Gå til innhold
Arkivverket

[#82216] Kan noen hjelpe med Peder Johan Olsen f. 1824 i Sverige.


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Håper noen kan hjelpe meg med denne karen :o)Peder Johan Olsen f. 1824 i Sverige. Han ble gift 18.november 1849 i Lenvik, Troms med Ellen Nilsdatter fra Lenvik, Troms (par nr. 15) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9690&idx_id=9690&uid=ny&idx_side=-133>LenkeVed tellingen 1865 bor de på gården Nymo,(Nordre Senja) Lenvik, Troms: Lenke Peder Johan Olsen var postfører, selveier og gårdbruker. Han døde 26.oktober 1869 ” ved at drukne da han skulde gaae over Isen paa Lysbottenvandet”. Han ble gravlagt 6.juli 1870 (nr.8) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg fant vielsen til Pedr Johan Olsen og Ellen Nilsdatter i kirkebok for Lenvik 1849 , november. Nr. 15 på kirkeboksiden. Dessverre så blir det noe galt i dag om jeg prøver å legge inn lenker fra kirkebøker og folketellinger her:-( Håper du finner kirkeboka , for der står i alle fall fedres navn oppgitt. Hans far het Ole Anderson , men det står kun Sverige og ikke oppgitt nærmere stedsnavn.Håper det finnes folk med tilgang til gode svenske kilder som kan hjelpe deg med hans aner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, der fikk jeg endelig inn lenken til vielsen, men den hadde du jo fra før :-) For meg ser det ut til at det står et stedsnavn under Sverige, men jeg er ikke sikker på om det kan være bare der han bor og ikke fødested?Ble litt mye dobbelt opplysninger for deg dette, men håper spesialister kan finne opphavet .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I denne transkripsjonen av kirkboken står det at Peder Johan bor på Grønli, og han alder ved vielsen oppgis til 29 år. Dvs. f. ca 1820 ? LenkeFinner ingen digitale innflytter lister , dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nei jeg har heller ikke funnet noen innflyttingslister og du kan tro jeg har lett :o)Føler at jeg trenger noen med et klart hode nå :o)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at navnt Grønli nok er et gårdsnavn i Lenvik. Grønlid -gård kan jo være stedet der Peder Johan arbeidet ved vielsen ?Lykke til med leting. I dag er det nesten umulig å få lagt inn innlegg her med lenker til kirkebøker og folketellinger. Vet ikke grunnen, men jeg gir meg med letingen for i dag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at navnt Grønli nok er et gårdsnavn i Lenvik. Grønlid -gård kan jo være stedet der Peder Johan arbeidet ved vielsen ?Lykke til med leting. I dag er det nesten umulig å få lagt inn innlegg her med lenker til kirkebøker og folketellinger. Vet ikke grunnen, men jeg gir meg med letingen for i dag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Rigmor og Gunn. Lenge siden nå. Er dette en aldri så liten nøtt tro ? Fremkommer det ingen steder hvor Peder Johan Olsen kan være fra ? Vanlig navn og far har et vanlig navn, så det hadde vært så fint å ha noe mer å gå på. Men sånn regner jeg med at det ikke er her. Skal se om det kan være noe å finne, men som sagt jeg er noe usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

