede i Grue 1873-1886 - bare to Karen Arnesen: og det noen andre enn henne jeg leter etter (de to er født 14.1.53/gift 3/1-73 og Karen Andrine nevnt over). Nå lurer jeg på om det kan stå feil i Emigrantreg 1867-1930, og at den Karen Arnesen som står der har feil alder. Det var jo en Karen Arnesen som meldte flytting fra Grue til Amerika 20/4-85 - født i 81, bor i Grue både 1865 og 1875, ugift. Hvordan kan man sjekke om alderen er feilskrevet i Emigr.reg? Puslespill, dette - men det er jo spennende, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei!Do you know if either of the 'Karens' married 'over here'?...If we can find one of them in the 1900 USA census, we could get a birth date from that census. That might help answer your question of 'hvem er hvem'! Searching for Karen 'over here' is almost impossible if we only have her family name and not her married name (IF, she married!)..Ingri, perhaps you don't have any possible marriage information...and you only have the Norwegian emigration records???Just some thoughts...mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingri Ahlsen

How nice of you to think about what happened in Ameica! Wish I had information about what happened when Karen Arnesen arrived there. But sorry - I have searched Ancestry.com - no results, and I have no private informastion. I do not know where she went over there - if she did. And her name might be written in many ways in America, i suppose. 'My' Karen Arnesen is a mystery after 1875! She had three siblings (one of them my great grandmother - I have all information about her). I have succeeded in finding much information about her two brothers on web-debatt - so may be !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Ingri!Are there any other members of the family who emigrated to America?...and maybe Karen might have settled in the same area??mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingri Ahlsen

Good idea! She had a cousin, Hans Pedersen, born 1846/Grue who emigrated in 1869 (or 67?) He lived in Mitchell County, Iowa - later on in Buxton North Dakota, Married to Maren Louise Hanson from Skedsmo. Buxton Centennial/1900: Three daughters: Jennie, b jan 1874, Annie, b oct 1876, Ella b aug 1878. That is all I know. She might have emigrated in 1870 - but then she would not have been a vitnes in the christening in Christiania in 1875. Complicated.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

OK!!Found Hans Pederson and family in the 1900 Traill co, ND census (Buxton Township)....Hans' mother Johanne (b. may 1815) is living with them... Hans is a widower and all children were born in Iowa..(up to the youngest daughter Ella born 1878...as you mentioned)... Hans immigrated 1869..mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingri Ahlsen

Thank you so much. I really appreciate all the help I get! If only Karen could have emigrated this family!! I can only wish - and make new searches.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

You are welcome!!Can you look for Hans' emigration...or do you have that already....and Karen is not with them??Det er alltid håper..is that right?...there is always hope!! Lykke til!Ha det! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Ingri!I just looked at the record for the 1885 Dakota Territory census...Hans and Maren Pederson and family are in Traill county...they have a total of 6 children at that time. The youngest one, Louis, age 3, was born in Dakota...but interesting to note...I wonder if the name of the 'servant' was misspelled...he is listed (indexed) as Ole Asleson age 22...but I wonder if that was supposed to be Arneson...and is he part of the Arneson family you are searching for???Can someone with Ancestry check out the original 1885 census for the spelling of Ole's last name?mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingri Ahlsen

Hei igjen Patty! Jeg antar at du leser norsk - but I can try some more in english. Thanks again! I searched for Buxton, Traill - and found a website called www.findagrave.com. There was a list of people buried at Grue Church! And I found the family of Hans Pederson! Buxton must have been a 'senter' for emigrants from Grue, Norway. But no Karen Arnesen there. I have searched for Ole Aslesen or Ole Arnesen in my family from Grue, but I cannot find any. He might have been a relative to Maren Louise Hanson (Pederson - married). Ingri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Ingri!Well, that is interesting...that there is a Grue Church in Buxton!...certainly you are right...must have been many who immigrated from Grue Norway to Buxton...My Norwegian is 'OK'...but my English is better!...I am glad you can write in English!!The other possibility is finding an obituary for Hans or his family and perhaps Karen might be mentioned??How much do you know (or want to know!) about Hans and family....?In 1910, Hans and his daughter Ella (age 29) are living with Annie who is married to Bernt Berison. Annie and Bernt have 2 children.Hans is indexed as 'Petterson' in 1910 age 64 and they are living in Stavanger Township...In 1920 Bernt 'Borrison' and Annie and their 2 daughters are in Buxton....mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingri Ahlsen

Hello Patty I am so glad you have helped me so much! I knew little about Hans Pedersen and his family - now i know quite a lot. I found the names of his two granddaughters - Hattie born ca 1905 and Agnes born ca 1910 (ancestry.com US Federal Census 1910). I might find their children, grandchildren ---. But - most importent for me is to find out weather Karen Arnesen, born 1854 really emigrated to America. Since I cannot find Karen Arnesen on ancestry.com (emigration in 1885) - I think I have to find the birth date for the one who emigrated in 1885. That will show which Karen this is. Thank you again for all the help!!! Ingri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Ingri!Oh you are very welcome! And while you are looking for Karen, it is nice you found out more about Hans and family.Have you tried putting your query at disnorge?...perhaps in the emigration section ??...you could reference this query from DA so people know what you have found...I will say that Margit at DIS is VERY helpful with finding the Norwegians that emigrated...she is more skilled than I am with those searches...and she also is great at finding the people 'over there' on your side of the Atlantic Ocean!Lykke til! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Ad #1: Karen Arnesen f. 1851 har foreldre Arne Torkildsen (ikke Torvaldsen som du sier) og Eli Christiansdatter på Skjelmerud i Grue.Jeg har disse i slektsboka mi - dog langt ute i rekka! Karen og Sofie (se under) har jeg dog ikke noe på etter FT1875. Ad #3: Karen får attest sammen med søsteren Sofie Arnesdatter - står på linja under i lenka. Sofie Arnesen ( 24 år født i Grue) drar til Amerika - Lake Mills 30. april 1885 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=66399&merk=66399#ovre>Lenke Arne Torkildsen Skjelmerud og Eli Christiansdatter (født på Holmen) får attest 2. april 1896 for å dra til Amerika - for å besøke sine barn som bor der. Lenke - høyre side nr. 1 og 2. Arne Skjælmerud og Eli(se) Skjælmerud (alder er feil på begge) drar til Amerika - 30. april 1896 - til Lake Mills, Iowa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.