Gå til innhold
Arkivverket

[#82205] Hvordan finne igjen Maren Gulbrandsdatter f. 1842 Vinger i Hedmark i USA?


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Maren Gulbrandsdatter f. 28 oct 1842 Vinger Hedmark emigrerer til Amerika med skipet 'Oder' den 14.juli 1871. Reisemålet var Milwaukee og hun skriver seg for Maren Gulbrandsen. Hun har med seg 3 barn hvor to er hennes egne Lina Larsdatter f. 29 apr 1865, Gurine Larsdatter f. 22 oct 1870 og en niese Maren Olsdatter f. 1862. Her er link til emigrasjonen fra Oslo: LenkeMaren var gift med Lars Larsen som senere kalte seg Charles Larson. Han var f. 09 mai 1838 i Kongsvinger. Han giftet seg senere i USA med en dansk kvinne Karen (Carrie) Sophie Jensen den 21.08.1875. Vi har alle etterkommerne fra dette ekteskapet.Men, hva skjedde med Maren og barna? Jeg har prøvd å søke de opp på ancestry.com, men de har veldig vanlige navn og ikke vet jeg heller hva de kalte seg etter at de ankom til USA.Er der noen som har tid til å hjelpe meg med å finne denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

De reiste antagelig den 14. juli 1871 med SS Oder (Wilson Line) fra Oslo til Hull.5 mulige korresponderende skip var:SS Columbia (Anchor Line) fra Glasgow som hadde ankomst New York 29. juliSS Wisconsin (Guion Line) fra Liverpool, ankomst New York 29. juliSS Austrian (Allen Line) fra Liverpool 20. juli, ankomst Quebec 30. eller 31. juliSS City of Paris (Inman Line) fra Liverpool, ankomst New York 30. juliSS Saint Andrew (Allan Line) fra Glasgow 19. juli, ankomst Quebec 4. augustDu kan da søke på Ancestry.com (Immigration) og legge inn avgangs- og ankomsthavnene, samt skipsnavnene. Som du ser har de arrivert enten i New York eller i Quebec, Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Supert, jeg var ikke klar over den søkemuligheten på ancestry.com. Hadde allerede funnet oversikten over båten som krysset med Oder fra Hull eller London på Norway-Heritage, men var tungvint å finne frem ved å søke bare på personens navn.Bra jeg har ett års medlemskap der så jeg lærer søkemulighetene fullt ut :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Dette var det eneste og nærmeste jeg kom, men om det er den Maren jeg søker etter er jeg ikke sikker på siden de er oppgitt til å være fra Sverige. Det er jo greit at de bodde nærme svenskegrensen, men...

bilete10362.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Og på samme side, men litt lengre opp så finner jeg Maria Olsdatter alder 9 år, som jeg regner med isåfall må være Maren Olsdatter. Kan ikke forstå noe annet enn at dette må da være Maren og de 3 barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

