Gå til innhold
Arkivverket

[#82183] Rasmus Arneson Sætre


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Dette blir vanskelig. Jeg har Rasmus Arneson Sætre som utgangspunkt for mine oldeferdre Lars Pedersen Grove F 1829 og Ole Johannesen Nestås F 1825 begge på Voss.Jeg sliter med å finne logiske/troverdige fødselsår for Rasmus Arneson Sætres nære etterkommere. Jeg har han gift med Anne Nilsdatter Gjelle og 4 barn. Mine kilder er i det vesentlige FS.Jeg trenger din hjelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er det som står i Vossaboki http://ullstad.com/ om Rasmus Arneson Sætres nærmeste familie:--- side 398 ---'I 1591 var Nils og Rasmus leiglendingar, og 1597 betalte Rasmus tridje års bygsel for 2 laup med 2½ mark 22/3 skill. Han er ofte skriven som leiglending 1603-1636. Han var son. åt Arne på Setre og truleg g. m. dotter åt Nils Gjelle. Rasmus betalte tridje års bygsel 1610, 1613, 1616 og 1619 for 2 laup, kvar gong med 2 dalar. Han åtte ½ laup rug 8 mark smør i 1611 og 1 pund i 1614. Rasmus hadde borni: Anna, g. fyre 1645 m. Tormod Torgeirson Glymme, Gundele, g. fyre 1645 m. Brynjulv Styrkson Rokne, Sjur og truleg fleire.'Kan nevne at to av barna til Rasmus - Anna og Sjur - begge er mine stamforeldre, så all info her er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei Lars...kjære slektning !...ref Anna og Sjur.Det er fødselsårene til Rasmus, Anne og barna Anna, Gundele,Sjur og Marta som jeg sliter med. Jeg har jo noen tall, men har du noen bedre så går vi inn for ditt/dine forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Er redd jeg ikke har mer enn deg her, dette er jo i en periode lenge før det finnes kirkebøker for Voss. Det er også en god stund siden jeg så noe på denne delen av slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Hei LarsJeg har følgende fødselsår: Rasmus F 1591, Anne F 1595. Barn: Gundele F 1607 (mor 12 år ulogisk) Sjur f 1610 (mor 15 år ulogisk) Marta F 1617 (mor 22 år logisk) og Anna F 1620 (mor 25 år logisk) alle F år er fra FS.Gundele og Marta finner jeg ikke gift. Anna finner jeg gift med Tromod Torgeirson Glimme F 1600 (20 år før sin kone) og Sjur giftet seg med Marit NN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Rasmus var ifølge Vossaboki leilending i 1591. Han må derfor ha vært født en god stund før dette. De andre er vanskelig å anslå, men jeg har at Sjur ble far i 1633, og Anna ble mor i 1642.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.