1865 tellingen hos RHD har noe mer info om han: LenkeDer står f.året som 1817. Så står det: lap, 49 aar i NorgeDa må han jo ha kommet til Norge sammen med sine foreldre skulle jeg tro. En foreløpig gjetting er vel da at han kan være fra det nordligste Sverige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Anne Lene :o)Ja, denne er en liten lei sak.Peder Johan Olsen oppgis å være født 1824 i Sverige når han dør i 1949. (Sikkert opplysninger gitt av hans kone) Ved tellingen 1865 oppgis han å være 49 år gammel, født i Sverige (f.omkr.1816) Han oppgis å være 29 år ved vielsen 1849, født i Sverrig (f.omkr. 1820) og sønn av Ole Andersen. Vi må vel nesten gå ut ifra at han kom langt nordfra i Sverige. (Svensk lapp)Jeg sliter jo med kona Ellen Nilsdatter også . Hun oppgis å være 20 år ved vielsen 1849 og datter av Niels Rasmussen (f.omkr. 1829). Ved tellingen 1865 oppgis hun å være 38 år gammel, født i Lenvik. (f.omkr.1817) Ved tellingen 1875 oppgis hun å være f. 1820.Jeg har ikke funnet hennes fødsel eller dødsfall foreløpig.Kjempefint at det kommer flere hoder til :o)Gode hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ser at steder som : Karesuando, Kiruna, Vittangi bl.a ikke ligger langt unna Lenvik.Leter litt til og fra gjennom dagen i dag jeg Rigmor. Har du forsøkt deg med dette på anbytarforum? Gunn jeg vet fra før at du er rå på å søke på familysearch. Har du forsøkt å finne han der. Jeg finner barna deres, og ekteskapet. Men tenk om vi hadde funnet foreldrene også der ? Så mye lettere det ville vært å finne frem i kirkeboka da. Men,så vel er det kanskje ikke.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg er fantastisk glad for hjelp fra dere, for her har jeg famlet lenge i blinde :o)Vi reiser en tur til Sverige idag for å reparere bilen vår og er ikke tilbake før tidligst imorgen ettermiddag, så om dere skulle finne noe spennende og det ikke kommer svar fra meg, så er dere klar over årsaken til det :o)Tar med barna etter Peder og Ellen, som alle skal være født i Lenvik, Troms :1. Karen Inger Pedersdatter Nymoen f. 11.oktober 1850.2. Niels Andreas Pedersen Nymoen f. 23.juni 1852, d. 1852.3. Bereth Nicoline Pedersdatter Nymoen f. 4.oktober 1853.4. Ellen Marie Pedersdatter Nymoen f. 28.februar 1855.5. Ole Pedersen Nymoen f. 16.juni 1857.6. Anders Pedersen Nymoen f. 5.mai 1860.7. Berit Anne Pedersdatter Nymoen f. 26.mai 1862.8. Nils Rasmus Pedersen Nymoen f. 4.april 1864.9. Anne Johanne Pedersdatter Nymoen f. 11.september 1866.10. Peder Johan Edvard Pedersen Nymoen f. 2.mai 1869.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Obs... Glemte å svare på ditt spørsmål ang. anbytarforum Anne Lene :o)Nei, jeg har ikke forsøkt meg der enda, for jeg vet jo bare at han het Peder Johan Olsen og var fra Sverige og født 1816? 1820? 1824?Tenkte at det kanskje var lettere å søke her i første omgang i.o.m. at kona visstnok var fra Lenvik og de fikk 10 barn.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Obs! Ved dåpen til sønnen Peder Johan Edvard Pedersen Nymoen i Lenvik kirke 6.november 1870. Foreldre: Per Johan Olsen f. 1820, Elen Nilsdtr. f. 1829 Bosted: Nymoen Stilling: Grdbr., død 1869.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiFra fs: Nils Rasmussen Pedigree Male Family Event(s): Birth: About 1795 Of Gronlie, Lenvik, Troms, Norway Christening: Death: Burial: 26 JUN 1836 Nyemoen, Lenvik, Troms, Norway Marriages: Spouse: Berith Thomasdatter Family Marriage: 23 OCT 1823 Lenvik, Troms, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Så flott Lill! Tusen hjertelig takk :o)Da fikk jeg på plass Ellens foreldre og mer informasjon om dem. Veldig glad for det!Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så bra du har fått god hjelp her :-)Hyggelig at du også drar ofte til Sverige .Jeg har prøvd å finne opplysninger på Fam.s. om oppgav muligens i Norrbotten?Uten hell så langt. Fant en Olof Andersson gift med en Ingri Thomasdotter som giftet seg i passe alder, men ved foreldresøk fant jeg kun et par døtre i den familien.Har heller ikke funnet noen passende Ole ( Olof ) Anderson i 1865-telling i Troms fylke. ( Foreldre kan jo bo på Svenskesiden eller være døde på denne tiden?)Kan faderlister ved barndåpene som er nevnt gi noen spor? Håper Anne Lene kommer over noe etter hvert .Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flere av barndåpene finner du transkribert under Lenvik . Enklere å søke i enn kirkebøkene, men jeg får ikke lenket til folketellinger og kirkebøker i dag, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.