Gå til innhold
Arkivverket

[#82178] Sporløst borte april 1940


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

Hadde en etterlysning i 2008 uten resultat (36307). Prøver på nytt noe fyldigere. Omtrent 9 april 1940 overnattet en selger hjemme på Seterstøa i Nes. Da han dro videre, etterlot han en brun dress som han skulle hente på tilbaketur, men han kom ikke tilbake. Han skulle oppover mot Solør. Vi har tenkt at han kanskje omkom. Jeg har denne forestillingen om ham som kanskje er en fantasi skapt av en som den gangen var 10 år. Navn Holger Hagen, med en skade i det ene benet, gjettet alder ca.40 år. Yrke agent. Reiste flere ganger omkring på Østlandet og tok opp bestillinger, jeg tror av klær. Mitt spørsmål: er det i distriktet åpnet en grav fra den tiden med en uidentifisert person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er to personer i Gravminner som har kombinasjonen Holger og Hagen/Rishagen. Den første er vel for ung, men den andre kunne passe mht alder. Riktignok heter han Rishagen når han dør, men han kan jo bare ha kalt seg Hagen når han han var ute som selger.Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår F R Gnr B Gravsted Kommune Kirkesogn Korr596061 Holger Georg Hagen 1712 1924 0601 1979 1101 1979 14 2 25-1 Nordre gravlund Sagene2237950 Holger Rishagen 0606 1906 2410 1996 3110 1996 C1 38 010 Aurskog Aurskog-Høland AurskogDet finnes antakelig noen som lever nå som kan si om en av disse personene kan være den du leter etter.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

kan jo være denne?1901-01-06Hagen, HolgerNygatan 55 732 00 ArbogaKyrkobokförd i Arboga stadsförs (Arboga kn, Västmanlands län, Västmanland), distrikt 01, fastighet 30389. Mantalsskriven på samma ort.Född 6/1 1901. -------------- Källa: Mtl Västmanlands län 197219010106-5936Hagen, HolgerNygatan 55 732 00 ArbogaDöd 16/1 1980.Kyrkobokförd (1969) i Arboga stadsförs, Arboga kn (Västmanlands län, Västmanland). Mantalsskriven (1969) på samma ort.Född 6/1 1901 i Norge.Gift man (1/10 1949). -------------- Födelseförsamling i källan: NOKällor: RTB 80 / SPAR 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Berit har opplyst dette:Hagen, Holger Nygatan 55 732 00 Arboga Kyrkobokförd i Arboga stadsförs (Arboga kn, Västmanlands län, Västmanland), distrikt 01, fastighet 30389. Mantalsskriven på samma ort. Född 6/1 1901.Da er vel saken at Holger tok seg fra Solør over til Sverige i april 1940. Sikkert ikke dumt! Mange takk til alle som har hjulpet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det mulig å finne etterkommere av Holger? De hadde sikkert hatt stor interesse av å få fortalt denne historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Hei Per Helge!Jeg har tenkt som deg og idag har jeg lagt inn dette under Arboga på Anbytarforum: Omtrent 9 april 1940 overnattet en selger hjemme på Seterstøa i Nes på Romerike. Da han dro videre, etterlot han en brun dress som han skulle hente på tilbaketur, men han kom ikke tilbake. Han skulle oppover mot Solør. Vi har tenkt at han kanskje omkom. Det var kamper både i Odal og Solør i april 1940. Jeg har denne forestillingen om ham som kanskje er en fantasi skapt av en som den gangen var 10 år. Navn Holger Hagen, med en skade i det ene benet, gjettet alder ca.40 år. Yrke agent. Reiste flere ganger omkring på Østlandet og tok opp bestillinger, jeg tror av klær. Med god hjelp på Digitalarkivet har jeg funnet Holger f. 6/1 1901 på Rikshospitalet i Kristiania (= Oslo). Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1845&idx_id=1845&uid=ny&idx_si>Lenke de=-8. Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Hei BeritJeg overveidde om det var riktig å legge ut opplysningene jeg særlig fikk fra deg, men kom til at de måtte være så interssante for familien at det var riktig. Har forøvrig fått positiv respons fra Sverige på mail.Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.