Gå til innhold
Arkivverket

[#82207] Sira, Nesset m.m.


Gjest Morten Undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Undseth

Jeg prøver å hjelpe min gode nabo med litt opphav, navnforklaring og stedsforklaring m.m. Vi har kommet fram til at hennes bestefar Karl Sira f. 1880 er fra Eresfjord (Sira ) i Nesset kommune, som det står her på arkivverket, her er han nr. 13 :[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060821040004.jpg>LenkeEr det et sted, omeråde, bygd, grend eller gård som heter Sira?, hvorfor står det med parantes rundt i kirkboka?Vi ser videre at hans foreldre er Sivert Pedersen Brevik og Johanna Andersdatter Sira, så allerede ved hans fødsel i 1880 er Sira kommet til via hans mor. Hans far bor tydelighvis på et sted ved navn Brevik, det må og være i 'nærheten', men hvor? I folktellingen i 1900 er han murersvend i Steinkjær: (håper denne type lenke virker....) Lenkeuansett står det her at hans bosted er Eritsfjord, da etter det vi skjønner i Nesset kommune:Karl Sira m mt Erisfjord(sedvanlig bosted) el ug Murersvend 1880 Erisfjord (fødested)På hans konfirmasjon ser vi han på hø. side nr. 7 Lenke Forholdene for hans foreldre er de samme som under hans fødsel, foreldrene er ugifte, bor tydlighvis på ulike steder, men på Karl står fødested Bjørnos? eller liknende, er det og en gård, sted eller liknende?I folktellingen i 165 finner jeg igjen Karls far og dennes foreldre igjen :Lenkeutklipp: Sira Bredvikgjærdet 18 Sivert Siverts. deres Søn hjælper Faderen med Pladsen ug 16 m Næssets Prgj.Her kan nok jeg og se at Sira står som sokn, men og en ny opplysning: hans bosted Breviksgjerdet, formodentlig i nærheten av det tidligere nevnte Brevik?Karls mor mener jeg er denne; Johanna, nr. 6,f. 13 /3 1854, dog noe usikker hva det står på hennes far, Haande er iallefall stedet hun er fra, også i Nesset. Denne har jeg ikke funnet i folketellingen i 1865.På hennes konfirmasjon der fødselsdato 13 /3 54 stemmer, dene eneste Johanna står hennes fødested også som Haande, men Sira er nevnt bak hennes fornavn.konfirmajonen hennes. nr. 15: LenkeNår jeg leter i folktellingen på Haande fremkommer ikke hun eller hennes foreldre, når jeg ser etter Kari er den eneste aktuelle jeg finner her som 22 år i 1865, da er hun tjenestepige på Bogge Indre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Garden Sira i Eresfjorden i Nesset har gitt navn til Sira kirke som ligger ved gardsbrukene. Nesset kommune har gitt ut i alt 11 bygdebøker, b. 5,6 og 8 om Eresfjorden, så der får du god hjelp, spesielt i b. 8 der Sira er omtalt.Karl Sivertson var f. 18.8.1880 d. 1952 i Oslo, og vokste opp på plassen Nygjerdet under Sira sammen med mora Johanne Andersdtr., f. 1854 d. 1948, og besteforeldra Kari Jonsdtr., 1819-1863, f. på Hånde (en gard lenger framme i bygda) og Anders Pederson Torhus, 1825-1915, f. på plassen Uggelneset under Torhus, (også litt lenger framme i samme bygda).Om Johanne står det at hun ikke var gift, og ble boende på plassen etter at faren og stemora døde. Hun hadde 2 sønner med Sivert Sivertson Breivik, 1850-80. Sønnene var Johannes, f. 1875 og tidliger omtalte Karl. Johannes vokste opp hos faren første tida. Faren hadde også ei datter Margrete, f. 1877 d. 44 dager gammel. Hun hadde annen mor. Sivert var sjømann, men rømte frå skuta i Sør Amerika og kom seg hjem, han ble syk. Sivert vokste opp på plassen Oppi Gjerdet under Breivika. Foreldra til Sivert var Sivert Erikson, f. 1806 og andre kona Sigrid Bersvendsdtr. Åsen, f. 1809. De hadde 7 barn, Sivert var den yngste. Breivika er ute ved stranda av Eresfjorden på vei til kommunesenteret Eidsvåg.Det er skrevet nesten 1 side om Karl som bosatte seg i Oslo og hans etterkommere langt framover på 1900-tallet (slike etterkommere som nå er i 30-årsalderen). Dette kan jo ikke skrives her, dessuten er det mye å skrive av.Jeg foreslår at dere låner bøkene på biblioteket. forfatter og tittel er: Gards og ættesoge for Nesset b. 5 v/ Kåre Bakkevik, se s. 222-23, Gards og ættesoge for Nesset b. 6 v/ Bjarne Skorgen og Gards og ættesoge b. 8 v/Bjarne Skorgen, se s.330-33. Bøkene er også til salgs ved Servicekontoret i Nesset kommune.Karls sitt barndomshjem er renovert og bebodd fremdeles. Det er første huset innenfor skogkanten på høyre side når en tar veien fra krysset på Sira i retning nabobygda Vistdal og videre til Åndalsnes.Lykke til! Mvh. Randi Ingunn Selnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Undseth

Det var flotte opplysninger, tusen takk skal dere ha, både for nettinformasjon og den fyldige informasjoen fra Randi, informasjonen er overgitt så det er litt av hvert å sette seg inn i se på der. Igjen: takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.