Gå til innhold
Arkivverket

[#82213] Aspa og Gjemnes


Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

I Nordmøre Tingbok finner jeg i 1676 fol 32 d at presten på værøy Torstein Eriksen har eiendom på værøy. Det stemmer med 1666 da han eier 6 våg og i 1667 da han også eier 8 våg i Nordlandet. Han er gift med Birgitte datter av jektskipper Erik, Men hvorfra? Værøy eller Gjemnes? Torstein er sønn av Erik Torsteinsen på Gjemnes. Hvem var han? Mulig at de skal være av Aspaslekt?Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hr Torstein's far Torstein Eriksen (c1595?-et1677) var 'såvidt jeg har sett' sønn av 'Torstein Åndal' (c1565-et1621) på Åndal, Øre i Gjemnes (det skal ha vært tre Åndal-garder på halvgards størrelse i Gjemnes). Torstein kan kanskje være sønn av Auden Torsteinsen Aspa (c1530-c1590) og ''Hustru Lisbet på Veien'' (Veidholmen) (c1545-1624). Disse hadde visstnok minst 8 barn, hvoriblant en Torstein som muligens var far til Lars Torsteonsson (Bæver) (skifte 23 Mar 1680 i Bøvra Utistua, Surnadal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I en av de mange Aspa-debattene her på forumet var det snakk om denne Torstein, sønnen til Auden Torsteinsen og Lisbeth, og som visstnok skulle ha dødd barnløs, men noen endelig bekreftelse i den ene eller andre retningen fremkom ikke i debatten, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

I debatt #27339 finns det endel opplysninger om Åndal, særlig i innlegg (56) og (61).Åndalsgardene ligger ca. 6 km vest for Batnfjordsøra i Gjemnes kommune. Fram til 1964 var dette en del av Øre kommune som det året gikk opp i en 'høyere enhet' kalt Gjemnes kommune. Men Åndal ligger et godt stykke fra stedet Øre der vi bl.a. finner kirka.Per, i (2) er det noe som er gærn't, men jeg orker ikke finne ut hva det er. Det har noe med navnene å gjøre.)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(4:) Håper likevel at du 'orker', Torgeir, for dette er slik jeg har oppfattet det. Og jeg ser ikke hvordan jeg kan få rettet det uten din ev. påpekning av hva jeg har misforstått ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Har lest om igjen setningen 'Hr Torstein's far Torstein Eriksen (c1595?-et1677) var 'såvidt jeg har sett' sønn av 'Torstein Åndal''.Er det blitt en Torstein for mye ett eller annet sted her?Jeg foreslår 1)Torstein (Audensen?) Åndal (nevnt 1621); 2)Erik Torsteinsen Åndal (nevnt 1622/1677) og 3)Hr. Torstein Eriksen, prest til Værøy.Ellers takk til Lars Ove. Endelig! var min reaksjon. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Alf Kil skriver at herr Torstein døde i 1676. Han hadde ingen barn, så faren enken var eneste arvinger. Hun anla i 1677 en sak mot lensmann Anders Herskedal i Gjemnes som hadde hatt fullmakt til å kreve arven til faren, og som hun mente hadde motatt 100 riksdaler mer en boet kunne tåle etter den kontrakt som var gjort. Hun ble henvist til geistelig rett. Herr Torstein må ha drevet jektebruk, for enken Birgitte Eriksdatter, som fortsatte å bo på Nordland i Værøy, var væreier ennå i 1680 og hun levde der i 1701. Herr Torstein Eriksen var prest i Værøy og Røst fra 1658 og til sin død i 1676. Han var sønn av Erik Torsteinsen på Gjemnes på Nordmøre. Navnene kan tyde på Aspa ætt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(8:) Ja, dærsken, i første linje i innlegg #2 skulle det selvsagt stått:''Hr Torstein's far ERIK TORSTEINSON (c1595?-et1677) var 'såvidt jeg har sett' sønn av ... ''(Jeg så ikke at jeg hadde byttet om fornavn og patronymikon. Beklager !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Usikker hvor Erik Torsteinsen bodde, men lensmann Anders Herskedal var fra Gjemnes. Noen som kan slå opp på i Nordmøre Tingbok 1676 fol 32 d Enken Birgitte kan være fra Værøy, men jeg finner ingen jektskipper eller andre som passer som hennes far i Værøy og Røst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Om nu enka skulle være fra Værøy så er det en 1665 Erich Germúndsón 48år som betaler 1 våg i Nordland. Samme eiendom som presten betaler/skatter for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.