Gå til innhold
Arkivverket

[#82201] Hvilken dag er riktig når kirkebøkene oppgir forskjellige datoer?


Gjest Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Flaten

Hanne - Konfirmasjonen Lenke forteller for sikkerhets skyld at Arthur var født 23/3-1894. Nå har jeg altså tre forskjellige datoer.Otto - Hvordan finner du ut hva som står i folkeregisteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Harald.Har du sjekket, privatbrev og andre papirer som han kan være omtalt i ? Var jo ofte noen skrev opp navn og fødselsdatoer på hele sin slekt osv på notislapper, i gamle bibler ell l. Om han da var sikker på datoen selv, så visste vel andre slektninger også hva som var rett. Men om ikke han selv visste engang, så blir det vel bortimot umulig å finne det ut nøyaktig, men lykke til !V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ministerialboka sier han er født 13.3 (ved konfirmasjonen) Telemark fylke, Gjerpen, Ministerialbok nr. 12 (1905-1913), Konfirmerte 1908, side 174. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 22)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

SveinNei, jeg har ikke adgang til privatbrev, men jeg har snakket med slektninger som sier hans fødselsdato var 13/3, men jeg vet ikke hvor de hadde det fra.Jeg begynner å tro at presten som førte inn dåpen hans ikke hadde noen god dag. Arthurs mor er ført opp som Maren Petrea Knutsdtr., mens hun vitterlig het Maren Petrea Jo(h)nsdtr. med hvilket navn hun også er ført opp ved 5 av Arthurs søskens dåp. Når presten kunne føre feil navn på moren, kunne han sikkert også føre feil fødselsdato. At det skulle komme en tredje dato ved konfirmasjonen er jo også litt rart. Jeg har ikke sjekket om det var samme presten som fortsatt regjerte i menigheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Anne-Lise - Jeg sjekket ikke ministerialboken, men der har altså presten sansynligvis skrevet riktig dato. Det er klokkeren som ikke har helt orden på førdselsdatoen da Arthur ble konfirmert. Takk for det.Otto - Så flott at du kunne sjekke folkeregisteret. Man kan vel gå ut fra at opplysningene der stort sett er korrekte?Jeg føler meg ganske trygg på at riktig dato er 13/3 etter dette.Takk skal dere ha alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg har de siste årene gått gjennom ca 4.000 personer på det meste av kilder. Min erfaring er at gravminner er den desidert dårligste kilden og antar ca. 2-3% har feil iht kirkebøker. Jeg sitter kanskje med 4-5 forskjellige datoer på fødsel, men velger å bruke den som er ved dåp. Dette fordi det er denne som er nærmest fødselen og folk husket gjerne temmelig godt for noe som bare skjedde for 2-4 uker tilbake. Ofte er konf.datoen sammenfallende med f.datoen hvis det er i samme kirke og hvis denne ikke er korrekt, har jeg sett rettelser bak dåpen. Ved senere innførsler har gjerne en person flyttet, hatt med seg ei attest og feil kan ha skjedd ved innførsler i flytting, vielse etc. Jeg har også sett tilfeller der Folkeregisteret har feil dato iht til dåpen. Så hva skal vi stole på som er 100%? Kan nevne at jeg operer i perioden ca 1850-1940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Heljar - Jeg tenkte som deg, at den dato som var oppgitt ved dåp var mest sansynlig, men siden det her er oppgitt en annen dato både ved konfirmasjon, ved ekteskap, i folkeregister og ved død, heller jeg til at denne dato kanskje er mest sansynlig. Nå er det jo bare snakk om 6 dager, så det betyr vel ikke så mye. Men det skal jo være korrekt da.... 'Min' mann var hele tiden bosatt i Gjerpen, så her har vi ikke feilmuligheten som klart er tilstede ved flytting.Jeg skriver inn 13/3 som fødselsdato og gjør notat om de andre dataene som fremkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg registrer alle datoer med kildereferanser på alt. Det synes jeg er viktig dersom det senere settes spørsmåltegn ved den dagen jeg har valgt, at andre kan se hvilke muligheter som fantes. De fleste avvikene jeg finner ligger innenfor /-1-2 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.