Gå til innhold
Arkivverket

[#82184] Mangler/feil/ønske om utvidelser i folketellingene


Gjest Andreas Øverby
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Øverby

Anta følgende: I folketellingen 1801 for en bestemt kommune har jeg behov for å finne døtre og sønner som har Peder til far og som ligger i aldersgruppen 1 til 12 år, altså født 1789-1800. Jeg velger Fylke=Nord-Trøndelag, Kommune=1717 Frosten, Etternamn = peder*. Blant de 10 første som da vises er det fire barn på 2, 3, 6, 9 år. Jeg fortsetter med Alder=1-12 og får da opp kun ett barn med alder 1 år. Litt eksperimentering viser at ved å velge Alder=1-20 får jeg de som er 1 og 2 år gamle, Alder=1-30 gir meg de som er 1 til 3 år, Alder=1-40 gir de som er 1 til 4 år osv. Alder=1-90 viser de som er 1 til 9 år - og høyere kommer jeg ikke. Er det noe jeg har misforstått eller er det en program-feil ute å går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ikke ment at du skal fylle ut intervaller, som 1-12, når du søker med 'alder lik'.Du bør heller velge 'alder' i boks A og 'alle ord (vis)' i boks B. Søker du slik, får du opp ei frekvensliste der du kan huke av de alderne du ønsker å ha med videre i søket.For øvrig synger dette søkegrensesnittet på siste verset. I forbindelse med lanseringa av FT1910 kommer det også et nytt søkegrensesnitt (det vil rett nok ikke omfatte FT1801 fra første dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Øverby

Tusen takk, da har jeg lært noe nytt. Men jeg tillater meg å mene at 'min' måte fungerer riktig så fremt nedre intervall-grense er 10 eller større.Så har jeg et lite ønske: Ut fra diverse typer dokumenter (pantebøker, skifter, formynderprotokoller etc) vet jeg med stor sikkerhet at en person i 1801 oppholder seg i et bestemt fylke (nemlig min Peder i Nord-Trøndelag). For å finne han måtte jeg gjøre separate søkinger i alle de 15 databasene for Nord-Trøndelag. Det hadde da vært enklere å gjøre ett søk på f.eks fylkesnivå? Landsomfattende søk er ikke et alternativ i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I det nye søkegrensesnittet legger vi opp til at man kan avgrense søket geografisk som man ønsker, i motsetning til dagens 'ett eller alle' prestegjeld.Du har rett i at det fungerer med intervaller med énsifrede tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Må bare få skyte inn at akkurat det landsomfattende søket for 1801-tellingen vil hjelpe deg her tror jeg. Det er lagt ut som en stor database, så her kan du hente fra Nordre Trondheims amt og kun søke i det området.Videre, databasen er utstyrt med en knapp som heter Slå på kodingsvariablane. Når du klikker på denne, legger det seg til kolonner med enkelte kodede felt.I ditt konkrete tilfelle ville jeg først snevret inn området til Nordre Trondheims amt, deretter valgt ut alle Peder. Deretter ville jeg gjort et kjønn på søk og satt at jeg ville ha A'Kjønn' B'er lik' C'm' og bedt om at søket skulle gjelde for 'same gard' (siste rullegardin). Da sørget jeg for at det kun var menn i mitt utvalg. Nå ville jeg brukt kodingsvariablene for husholdet. Først søke etter 'børjar på' '1' (Kode nr 1 = hovedperson), deretter på '3' (kode nr 3 = barn av hovedperson, under 15 år). Nå ville utvalget inneholde Peder=hovedperson og navnløse sønner av Peder fra 1-15 år. Samtidig vil utvalget være såpass lite at kriteriet 'alle ord (vis)' kom fram i B-rullegardinen, så da kunne du ta A'alder' B'alle ord(vis)', og dermed plukke de med alder mellom 1-12 og være sikker på at de var sønn av Peder.Jeg håper dette var oppklarende! Dessverre er det kun i 1801-tellingen vi har disse kodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.