Gå til innhold
Arkivverket

[#82202] Herman Eriksen Snerle (?) Haugen, Vågå


Gjest Trond Arild Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Arild Hansen

I 1801 er Herman Erichsen og Gurie Arnesdtr oppført som husmannsfolk på Snerle i Vågå. Må medgi at jeg har brukt en del tid på å lete etter deres aner, vil jo helst finne ut av ting på egen hånd. Må likevel innrømme ett nederlag her :-). Kan Arne (Knudsen?) Snerlehougen være Guri's far,Guri døpt på januar 1742? og hvem var Herman Eriksens foreldre?? Kan han ha vært en innflytter?Med nysgjerrig hilsen Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Takk for svar!Jeg mener å ha funnet 8 barn:1. Else, døpt 01 jul 1764. 2. Randi, døpt 19 okt 1766. 3. Erich, døpt 25 feb 1770. 4. Rønoug, døpt 04 sep 1774. 5. Hans, døpt 25 aug 1776. 6. Arne, døpt 01 jan 1779. 7. Kari, døpt 05 aug 1781. 8. Ragnild, døpt 26 des 1784.Foreldrene til Guri finnes kanskje her:www.jeaas.com/sl-o.doc(se under O-494)Passer jo bra om Guris mor het Randi, da deres andre datter fikk samme navn. Disse og foreldrene til Herman (om de var fra Vågå) er vel gift før kirkebokens begynnelse, og helst før 1736, da de ikke finnes i sjelemanntallet. Kanskje het Hermans foreldre Erich og Else?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det var skifte etter avdøde Erik Olsen på gårdeplassen Haugen i Vågå den 24. mai 1751. Kona var død tidligere, og fire barn står oppført som arvinger. Den yngste var sønnen Hermand 16 år. Herman var et såpass sjeldent navn i Vågå, og alder stemmer med alderen oppgitt i 1801, så dette må ganske sikkert være 'din' Herman.Skiftet begynner øverst på høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25157/845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Kjempegreier, tusen takk! Har tidligere funnet begravelsen etter Erik Hougen (samme måned), så jeg trodde ikke skiftet fant sted så snart etter. Vet du forresten om denne plassen er identisk med Haugen under Snerle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Haugen under Snerle var som du sikkert har forstått, en husmannsplass under gården Snerle.Leser vi i skiftet, så går det ganske tidlig fram (12. linje) at 'Gaarde Pladsen Hougen er Waage Præsteboel beneficeret'.Det er altså snakk om to forskjellige bruk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei Aud, Var det to Haugen under Snerle ? Randi stammer fra Haugen i Hollongsøiene. Var dét et Sandbueie ? Ellers er det vel Haugen i Skårvangsområdet også.Unnskyld, jeg beveger meg forsåvidt bort fra temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Ok, jeg misforsto litt. 'Gaarde Pladsen Hougen' er altså en gård og ikke en husmannsplass. Kirken eide vel kanskje ingen part i Snerle heller (?), så du har helt sikkert rett i at det er to forskjellige bruk.mvh. Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Helge, jeg kan ikke gi deg noe svar på hvorvidt det var to plasser Haugen under Snerle på denne tiden, ei heller om Haugen i Hollongsøien var et Sandbueie. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at den 'Waage Præsteboel benificeret' Haugen lå i Skogbygda, altså i Skårvangsområdet som du skriver.Trond Arild; jeg forstår ikke helt resonnementet ditt omkring 'Kirken eide vel kanskje ingen part i Snerle heller(?)'. Kan du utdype nærmere hvordan du tenker her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Bare se bort fra det. Jeg tenkte bare at om 'Gaarde Pladsen' likevel skulle bety 'plassen under gården' og at Haugen under Snerle kunne være 'Waage Præsteboel beneficeret'. Det ble både klønete uttrykt og feil tenkt fra min side, ser jeg nå. Men da kom altså Herman fra Haugen i Skogbygda og bosatte seg på Haugen under Snerle, om jeg har forstått rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.