De reiste med SS Wisconsin som ankom New York 31 juli og ikke 29 juli.Problemet nå vil bli å finne de igjen i 1880, det er mange Larsen og Olsen. Ikke minst så lurer jeg veldig på hva navn de kan ha. Tror kanskje ikke Maren og Lina er så forandret, men Gurine finner jeg ikke mange av. Noen forslag?En ting er sikkert Maren Gulbrandsen fikk nok ikke kontakt med sin mann Lars Larsen etter at hun kom til USA siden han giftet seg pånytt i 1875. Hvis Maren bare var 'missing', men allikevel levde så vil vel det ekteskapet til Lars ha vært ugyldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Maren blir gjerne til 'Mary' over there.Du har en fordel i å ha fødselsdatoene deres. Hvis søking ikke gir resultat, kan du kontakte myndigheter i den staten som du antar de kan ha reist til. Var det Milwaukee, Wisconsin, de skulle til, og ev. til hvem ?I census for 1900 står fødselsmåned og -år, så kombinert med fornavn, fødested, etc. kan det gi resultat omenn med mye arbeid.Dødsstatistikkene inneholder ofte fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solfrid!Jeg får ikke helt tak i dette med Lars (Charles) og at han gifta seg på nytt i 1875. Var han ikke da enkemann? Var ikke Maren død? Forklar litt nærmere er du snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei JonLars (Charles) Larsen emigrerte 01 juli i 1870 med båten Hero og reisemålet hans var som Maren, Milwaukee. Han reiste under navnet Lars Larsen Vestaberg.I 1970 fikk min far brev fra en mann som kalte seg Lauritz Larsen og lurte på om vi var etterkommere fra Lars Larsen. Lauritz var min oldemors tremenning. De kom til Norge den sommeren og vi fikk da vite at Lars Larsen angivelig ikke hadde 'funnet' sin kone i 1871 og giftet seg derfor 21 aug 1875 med Karen (Carrie) Sophia Jensen f 13 apr 1842 født i Danmark. De fikk 3 sønner og ei datter i perioden 1876 til 1883. De visste ikke hva som hadde skjedd med Maren, men trodde at hun måtte ha dødd siden Lars giftet seg opp igjen.Nysgjerrig som jeg er så begynte jeg derfor i 1985 å forske på dette, men det var jo ikke så lett den gangen. Etterhvert fant jeg ut at hun emigrerte i 1871 med 3 barn, men ikke når de kom til USA. Har liksom hele tiden hatt en følelse av at hun ikke døde på vei til USA ihvertfall.Det ble også nevnt at de hadde angivelig kunne ha dødd under den store Chicago brannen i 1871 og det er jo fortsatt en mulighet, men for ett par dager siden så fant jeg noen avisutklipp fra Chicago Tribune som viste døde, etterlysninger, funnet med en god del navn. De var ikke der heller. Mange var såpass brente at det ikke var mulig å gjenkjenne dem, så det står vel fortsatt litt åpent. Her er link til artikkelen: Lenke. Ser ikke helt hvorfor de skulle ha reist til Chicago når reisemålet var Milwaukee, men nå ligger jo de to statene ganske så nærme hverandre og jeg vet jo ikke hvor de dro etter at de ankom New York.Føler dog fortsatt at de levde i beste velgående og det hadde vært interessant å finne ut mer hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solfrid!Ja, nå ble det klarere.1. Har Maren Gulbrandsdatter foreldre eller ugifte søsken som døde etter 1871? I så fall kan dødsfallsprotokollene gi opplysninger om Marens oppholdssted dersom dette var kjent.2. Har du vurdert mulighetene for at Maren returnerte til Norge?3. Har du sett obituarien (nekrologen) til Lars/Charles oppgis der hans døtre Lina og Gurine?4. Hvem er Maren Olsdatter f. 1862? Hadde hun foreldre eller ugifte søsken som døde etter 1871? I så fall kan dødsfallsprotokollene gi opplysninger om Marens oppholdssted dersom dette var kjent for norske slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det KAN stemme...Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Haugesund i Haugesund, Ministerialbok nr. A 7 (1904-1916), Døde og begravede 1912, side 223. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, ikke vet jeg, men han er i så fall blitt til 'Carl' istedet for Charles eller Lars, samt fødselsåret er angitt som 1840 istedet for 1838. Kansje Solfrid har info om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Dette er hva jeg har funnet ut om livslinjen til Lars, senere kalt Charles:1865 folketellingen: Ellingsrudsæteren, Hedmark, NorgeLars Larsen er Charles Larsen som emigrerte til Amerika 1. juli i 1870 med båten Hero og reisemålet var Milwaukee. Han står oppført som nr. 1553 i politiets emigrantliser fra 1870 med navnet Lars Larsen Vestaberget. Ektefellen Maren Gulbrandsdatter reiste etter i 1871, sammen med tre av barna Maren, Line og Gurine. De forsvant og er til nå feb 2004 ikke funnet. Lars giftet seg med Karen i 1875.1885 census for Nebraska States: Riverdale, Buffalo, Nebraska, age 42, Norway 1900 census: Riverdale, Buffalo, Nebraska, age 57, Norway, går under navnet Charles LarsenHan døde i Haugesund. Ved sin død står han oppført som rentier og enkemand.Han var født 09 may 1838, døpt 24 jun 1838 i Vinger kirke, død 28 may 1912 og begravd 03 juni 1912 i Haugesund. Vet ikke hvorfor han valgte å reise tilbake til Norge på sine gamle dager og ei hvorfor han dro til Haugesund. Hans andre kone Carrie døde 08 jan 1908 i Riverdale, Buffalo.Lars foreldre var Lars Eriksen og Marthe Andersdatter var henholdsvis Boslungen Nordre i Vinger og Sørli under Ellingsrud.Lars er godt dekt opp med aner og etterkommere, så jeg er mest interessert i hva som skjedde med Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

