Gå til innhold
Arkivverket

[#82186] Strømbeck-slekten igjen


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

For flere år siden å etterlyste jeg min morfarsmors slekt her, og håper kanskje d kan ha kommet frem noen nye oppl. Særlig om hennes bror, som ant. dro til Statene. Han var yngst, og het Gustav Adolf, etter sin far. F. 19de april 1871, i Drammen, siden fant jeg bare dåpen og konfirmasjonen hans, og at han var fadder til 3 av barna til sin søster (Albertine) Christine. Her er en del etterslekten av etterslekten ti hennes farfar Carl Peter Nilsson Strømbeck: 1. Carl Peter Nilsson Strømbeck. Carl Peter ble født i Karlskrona, Sverige 1770. Carl Peter giftet seg med Hedvig Elisabeth Boman. Hedvig Elisabeth ble født i Karlskrona, Sverige 1773.De fikk følgende barn: 2. Catrina Magdalena Strømbeck. Catrina Magdalena ble født 1803. 3. Carl Adam Strømbeck. Carl Adam ble født 1806. 4. Johan Peter Strømbeck. Johan Peter ble født 1809.5. Gustav Adolph Strømbeck. Gustav Adolph ble født i Landscrona, Sverige den 1 jan 1813. Ved en alder av 64 døde han den 27 jul 1877. han ble døpt i Landscrona. Og ble begravet på Strømsø Kirkegård, Drammen.Biografi Mulig det var ham jeg fant i Family Search. Da giftet han seg med Ingeborg Jonsdtr. den 17/5 1851 i Tosterup, Kristianstad i Sverige. Den 5 sep 1860 giftet Gustav Adolph seg med Maren Nielsdtr. Engereie, datter til Niels Christensen Engerie & Mari Larsdtr. Stuve, i Lillehammer, Norge. Maren ble født i Nordre Land den 16 mai 1826. Ved en alder av 83 døde hun den 6 des 1909.Hun ble døpt i N. Land. Hogner kirke den 25 jul 1826, hun var da 1 år. Hun ble konfirmert i Land den 9 okt 1842. Og ble begravet på Begr., 15/12-1909, på Strømsø Kirkegård, Drammen.Biografi Marens eldste sønn med Kaptein Ole Olsen var født utenom ekteskap. Men fikk Strømbeck navnet da moren giftet seg. De fikk følgende barn: 6 i. Gustava Marie (1860-) 7 ii. Christine Albertine (1861-1867) 8 iii. Gustav Adolf (1862-1865) 9 iv. Albertine Christine (1869-1940) 10 v. Gustav Adolf (1871- i Drammen 6. Gustava Marie Strømbeck. Gustava Marie ble født den 18 jun 1860. Gustava Marie giftet seg med Rasmus Engh. Rasmus ble født 1853. De fikk et barn: i. Ragnhild Marie (1879-)7. Christine Albertine Strømbeck. Christine Albertine ble født i Lillehammer den 16 jul 1861. Ved en alder av 5 døde hun den 26 mai 1867. Hun ble døpt i Lillehammer den 20 okt 1861, hun var da 1 år. Og ble begravet på Begr. 1/6-1867.Strømsø Kirkegård, Drammen. Biografi Dødsårsak: Hjernebetennelse8. Gustav Adolf Strømbeck. Gustav Adolf ble født i Lillehammer den 29 nov 1862. Ved en alder av 2 døde han den 22 okt 1865. Han ble døpt i Lillehammer den 18 jan 1863, han var da 1 år. Og han ble begravet 30/10-1865, Strømsø Kirkegård, Drammen.9. Albertine Christine Strømbeck. Albertine Christine ble født i Strømsø, Drammen den 6 aug 1869. Ved en alder av 71 døde hun den 25 sep 1940. Hun ble døpt i Strømsø kr. Drammen den 26 sep 1869, hun var da 1 år. Og ble begravet på Strømsø Kirkegård, Drammen. Hun var min oldemor. Og ble bare kalt Christine.10. Gustav Adolf: F. 19de april 1871, i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takker, men dette har jeg funnet ut for flere år siden :-)Nå lurer jeg bare på hvor Gustav Adolf forsvant, siden har ble putt borte en gang i sin forholdsvis grønne ungdom. Finner han ikke død her i landet heller, og min mor, hans niese, kunne ikke huske å ha hørt om ham noen gang. Min mor var f. i 1922.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes han har dratt tidlig til sjøs, og muligens emigreret?Finner en delStrømbeck i emigrantliser?Bare en tanke , siden du ikke finner spor han i folketellinger. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Det kan godt tenkes Gunn :-) Var vel en som fant ut at en med samme navn hadde dratt fra Sverige til Statene, men alderen stemte ikke helt. Men det er ikke så mye å stole på kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.