OK, disse Public Member Trees på Ancestry er så fulle av feil, på et står det at Gurine Larsen, født 22 oct. 1870, gifter seg i 1896 i Illinois med en Martin Larson. (Der er ingen kildehenvisning).I et forsøk på kontroll av dette på FamilySearch finner jeg en Martin Larson som gifter seg 4. april i 1896 i Illinois, men bruden heter Gurine Peterson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Jon:Svar på spørsmål 1: Gulbrand Olsen (marens far) døde i 1848. Moren Kersti Engebretsdatter f. 11 feb 1815 fra Nordset Nordre i Vinger har jeg ingen dødsdato på. Men, hun skriver seg for Kari Ingebrektsdatter i 1865 folketellingen. Så her kan jeg lete litt mer.Maren hadde to søsken som jeg vet om: Anne f. 1844 død 05 mar 1845. Ole Gulbrandsen f. 05 feb 1847 Vinger og død 1915. Ole ble gift med Andrea Andersdatter i 1880. Andrea er født 25 mai 1854 Bogen i Magnor og død 14 feb 1882. De fikk ihvertfall ei datter Anna Boger som ble gift/eller fikk ihvertfall barn med en Wiker (ukjent) og hennes navn var Else K Wiker f. 20 des 1910 død 13 jul 1987. Resten er gjenlevende.Ole Gulbrandsen ble gift flere ganger. Inger Pedersdatter hvor han fikk 5 barn sammen med og Gunhild Andreasdatter i 1893 som han også fikk 5 barn med. Så en meget produktiv mann dette :-).Det er en stund siden jeg jobbet med denne familien og med kirkebøkene mer tilgjengelig på nett så ser jeg at jeg fint kan oppdatere litt mer nå.Spørsmål 2. Nei, egentlig ikke så det kan jo være ett spor og følge opp.Spørsmål 3: Nei, den har jeg ikke skaffet til veie så jeg skal undersøke om der var noe skifte etter han. Regner med at jeg da må ta kontakt med Stavanger for den informasjonen?Spørsmål 4: Hva gjelder Maren Olsdatter så er jeg ikke sikker på hvem hennes foreldre er. Har vel alltid tenkt at hun er datter av Ole Gulbrandsen og ble med for å hjelpe Maren med de små jentungene hennes. Men, det kan jo prøve sjekke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Ja, sliter mye med det samme. Mye feil og lite kildehenvisninger i mange av disse slektstreene. Det jeg vet er at Ingrid (tremenning av min far) har prøvd å finne noe informasjon om etterkommere av disse jentene Lina og Gurine. Men, de opplysningene er feil. Jeg har sjekket det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har en 'svak' kandidat for Gurine (som jeg regner med endret sitt navn). Hun er født i oktober 1870, og immigrert i 1871 fra Norge. (Navnet Dolen er vel Dalen).1900 United States Federal CensusName: Carry DolenHome in 1900: Buffalo, Winnebago, IowaAge: 29Birth Date: Oct 1870Birthplace: NorwayRace: White Gender: FemaleImmigration Year: 1871Relationship to Head of House: WifeFather's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwayMother: number of living children: 0 Mother: How many children: 0Spouse's name: J O DolenMarriage Year: 1896Marital Status: MarriedYears Married: 4Household Members: Name AgeJ O Dolen 28 Carry Dolen 29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Thor: Har hatt mye kontakt med Finn tidligere, men vet ikke om han har prøvd å følge opp videre spor i senere tid. Kurt: Synes denne er verd å sjekke nærmere ihvertfall, ser veldig interessant ut. Vil også si tusen takk til alle så langt som engasjerer seg, setter veldig stor pris på all den hjelpen jeg får :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg tenkte at hun kansje valgte sin mormors navn ......Denne familien flyttet til North Dakota hvor de finnes i 1910 og framover.1920 United States Federal CensusName: Carrie DahlenHome in 1920: Sarnia, Nelson, North DakotaAge: 49Estimated birth year: abt 1871Birthplace: NorwayRelation to Head of House: WifeSpouse's name: Ole O DahlenFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: White Sex: Female Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name AgeOle O Dahlen 58 Carrie Dahlen 49 Clara Dahlen 16 Oscar Dahlen 14 Helma Dahlen 13 Henry Dahlen 11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.